۰ نفر

شرکت های سرمایه گذاری در پی قانونی شدن رمزارزها

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۴۰
کد خبر: 605556
شرکت های سرمایه گذاری در پی قانونی شدن رمزارزها

درحالی که بازار رمزارزها در تب و تاب ریزش‌های اخیر است و بیت‌کوین تلاش می‌کند تا از کانال ۳۸ هزار دلار عبور کند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری در تلاشند تا مسیر سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها را هموار کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، به همین جهت شرکت سرمایه‌گذاری Fidelity اعلام کرده در تلاش است صندوق ETF از توکن‌های پروژه‌های فعال در حوزه متاورس را ایجاد کند. در کنار این موضوع جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) تصمیم این سازمان در خصوص قانون‌گذاری در حوزه کیف‌پول‌ها توسط فدرال رجیستر، روزنامه رسمی دولت ایالات‌متحده منتشر خواهد شد.

روسیه نیز اعلام کرد که تا انتهای سال جاری مواضع قانونی این کشور درخصوص بحث رمزارزها را منتشر خواهد کرد. چند روز پیش، شرکت سرمایه‌گذاری فیدلتی اعلام کرد که مدارک مورد نیاز جهت ثبت یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) را به سازمان بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارسال کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نوعی از صندوق‌های مالی است که هر واحد آن می‌تواند نشانگر بخشی از یک دارایی خاص باشد و هر واحد می‌تواند شامل چند نوع دارایی باشد که این صندوق‌ها را به یک راه‌حل امن جهت توزیع سرمایه‌ها و کاهش ریسک بدل کرده است. واحدهای این صندوق نیز در بورس اوراق بهادار یک کشور قابل معامله خواهد بود.

مسیر قانون‌گذاری کریپتو

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله فیدلتی در پی آن است که بازدهی قابل مقایسه‌ای با یک شاخص اختصاصی بازار سهام داشته باشد. این شاخص اختصاصی در بازار سهام از سهام شرکت‌های سخت‌افزاری، زیرساخت دیجیتال، تکنولوژی پوشاک و تکنولوژی بازی‌ها تشکیل شده است. ETF فیدلتی قصد دارد تا بیش از یک شاخص شخصی‌سازی شده توسط این شرکت بازدهی داشته باشد.

شاخص اختصاصی این شرکت از پروژه‌های استخراج رمزارزها، خدمات رمزارزی، فناوری بلاک‌چین و... تشکیل شده است. پیش از این فیدلیتی تلاش کرده بود تا یک ETF متشکل از بیت‌کوین را در کانادا ایجاد کند. 

از سمت دیگر جنت یلن‌ اعلام کرد که قانون بحث‌برانگیز نظارت بر کیف‌پول‌های غیرامانی رمزارزی احتمالا دوباره در دستور کار قرار گیرد. بر اساس این قانون که برای نخستین‌بار اواخر سال ۲۰۲۰ توسط سازمان مبارزه با جرایم پول‌شویی آمریکا (FinCEN) مطرح شده بود، تمام کیف‌پول‌های غیر‌امانی موظف خواهند بود اطلاعات شخصی کاربران خود را شامل نام، نشانی منزل و... را جمع‌آوری کنند.

این موضوع در وهله اول غیر ممکن به نظر می‌رسد، چراکه تمامی افراد می‌توانند به راحتی بدون نیاز به شرکت‌های واسطه مانند متامسک یک آدرس شخصی برای خود در شبکه‌های بلاک‌چین مختلف مانند بیت‌کوین و اتریوم ایجاد کنند. کیف‌پول‌های بازار رمزارزها به دو دسته امانی و غیرامانی تقسیم می‌شود. کیف‌پول‌های امانی کیف پولی است که کلید شخصی توسط یک شخص یا نهاد ثالث نگهداری می‌شود و این شخص ثالث امنیت دارایی شما را تضمین می‌کند. کیف‌پول‌های غیرامانی کیف‌پولی است که کلید خصوصی آن توسط خود افراد نگهداری می‌شود. 

الیزابت وارن، سناتور آمریکایی استعلام خود از مصرف انرژی شش شرکت استخراج‌کننده ارز دیجیتال را منتشر کرده و طی نامه‌ای به آنها هشدار داده است. پیش از این خانم وارن در ماه دسامبر نیز به تعدادی از استخراج‌کنندگان به علت مصرف بالای انرژی آنها هشدار داده بود و از آنان خواسته بود تا برنامه‌های خود را جهت بهینه‌سازی ‌مصرف خود منتشر کنند. 

از سمت شرق نیز خبرگزاری رسمی دولت روسیه RBK گزارش داده است که دولت این کشور قصد دارد تا انتهای سال ۲۰۲۲ نقشه راه خود در خصوص رمزارزها را منتشر کند. این خبر ظاهرا مخالف تصمیم هفته گذشته روسیه مبنی بر ممنوعیت تمامی مبادلات رمزارزی است. قرار است این نقشه راه قوانین حوزه احراز هویت و قوانین ضد پول‌شویی در این حوزه را مشخص کند. 

آنچه مشخص است دولت‌ها به سمت قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها حرکت کرده‌اند. آنچه آنها را به این سمت سوق داده احتمالا کلاهبرداری‌هایی است که طی یک سال اخیر در این حوزه رخ داد. این اخبار می‌توانند در آینده به ورود پول بیشتر به بازار کمک بسزایی داشته باشند.