۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

روند نزولی بیت کوین کجا به پایان می‌ رسد؟

۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۱۷
کد خبر: 603776
روند نزولی بیت کوین کجا به پایان می‌ رسد؟

بیت‌کوین به پایین‌ترین حد در شش ماه گذشته رسیده، اما همچنان تحت فشار فزاینده عرضه است.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ رسیدن بیت‌کوین به 34000 دلار به این معنی است که بیت‌کوین تنها در عرض دو ماه به نصف کاهش یافته است و نگرانی‌های اصلی این است که ریزش‌ها همچنان ادامه یابد.

با توجه به اینکه بازارهای کلان با تغییر سریع سیاست‌های فدرال رزرو ایالات متحده، با زمان سختی روبرو هستند، دارندگان رمزارز در آینده به همبستگی میان کریپتو و بازارهای سنتی توجه خواهند کرد. آیا بیت‌کوین می‌تواند این همبستگی و روند را از بین ببرد؟

تا کنون، نشانه‌های کمی وجود دارد که نشان دهد بازگشت قابل‌توجهی در کار است، اما همه چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد نیست.

در ادامه نگاهی به پنج حوزه مختلف در مورد بیت‌کوین خواهیم داشت:

فروشندگان بیت‌کوین هیچ توجهی به روزهای تعطیل وال‌استریت نکردند و در آخر هفته اخیر بازهم موفق شدند قیمت را پایین‌تر بیاورند.

اکنون، معامله گران به سطح 30000 دلار به عنوان یک سطح محکم در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت چشم دوخته‌اند.

دیلان لیکلر، تحلیلگر ارشد در شرکت مدیریت سرمایه UTXO، با تجزیه و تحلیل جنبه‌های مختلف وضعیت درون‌شبکه‌ای یا آنچین، به سرنخی اشاره دارد که امکان دارد کف قیمتی را به ما نشان دهد.

مبنای هزینه (Cost Basis) به قیمتی اشاره دارد که در آن سرمایه‌گذاران و معامله گران بیت‌کوین، آخرین بار در آن تحرکات زیادی داشتند. این محاسبه، زمانی که با داده‌های دیگر ترکیب می‌شود، می‌تواند بینشی در مورد اینکه روند نزولی بیت‌کوین احتمالا در کجا به پایان می‌رسد، ارائه دهد.

در حال حاضر، مبنای هزینه 24000 دلار است. نسبت مبنای هزینه به قیمت به عنوان نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV) شناخته می‌شود. پس ما هنوز با کف قیمتی فاصله زیادی داریم.

شاخص MVRV در حال حاضر 1.45 است، کمتر از جولای 2021 و تنها زمانی که کمتر از رقم فعلی بود، در مارس 2020 بود.

مقادیر بیش از «3.7»: بالاترین بازار احتمالی

اگر مقدار MVRV از 3.7 بالاتر برود، به منطقه فروش رسیده‌ایم.

اگر مقدار MVRV از 1 کمتر باشد، به منطقه خرید رسیده‌ایم.

2

RSI  در کانون توجه‌ها

در آخر هفته، شاخص قدرت نسبی روزانه بیت‌کوین (RSI) به پایین‌ترین سطح خود از زمان سقوط ویروس کرونا در مارس 2020 رسیده است.

RSI اکنون به یکی از قانع‌کننده‌ترین سیگنال‌ها برای تحلیل‌گرانی است که مشتاق بازگشت به بازار هستند.

3

نه فقط RSI  روزانه، بلکه هفتگی RSI اکنون عملاً به جایی که تقریباً دو سال پیش کاهش یافته، بازگشته است. پس از آن، کسانی که آن را دنبال کردند، سود زیادی به دست آوردند، زیرا در سال بعد شاهد افزایش عملاً مهار نشدنی قیمت بیت‌کوین بودیم.

4

متیو هایلند، تحلیلگر مطرح کریپتوگفت: «RSI ماهانه به سطوحی نزدیک می‌شود که از نظر تاریخی برخی از بهترین فرصت‌های خرید در کل تاریخ آن بوده‌اند».

5

ماینرها فروشنده نیستند

پدیده دیگری که می‌تواند کانال 30000 دلار بیت‌کوین را به‌عنوان شاه‌ماهی قرمز معرفی کند، روند مثبت انباشت بیت‌کوین توسط ماینرها است.

با نگاهی به داده‌های مربوط به تحرکات استخرهای ماینینگ و کیف پول‌های استخراج‌کننده شناخته شده، به نظر می‌رسد که علی‌رغم حاشیه سود کم یا حتی منفی، ماینرها تمایلی به فروش بیت‌کوین خود ندارند.

بنابراین، روند انباشت قابل توجهی که از سال گذشته آغاز شده، هیچ نشانه‌ای از معکوس شدن را نشان نمی‌دهد.

خطر ماینرها بیخ گوش مارکت

حساب کاربری محبوب توییتر Venturefounder در آخر هفته گفت: بدترین افت‌هایی که بیت‌کوین تا به حال داشته به دلیل تسلیم ماینرها بوده است (دسامبر 2018، مارس 2020).

بیت‌کوین 30 هزار دلاری در ماه ژوئن 2021 در معرض خطر تسلیم ماینرها قرار داشت و اکنون دوباره 34 هزار دلار در معرض این خطر است.

این نمودار هزینه تولید بیت‌کوین در مقابل قیمت آن را نشان می‌دهد.

6

تبدیل بیت‌کوین به غیر نقدینگی (Illiquid supply) همچنان در حال رشد است

 (Illiquid supply) یعنی زمانی که خریداران عمده اقدام به خرید بیت‌کوین و انتقال آن به کیف پول‌هایی هستند که تاکنون هیچ بیت‌کوینی از آنها خارج نشده معادل فارسی آن می‌شود (تبدیل بیت‌کوین به غیر نقدینگی).

Lex Moskovski، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Moskovski Capital، با تجزیه و تحلیل عرضه کلی BTC در آخر هفته، توجه را به روند مداوم تبدیل بیت‌کوین به غیر نقدینگی جلب کرد که بیش از پیش بیت‌کوین را غیر قابل دسترس می‌کند.

در ژانویه، علی‌رغم روند نزولی قیمت بیت‌کوین، تبدیل بیت‌کوین به غیر نقدینگی در واقع شتاب گرفت که نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید در سطوح قیمتی است که در هفته‌های اخیر مشاهده شده است. به نظر می‌رسد فروش آخرین چیزی است که این سرمایه‌گذاران به آن فکر می‌کنند.

Moskovski گفت: همه وحشت کرده‌اند، اما Illiquid supply بیت‌کوین بی‌وقفه در حال افزایش است.

نمودار تبدیل بیت‌کوین به غیر نقدینگی (Illiquid supply) در مقابل قیمت

7

در ابتدای این ماه، گلاسنود تخمین زد که 76 درصد از عرضه بیت‌کوین در حال تبدیل به غیر نقدینگی است. یافته‌های اضافی ادعا می‌کنند که در ماه دسامبر، تقریباً 100000 بیت‌کوین تبدیل به غیر نقدینگی شده است.

Moskovski در مورد ریزش اخیر بیت‌کوین گفت ریزش اخیر تقریبا هیچ توجیهی جز بازی نهنگ‌ها و صرافی‌ها ندارد، او افزود: "در این مدت تنها ریزش تابستان 2021 بود که دلایل قانع‌کننده‌ای داشت."

شاخص  Sentiment یا احساسات در پایین‌ترین سطح تاریخی

در اوایل این ماه، این شاخص به پایین‌ترین حد خود رسید که تنها چند بار در تاریخ به این نقطه رسیده بود. این هفته هم دوباره به پایین‌ترین حد خود رسید.

سطوح فعلی حدود 10 از 100 در گذشته ثابت کرده‌اند که امتیاز خرید بسیار خوبی هستند، این شاخص بیت‌کوین تنها در مارس 2020 و دسامبر 2018 به این سطح رسیده بود.

8

این مطلب توصیه مالی و سرمایه‌گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه‌گذاری برعهده خودتان است.