۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کازماس (Cosmos) چیست؟

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۰۵
کد خبر: 603277
کازماس (Cosmos) چیست؟

به عنوان کسی که در زمینه رمزارزها فعالیت می‌کند، بدون شک لازم است که از تمامی پروژه‌های موجود در بازار و به ویژه پروژه‌های مطرح، اطلاعات کافی داشته باشید. یکی از پروژه‌های مهم و کاربردی حوزه‌ی رمزارزها، کازماس (Cosmos) است. در این گزارش به معرفی این پروژه خواهیم پرداخت و به درکی از اینکه کازماس چیست و برای چه به وجود آمده است خواهیم رسید.

2

 

 

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ کازماس که با نماد اختصاری «ATOM» شناخته می‌شود، به مفهوم کهکشان است. این رمزارز با ارزش بازار 9.16 میلیارد دلاری، در رتبه 19 بازار قرار گرفته است و 0.52 درصد از ارزش کل بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده است. در زمان نوشتن این مقاله، هر واحد ATOM در قیمت 31.97 دلار معامله می‌شود که با احتساب نرخ تتر 28.520 تومان، ارز هر واحد ATOM معادل 911.962 تومان است. تعداد کل کوین‌های کازماس مشخص نشده است، اما تعداد کوین‌های در گردش آن 226,226,027 واحد و تعداد کل کوین‌های  تولیدشده تا به الان 284,010,631 واحد است.

هدف این پروژه این است که با کنار هم قرار دادن بلاک‌چین‌های مختلف، اینترنت بلاک‌چین‌ها را به وجود آورد و درست مانند یک کهکشان رفتار کند. از این رو کازماس، برعکس بقیه بلاک‌چین‌ها به وجود نیامده که رقبای خود را به چالش بکشد یا آن‌ها را از عرصه خارج کند. بلکه می‌خواهد به بلاک‌چین‌های دیگر کمک کند و به طور کلی دنبال پیشرفت عرصه بلاک‌چین است.

به دلیل وجود پروژه‌های متعدد در صنعت رمز ارزها، امکان تعامل بلاک‌چین‌های هر یک از این پروژه‌ها با یکدیگر کمی سخت به نظر می‌رسد؛ به گونه‌ای که آن‌ها نمی‌توانند با بیت‌کوین به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند و برعکس. این وضعیت فضایی را برای بلا‌کچین‌ها ایجاد کرده است که هر یک به طور مجزا عمل کنند و تمایلی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با یکدیگر نداشته باشند. اما اگر بین این بلاکچین‌ها و پروژه‌های متعدد ارتباط برقرار شود، فرصت‌های جدیدی برای این صنعت ایجاد می‌شود. برخی از این فرصت‌ها عبارت‌اند از قراردادهای هوشمند و تبادل توکن که بدون حضور اشخاص ثالث نظیر صرافی‌ها انجام می‌شود. در دنیای امروز که به عصر دیجیتال معروف است، تصور اینکه پلتفرم‌های مختلف نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بسیار سخت است؛ بنابراین کازماس قصد دارد، راه‌حلی برای عملی کردن این موضوع باشد.

3

 

همان‌طور که مجموعه پروتکل TCP/IP تعامل را بین سایت‌ها در اینترنت برقرار کرده است، کازماس نیز تلاش می‌کند تا به عنوان یک بلاکچین استاندارد و مرجع، بین سایر پلتفرم‌ها ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر، کازماس یک شبکه غیرمتمرکز از بلاکچین‌های مستقل و موازی است که هرکدام از آنها از الگوریتم‌های اجماع BFT یا "Tendermint" استفاده می‌کنند. پروژه کازماس یک اکوسیستم از بلاکچین‌ها است که می‌توانند با مقیاس‌پذیری بالا با یکدیگر همکاری کنند. ساختار پلتفرم آن، متشکل از چندین بلاکچین مستقل موسوم به "Zones" (زون یا مناطق) است که متصل به یک بلاکچین مرکزی تحت عنوان "Hub" است. زون‌ها با استفاده از پروتکل Tendermint و استاندارد کازماس ساخته شده و با هر زبان برنامه‌نویسی سازگار هستند. با توجه به کارایی و هدف کازماس، توسعه‌دهندگان و فعالان حوزه رمزارزها، آن را "اینترنت بلاکچین‌ها" (Inter-Blockchain Communication) IBC نیز می‌نامند. در نتیجه می‌توان گفت کازماس آمده است که ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف را بدون دردسر و بدون اصطکاک برقرار کند.

بنیان‌گذاران کازماس

پروژه‌ کازماس در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد. بنیان‌گذاران این پروژه زارکو میلاسویچ (Zarko Milosevic)، جی کوآن (Jae Kwon) و ایتان باکمن (Ethan Buchman) هستند. البته کازماس توسط Interchain Foundation (ICF پشتیبانی می‌شود.

اعضای اصلی تیم کازماس:

جی کوآن: مدیرعامل و بنیان‌گذار Tendermint است. وی همچنین از بنیان‌گذاران مجموعه "Done This I"، یک ابزار گزارش‌نویسی تقریبا اتوماتیک برای کسب و کارها و ادمین‌های آن‌ها، است. او همچنین مشارکت‌های زیادی با پروژه‌های متعدد در حوزه فین‌تک از جمله یلپ (Yelp) انجام داده است.

ایتان باکمن: مدیر ارشد فناوری و هم بنیان‌گذار پروژه است و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه گوئلف (Guelph) است. وی بیش از ۲ سال تجربه فعالیت به عنوان دانشمند و محقق دارد. اولین فعالیت او در حوزه بلاکچین به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد.

پنگ ژونگ (Peng Zhong): رییس بخش طراحی است. او به توصیف خودش، خود آموخته‌ای با بیش از ۷ سال تجربه کاری به عنوان توسعه‌دهنده کل بسته جاوا اسکریپت برای Nylira، یک سازمان توسعه شبکه، بوده است.

4

 

تاریخچه‌ای از نقشه راه کازماس

در آپریل 2017، در 29 دقیقه ابتدایی عرضه اولیه پروژه، 17 میلیون دلار کوین کازماس به فروش رسید. در دسامبر 2018 برنامه Game of Stakes (GoS) روی کازماس اجرا شد و برای اولین بار شبکه کازماس به طور جدی تست شد. شبکه اصلی کازماس به طور رسمی در مارس 2019 راه‌اندازی شد. در نوامبر 2019 برای اولین بار کازماس در راه‌اندازی شبکه اصلی Kava labs مورداستفاده واقع شد.

فوریه 2020، تیم توسعه کازماس دچار تغییراتی شد و جی کوآن از بنیان‌گذاران این پروژه از آن جدا شد.

در ادامه کازماس برای افزودن قابلیت مدارک هویتی ناشناس به اکوسیستم خود در سپتامبر 2020 با کمپانی  Nym، یک شرکت فعال در حوزه ساخت نسل بعدی زیر ساخت‌های حفظ حریم خصوصی، شریک شد. آپدیت Stargate  اکوسیستم کازماس در فوریه 2021 منتشر شد که حاوی اولین انتشار عمومی پروتکل ارتباط بین بلاکچین‌ها یا (IBC) بود

اهداف کازماس چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هدف اصلی پروژه کازماس ایجاد همکاری بین بلاکچین‌های مختلف است. با استفاده از این شبکه امکان تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف، وجود دارد. منظور از ایجاد چنین قابلیتی بیشتر برای ایجاد همکاری بین بلاکچین‌هایی است که از نظر حوزه فعالیت، مشابه هم هستند؛ بنابراین ایجاد ارتباط بین شبکه‌هایی که با هم در رقابت‌اند، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این پروژه است.

 تعداد زیادی از بلاکچین‌هایی که با هم رقابت ندارند و اهداف کاری متفاوتی را دنبال می‌کنند، داوطلبانه از بلاکچین کازماس استفاده می‌کنند. در مجموع با وجود مشکلات مقیاس‌پذیری دیگر بلاکچین‌ها و احساس نیاز به داده‌های مهم و کاربردی، کازماس کارایی بیشتری می‌یابد. بلاکچین کازماس می‌تواند همه مشکلاتی که تو این حوزه وجود دارد را برطرف کند و به مرجعی برای دسترسی به تمامی اطلاعات شبکه بلاکچینی تبدیل شود. البته پروژه‌هایی هم وجود دارند که تمایل چندانی برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات خود ندارند. از این رو کازماس برای این پروژه‌ها هم راه‌حل دارد. چنین شبکه‌هایی می‌توانند به طور مجزا عمل کنند و اطلاعات خود را با دیگر پروژه‌های به اشتراک نگذارند، در حالی که از سایر خدمات کازماس، مثل مقیاس‌پذیری استفاده کنند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پروژه کازماس در صورت تحقق یافتن همه ایده‌های خود، آینده روشنی دارد.

کاربردها

این پروژه کاربردهای جالب و گوناگونی دارد:

صرافی غیرمتمرکز: با توجه به اینکه بلاکچین کازماس، بلاکچین‌های زیادی را با یکدیگر ارتباط می‌دهد، به راحتی می‌تواند باعث تعامل اکوسیستم‌های مختلف با یکدیگر شود. در نتیجه این چیدمانی عالی برای یک صرافی غیرمتمرکز است.

ایجاد تراکنش‌های بین بلاکچینی: با توجه به هدف و برنامه‌های کازماس، برای هر بلاکچین امکان استفاده از خدمات دیگر بلاکچین‌ها فراهم می‌شود.

مقیاس‌پذیری: طراحی مکانیزیم اجماع مورداستفاده در بلاکچین کازماس یعنی Tendermint به گونه‌ای است که سازگار با دیگر مکانیزم‌ها از جمله (PoS)است، همین امر باعث می‌شود که نود‌های شبکه سریع‌تر توسعه پیدا کنند؛ بنابراین کازماس راه‌حلی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بلاکچین‌ها نیز است.

کیف پول‌های مناسب برای کازماس

کیف پول‌های مناسب برای نگه‌داری، ارسال و استیک کوین ATOM  زیاد هستند، از جمله:

5

 

  1. کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  2. کیف پول تراست ولت (Trust)
  3. کیف پول ImToken (این کیف پول برای Android و Ios در دسترس است)
  4. کیف پول WeTez (قابل استفاده در نسخه‌های Android)
  5. کیف پول Cosmostation (یکی از کیف پول‌های کاملا غیرمتمرکز و فقط برای   Android در دسترس است)
  6. کیف پول Lunagram (این کیف پول اندرویدی توسط توسعه‌دهندگان کره‌ای در Lunamint ساخته شده است)
  7. کیف پول Atomic

و ...

تحلیلی از نمودار قیمت

طبق چارت قیمتی ATOM، این رمزارز در یک کانال بلندمدت صعودی - همگرا در حال رشد است. به طوری که در چند روز اخیر پس از برخورد به سقف کانال و ایجاد یک سقف تاریخی جدید، وارد فاز اصلاحی شده است؛ بنابراین سناریویی که برای این رمزارز می‌توان متصور بود، به این صورت است که در حال حاضر قیمت به سمت کف کانال ذکر شده و محدوده حمایتی 20 دلار در حال ریزش است. پس از برخورد به این محدوده باید منتظر عکس‌العمل قیمت به این حمایت باشیم. در صورتی که این محدوده شکسته شود، می‌توان انتظار ریزش قیمت تا محدوده 10 دلار را داشت. این حمایت 10 دلار، با محدوده حمایتی داینامیک بلندمدت این رمزارز، هم‌پوشانی دارد. اما اگر ریزش بازار قدرت شکستن حمایت 20 دلار را نداشته باشد، پس از لمس کردن 20 دلار باید شاهد رشد قیمت این رمزارز به سمت سقف کانال بلند‌مدت خود باشیم. این افزایش قیمت، می‌تواند قیمت ATOM  را تا محدوده 60 الی 65 دلار رشد دهد و منجر به ساختن ATH جدید شود. لازم به ذکر است با توجه به  محدوده اندیکاتور RSI  و اشباع فروشنده‌ها، احتمال رشد قیمتی پس از برخورد به حمایت 20 دلار افزایش می‌یابد. این در حالی است که اندیکاتور مکدی هنوز هیچ تاییدیه‌ای برای این افزایش قیمت، صادر نکرده است.

 

6

نتیجه‌گیری

با خواندن این مقاله شما به طور کامل با پروژه کازماس آشنا شدید. رمزارز ATOM کوین پلتفرم کازماس است. کازماس به منظور مقیاس‌گذاری و ایجاد پلی برای ارتباط بین بلاکچین‌های متفاوت طراحی شده است، از این رو به آن "اینترنت بلاکچین‌ها" نیز می‌گویند. برای خرید و فروش کوین ATOM شما می‌توانید از صرافی‌هایی همچون صرافی بایننس، صرافی هیوبی، صرافی اوکی ایکس، صرافی کراکن و … استفاده نمایید. همچنین در این مقاله کیف پول‌هایی را برای نگهداری  ATOM به شما معرفی نمودیم.