۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

وام ۹۰میلیون دلاری بانک جهانی برابر با چه تعداد رمزارز است؟

۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 597449
وام ۹۰میلیون دلاری بانک جهانی برابر با چه تعداد رمزارز است؟

بازار رمزارزها در سال گذشته نیز نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد، اما با مقایسه وام ۹۰میلیون دلاری بانک جهانی به ایران با تعداد ارزهای دیجیتال قابل خریداری در سال گذشته و حال حاضر، به رشد چشمگیر قیمت این سکه‌ها پی می‌بریم.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ روز گذشته اعلام شد که بانک جهانی با اعطای وام ۹۰میلیون دلاری به ایران موافقت کرده است. در ابتدا در خصوص این وام باید گفت که از پایین‌ترین نرخ سود در مقایسه با سایر وام‌های بین‌المللی برخوردار است و با این مبلغ، تمامی نیازهای دارویی و تجهیزاتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی خریداری و به ایران تحویل داده می‌شود. به این ترتیب، مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم‌ها در این خصوص بی‌اثر خواهد بود.

اما به منظور درک بهتر نوسانات قیمتی بازار رمزارزها، قصد داریم در ادامه وام ۹۰میلیون دلاری که قرار است بانک جهانی به ایران برای مقابله با بیماری کرونا اعطا کند را با قیمت رمزارزهای اصلی در سال گذشته و حال حاضر مقایسه کنیم.

بسیاری از کوین‌های اصلی بازار در سال ۲۰۲۱ موفق به ثبت رکورد قیمتی خود شدند. در ماه نوامبر، بیت‌کوین به بالای کانال ۶۸هزار دلار و اتریوم به بالای کانال ۴هزار و ۸۰۰دلار صعود کردند. با اینکه نقشه بازار رمزارزها در ابتدای سال ۲۰۲۲ در وضعیت قرمز به سر می‌‍‌برد، بیت‌کوین و اتریوم سال گذشته را به ترتیب با رشد ۶۶درصدی و ۴۱۸درصدی پشت سر گذاشتند.

ارزش بازار جهانی رمزارزها در ابتدای سال ۲۰۲۱ حدود ۰.۸تریلیون دلار بود اما در طول همین سال ۱.۵تریلون دلار رشد کرد و به ۲.۳تریلیون دلار رسید. در نوامبر ۲۰۲۱، به دنبال رشد چشمگیر قیمت سکه‌های مشهور، مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال برای نخستین بار وارد کانال ۳تریلیون دلاری شد.

اگرچه اکنون این ارزش پس از ریزش قیمت سکه‌ها از رکورد تاریخی خود به زیر ۲تریلیون دلار افت کرده، اما همچنان به میزان قابل توجهی بیشتر از سال گذشته است.

قیمت بیت‌کوین در ابتدای سال ۲۰۲۱، حدود ۲۹هزار دلار بود. در این زمان، مبلغ ۹۰میلیون دلار برابر با ۳هزار و ۱۰۳بیت‌کوین بود. اکنون که در روزهای نخست سال ۲۰۲۲ به سر می‌بریم، این رمزارز به قیمت حدود ۴۲هزار دلار معامله می‌شود که اکنون در مقایسه با وام بانک جهانی، تعداد سکه‌های برابر با این مبلغ، به ۲هزار و ۱۴۲ رسیده است.

اتریوم نیز که در ابتدای سال گذشته به مبلغ ۷۳۰دلار مورد معامله قرار می‌گرفت، با مبلغ ۹۰میلیون دلار می‌شد ۱۲۳هزار و ۲۸۷ عدد از این کوین را خریداری کرد. قیمت اتریوم در حال حاضر حدود ۳هزار و ۲۰۰دلار بوده که این مبلغ برابر با ۲۸هزار و  ۱۲۵ عدد از این سکه است.

در ادامه، به مقایسه تعداد سکه‌های قابل خریداری با مبلغ ۹۰میلیون دلار از سایر رمزارزهای مشهور در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ می‌پردازیم:

رمزارز
تعداد سکه‌های قابل خریداری در سال ۲۰۲۱
تعداد سکه‌های قابل خریداری در سال ۲۰۲۲
بایننس کوین
۲میلیون و ۳۶۸هزار و ۴۲۱
۱۶۵هزار و ۷۴۵
سولانا
۵۰میلیون
۴۸۳هزار و ۸۷۰
کاردانو
۵۲۹میلیون و ۴۱۱هزار و ۷۶۵
۶۸میلیون و ۱۸۱هزار و ۸۱۸
ریپل
۳۹۱میلیون و ۳۰۴هزار و ۳۴۸
۳۰۰میلیون
پولکادات
۱۰میلیون و ۸۴۳هزار و ۳۷۳
۳میلیون و ۲۶۷هزار و ۹۷۳
آوالانچ
۲۴میلیون و ۵۹۰هزار و ۱۶۳
۸۴۰هزار و ۷۲۸
لونا
۱۴۰میلیون و ۶۲۵هزار
یک میلیون و ۳۷۹هزار و ۷۳۳
دوج‌کوین
۱۵میلیارد و ۸۳۱میلیون و ۱۳۴هزار و ۵۶۴
۵۰۰میلیون
پالیگان
۵میلیارد و ۵۳میلیون و ۳۴۰هزار و ۸۱۹
۳۷ میلیون و ۸۱۵هزار و ۱۲۶
 

 

 

 بازار رمزارزها در طول سال گذشته فراز و نشیب‌های قابل توجهی را تجربه کرد. از ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال در چین تا تصویب بیت‌کوین به عنوان ارز قانونی کشور السالوادور، از عوامل دخیل در نوسانات بازار رمزارزها بود. از دیگر موارد تاثیرگذار بر بازار رمزارزها در سال گذشته می‌توان به اظهارات ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا اشاره کرد. 

همچنین بزرگترین به روزرسانی بیت‌کوین به نام تپ‌روت و راه‌اندازی اولین صندوق قابل معامله (ETF) این رمزارز و همچنین پذیرش آن توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، اخبار امیدوارکننده‌ای برای بازار ارزهای دیجیتال بود.

با این وجود، با نگاهی به ارزش سکه‌های مشهور بازار رمزارزها از گذشته تا کنون، به پیشرفت روزافزون این بازار پی می‌بریم و با اینکه اتفاقات تاثیرگذار بر روند قیمتی و نوسانات چشمگیر کم نبوده، اما همچنان افزایش ارزش مشهود است.