۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

الگوی سر و شانه در تکنیکال چیست؟ / کاربرد الگو در بازار رمزارز

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۹
کد خبر: 596041
الگوی سر و شانه در تکنیکال چیست؟ /  کاربرد الگو در بازار رمزارز

معمولا علم تکنیکال بر پایه الگوهای مختلفی بنا شده است. هدف از یادگیری چنین الگوهایی تشخیص بهتر روند بازار است. الگوی سر و شانه یکی از معروف ترین الگوهای این حوزه است که معمولا در بلند مدت به خوبی عمل می کند.‌

اقتصادآنلاین - شیرکو سهرابی؛ معامله‌گران در دنیای بازار مالی به ویژه رمزارز، اهمیت زیادی به دانش تکنیکالی می‌دهند. الگوی سر و شانه از معروف ترین الگوهای حوزه علم تکنیکال است که معمولا زمانی که در روند صعودی و سقف قیمت تشکیل شود، نشانه اصلاح بازار است و برعکس.

در ادامه گزارش سعی بر این است با ذکر یک مثال از ریزش اخیر بیت‌کوین، الگوی سر و شانه تشریح شود.

الگوی سر و شانه

نمودار بالا چارت قیمتی بیت‌کوین در نمای روزانه است. محدوده مورد نظر گزارش زمانی است که بیت‌کوین از سقف قیمتی 65 هزار دلار تا محدوده 30 هزار دلار افت قیمتی را تجربه کرد. همان طور که از اسم الگوی سر و شانه پیدا است، این الگو از سر، دو شانه و خط گردن تشکیل شده است. در شکل بالا اولین حرکت صعودی قیمت شانه چپ نام دارد. بعد از اصلاح قیمت دومین و بالاترین قیمت محدوده مورد نظر شکل می‌گیرد که به سر الگو معروف است. معمولا بعد از این نقطه اگر بازار دنبال اصلاح باشد، حتما باید به دنبال پیداکردن تکمیل الگوی سر و شانه باشیم. بعد از افت قیمت معمولا بازار یک پولبک به محدوده سر می‌زند که به شانه راست مشهور است. تا اینجا سر و دو شانه الگو تکمیل شده است. اگر خوب به دره‌های ایجاد شده بعد از شکل‌گیری قله ها دقت کنید، با وصل کردن دو دره موجود در الگو، یک خط به دست می‌آید که به آن خط گردن گفته می شود. تا زمانی که خط گردن شکسته نشود و بازار زیر آن تثبیت نشود نمی‌توان الگوی سر و شانه را معتبر خواند.

در شکل بالا بعد از اینکه بیت‌کوین شانه راست خود را تشکیل داد، چشم تحلیلگران به شکست خط گردن بود که اتفاقا هم تراز با ناحیه روانی 50 هزار دلار بود. بعد از شکست این ناحیه الگوی سر و شانه در سقف تشکیل شد و همان طور که پیش تر گفته شد، زمانی که این الگو در سقف تشکیل شود انتظار اصلاح بیشتر وجود دارد و این اتفاق نیز افتاد. اما سوال اینجاست اصلاح چقد می تواند باشد؟

برای جواب سوال باید ارتفاع عمودی خط گردن تا سر را در نظر بگیرید(خط سفید رنگ که با فلش آبی مشخص شده است)، سپس به همین اندازه زیر ناحیه شکست خط گردن را به دست آورید. ناحیه مذکور انتهای تقربی اصلاح قیمت است. که همان طور که می‌بینید این ناحیه هم تراز با سطح 30 هزار دلار در بیت کوین بوده است.‌

شکل زیر خلاصه و قالب کلی الگوی سر و شانه است.

الگوی سر و شانه 2

طبق شکل مذکور، سر بالاترین نقطه، خط گردن مهم ترین ناحیه و زمان شکست تایید نهایی الگوی سر و شانه است. لازم است بدانید الگوهای سر وشانه به زمان زیادی نیازدارند تا کامل شوند و معمولا در تایم فرم های روزانه و هفتگی دیده می شوند.