۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سختگیری بانک مرکزی روسیه برای معاملات غیرقانونی / نظارت بر تراکنش رمزارزها

۸ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۲۸
کد خبر: 594492
سختگیری بانک مرکزی روسیه برای معاملات غیرقانونی / نظارت بر تراکنش رمزارزها

بانک مرکزی روسیه به منظور جلوگیری از تراکنش‌های غیر قانونی رمزارزها، قصد دارد داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کند.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ بانک مرکزی روسیه قصد دارد اطلاعاتی را از بانک‌های تجاری در رابطه با برخی نقل و انتقالات پولی بین اشخاص، از جمله مشتریانی که ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنند، به دست آورد.

این اقدام احتمالا بر صرافی‌های آنلاین رمزارز که رگولاتور آنها را به انجام عملیات غیرقانونی متهم می‌کند، تاثیر می‌گذارد.

بانک مرکزی روسیه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای محدود کردن برخی تراکنش‌ها که آنها را غیرقانونی می‌داند، قصد دارد به دنبال داده‌های اضافی از سوی موسسات مالی باشد که نقل و انتقالات بین افراد را پردازش می‌کنند.

رسانه‌های محلی اعلام کردند که این اقدام به تعدادی از پلتفرم‌ها که از حساب‌های ثبت شده به نام افراد ساختگی مانند بنگاه‌های اینترنتی آنلاین و وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات معاملات ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، مربوط می‌شود.

رسانه RBC روز دوشنبه گزارش داد که رگولاتور، فرم گزارش جدیدی را برای تراکنش‌ها به بانک‌ها ارسال کرده است.

بر اساس گزارش اولیه، بانک مرکزی روسیه در نظر دارد اطلاعاتی در مورد نقل و انتقال پول بین مردم این کشور، از جمله اطلاعات شخصی فرستندگان و دریافت‌کنندگان وجوه درخواست کند.

در یک بیانیه مطبوعاتی به نقل از پرایم، یک مقام پولی توضیح داد که این اقدام به معنای اعمال کنترل کامل بر تراکنش‌های افراد نیست، بلکه هدف آن شناسایی حوزه‌های ریسک مرتبط با استفاده از کارت‌های پرداخت و کیف پول‌های صادر شده برای افراد ساختگی توسط مبادلات ارزهای دیجیتال است.

بانک روسیه همچنین تاکید کرد که می‌خواهد داده‌های ناشناس را از موسسات بانکی که خدمات پرداخت را به افراد ارائه می‌دهند، تنها زمانی که از پلتفرم‌های آنها برای عملیات غیرقانونی استفاده شود، جمع‌آوری کند.

این بانک همچنین تاکید کرد که قصد ندارد رویه‌های گزارش‌دهی جدیدی را برای همه تراکنش‌ها معرفی کند و توضیح داد که این به معنای موارد خاصی است که مقادیر زیادی پول در چند تراکنش در عرض چند ساعت به یک گیرنده منتقل می‌شود.

بانک مرکزی روسیه می‌گوید چنین تراکنش‌هایی به وضوح پرداخت‌های معمولی بین شهروندان خصوصی و مشاغل کوچک نیستند. بانک مرکزی افزود: زمانی که تراکنش‌هایی با معیارهای خاص مشاهده می‌شود، می‌تواند اطلاعات اضافی را از دفاتر ثبت بانک ها درخواست کند، اما تاکید کرد اطلاعاتی را که بتواند برای شناسایی مشتریان فردی مورد استفاده قرار گیرد، درخواست نخواهد کرد.

مقامات روسیه اکنون در حال بحث در مورد پیشنهادهایی برای تنظیم جامع ارزهای دیجیتال هستند؛ زیرا بسیاری از فعالیت‌های مرتبط، از جمله معامله و استخراج، خارج از محدوده قانون "در مورد دارایی‌های مالی دیجیتال" هستند که در ژانویه اجرایی شد.

در مذاکراتی که در یک کارگروه در دومای دولتی برگزار شد، گزارش شده که بانک روسیه موضع دیرینه خود را در برابر اجازه گردش آزاد بیت کوین و موارد مشابه در کشور و همچنین استفاده از آنها در پرداخت‌ها حفظ کرده است.

مقام پولی همچنین در حال بررسی گزینه‌هایی برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری روس‌ها در دارایی‌های رمزارزی، از جمله مسدود کردن پرداخت‌های کارتی به گیرندگان خاص مانند پلتفرم‌های معاملات سکه، است.

این در حالی است که تخمین‌های منتشر شده در بررسی ثبات مالی برای سه ماهه دوم و سوم سال 2021 نشان می‌دهد که حجم سالانه تراکنش‌های ارز دیجیتال انجام شده توسط ساکنان روسیه به حدود 5 میلیارد دلار می‌رسد.