۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش تاثیر سیاست‌های کشورها در بازار رمزارزها / چشم‌انداز آینده بازار

۶ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۱۳
کد خبر: 593830
کاهش تاثیر سیاست‌های کشورها در بازار رمزارزها / چشم‌انداز آینده بازار

با توجه به توسعه بازار رمزارزها در سال‌های اخیر و همچنین قابلیت‌هایی همچون محدود بودن برخی رمزارزها، افزایش کاربران، امکان تقسیم شدن به واحدهای بسیار کوچک و غیره، می‌توان آینده روشنی برای آنها متصور بود.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ اگرچه قدمت بازار رمزارزها زیاد نیست، اما این حوزه در طول حدود ۱۰سال، طرفداران زیادی به خود جذب کرده است. نوسانات ارزهای دیجیتال شاید افراد زیادی را ناامید کرده باشد، اما همچنان محبوبیت آن در میان بسیاری از سرمایه‌گذاران غیرقابل انکار است.

سهیل نیکزاد، عضو انجمن بلاکچین و کارشناس بازار رمزارزها در خصوص بررسی قیمت‌ها در بازار در گفت‌وگویی با اقتصادآنلاین اظهار کرد: اگر بخواهیم در مورد قیمت صحبت کنیم، کار بسیار سختی خواهد بود؛ زیرا قیمت تنها یکی از ابعاد جاری در بازار رمزارزها است. این موضوع می‌تواند تحت تاثیر موارد متعددی قرار گیرد. 

وی افزود: رمزارزها، از جمله بیت‌کوین، اتریوم و غیره، به رغم اینکه رشد چشمگیری در طول دهه گذشته تجربه کرده‌اند، در واقع، حجم کل آنها نسبت به کل پول‌های دنیا بسیار کم است. 

کارشناس بازار رمزارزها با بیان اینکه شاید در نهایت دو درصد از حجم کل پول‌های دنیا را بیت‌کوین و همتایان آن تشکیل دهند، تاکید کرد: به همین دلیل، این حجم کوچک در مقایسه با بازارهای مالی بزرگ دنیا، به راحتی تحت تاثیر اخبار و اتفاقاتی که مربوط به قانون‌گذاری، برنامه‌ها و سیاست‌های دولت‌ها در مورد رمزارزها است، قرار می‌گیرد.

وی با ذکر نمونه‌ای در این مورد ادامه داد: به عنوان مثال، فرض کنید دولت بزرگی مانند چین، آمریکا و کانادا، یا کشورهای صنعتی، رمزارزها را با ممنوعیت سنگینی مواجه کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار، به دلیل ترس، رمزارزهای خود را می‌فروشند و از این رو ریزش قیمت اتفاق می‌افتد. برعکس، اگر دولت یا کشور معتبری در دنیا، صحبت از پذیرش این رمزارزها کند، مردم اشتیاق پیدا می‌کنند و آینده روشنی را برای آن متصور می‌شوند. 

نیکزاد توضیح داد: علاوه بر این، باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که ما افرادی هستیم که در این کره خاکی زندگی می‌کنیم، هیچ کدام از منابع اطلاعاتی ما نسبت به واقعیت به احتمال زیاد دست اول نیست. واقعیت‌هایی که ما انسان‌ها با آن مواجه هستیم، شاید تعداد اندکی باشد. بخش بزرگی از اطلاعات را به واسطه روایتی که از سایر انسان‌ها دریافت می‌کنیم متوجه می‌شویم. 

این کارشناس در مورد افرادی که بازار را به نفع خود تحت تاثیر قرار می‌دهند، گفت: به این دلیل، کانال‌هایی که ما از سایر انسان‌ها اطلاعاتی دریافت می‌کنیم، گاهی تنها وظیفه انتقال اطلاعات را به عهده ندارد. گاهی در واقع، دستخوش مطامع و پول‌پرستی‌های همین افراد می‌شود. به عنوان مثال، به جای اینکه به درستی به شما اطلاع دهد که در بازار رمزارز چه می‌گذرد، تحلیلی از این بازار می‌کند که دارندگان رمزارز، چه رفتار اقتصادی از خود نشان می‌دهند که برای آنها سودآور باشد. برای مثال، فروش یک رمزارز از سوی تعدادی از معامله‌گران باعث افت قیمت می‌شود و ممکن است تعدادی را علاقمند به خرید آن رمزارز کند. یا خرید یک رمزارز در شرایط مشابه که موجب افزایش قیمت می‌شود می‌تواند این نتیجه را در پی داشته باشد که دارندگان آن رمزارز برای کسب سود رمزارز خود را بفروشند. 

وی تشریح کرد: از این رو اخباری که به ما می‌رسد، اهمیت دارد که ببینیم از چه طبقه بنیادینی است. برای مثال، اخباری وجود دارد که مربوط به مسائل فنی است. این‌ها مسائل ناگزیری است که با آن مواجه هستیم. برخی اخبار وجود دارد که تکرار آنها نشان می‌دهد یک حقه است. 

نیکزاد در خصوص ممنوعیت بیت‌کوین در چین تاکید کرد: مثالی که در این خصوص می‌توان زد، موضوع چین است. حتما خبر ممنوعیت بیت‌کوین در چین را شنیده‌اید. این خبر تقریبا هر سال یک بار پخش می‌شود. یعنی در طول ۱۰سال گذشته من بارها این خبر را شنیده‌ام که چین بیت‌کوین را ممنوع کرده است. 

وی در ادامه گفت: پس اولتیماتوم این دولت جدی نیست و اثر آن به تدریج کم شده است. اوایل، زمانی که این خبرهای حساسیت‌برانگیز کشورها منتشر می‌شد، بازار چند برابر یا یک چندم می‌شد. اما اکنون بازار بلوغ بیشتری پیدا کرده است. 

این کارشناس بازار رمزارزها با تاکید بر اینکه اتفاقات اخیر، تا جایی که من خبر دارم در اقتصاد کلان، ظاهرا به چین و آمریکا بی‌ربط نبوده است، تصریح کرد: در این بین، چین تاثیر بیشتری داشته؛ یعنی تعطیلی برخی از بازارها، افتی را به دنبال داشته و مجددا بازگشایی بازارها باعث رونق آن شده است. اما کارشناسان در این خصوص نظرات بسیار زیادی دارند و می‌توانند با جریان‌سنجی و بررسی گردش مالی در کانال‌های مختلف، دریابند که کدام اتفاق مهم‌تر بوده است. 

وی در خصوص چشم‌انداز بازار رمزارزها توضیح داد: من می‌توانم با اعداد آینده بازار رمزارزها را به تصویر بکشم اما نمی‌توانم پیش‌بینی دقیقی از یک رویداد ارائه کنم. می‌توان گفت، چیزی که باعث گران شدن رمزارزها می‌شود، ساختار آنها بوده که محدودیت تعداد دارند. زمانی که تقاضا برای آنها افزایش می‌یابد، آن تعداد قبلی باید بین افراد جدید که تعداد آنها بیشتر است تقسیم شود. از آنجا که تقاضا افزایش می‌یابد، قیمت نیز رشد می‌کند.

نیکزاد در ادامه اشاره کرد: مکانیزم رمزارزها این است که این پول‌ها می‌توانند خرد شوند. برای مثال، اگر تومان ما به ۱۰قسمت تقسیم شده و به ریال تبدیل می‌شود، بیت‌کوین می‌تواند به صد میلیون قسمت تقسیم شود. این‌ها ارزهای دیجیتالی هستند و می‌توانند برای پرداخت‌های خرد مورد استفاده قرار گیرند. 

وی در خصوص پیشرفت اینترنت طی سال‌های اخیر گفت: سال ۱۹۹۰، تعداد کاربران اینترنت، ۱۳۰میلیون نفر بود. امروز تقریبا بیش از ۴-۵میلیارد نفر کاربر اینترنتی وجود دارد. تخمین زده شده که تا پایان سال ۲۰۲۲، این عدد به ۶میلیارد نفر برسد. از دهه ۹۰ تا به حال، حدود سی سال گذشته و اینترنت، توسعه‌ای که مشاهده می‌کنید را پیدا کرده است. 

کارشناس بازار رمزارزها با اشاره به اینکه در حال حاضر، ۱۳۰میلیون نفر بیت‌کوین دارند، ادامه داد: بنابراین می‌توانیم یک شبیه‌سازی بین بازار رمزارز و کاربران اینترنتی انجام دهیم و تصور کنیم که این بازار تا کجا پیش خواهد رفت. این دو مورد از سوی کارشناسان بارها به هم تشبیه شده‌اند و در واقع نهضت بیت‌کوین و رمزارزها را به عنوان وب۳ می‌شناسند؛ یعنی اینترنت پولی و اینترنتی که پرداخت در آن معنی پیدا می‌کند.