۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

از رمزارز لونا چه می‌دانید؟/ بررسی رابطه استیبل کوین ترا با توکن لونا

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
کد خبر: 587716
از رمزارز لونا چه می‌دانید؟/ بررسی رابطه استیبل کوین ترا با توکن لونا

می توان گفت لونا از جمله رمزارزهای کمتر شناخته شده است. اما این رمزارز با توجه با ماهیت بنیادی و پروژه آن توانست تنها در عرض چهار ماه از رتبه 3 رقمی بازار رمزارز خود را به رتبه 10 برساند و 1 درصد حجم فعلی کل بازار را تصاحب کند.

اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛ قبل از ارائه ماهیت و چیستی این رمزارز، بازدهی آن در نمودار زیر آورده شده است.

نمودار 1: بازدهی 140 روزه توکن لونا

WhatsApp Image 2021-12-07 at 12.39.13 PM

قطعا می دانید در بازار رمزارز برای تبادل راحت‌تر و انجام معاملات از مجموعه ای استیبل کوین ها مثل تتر استفاده می شود. مهم ترین خصیصه این رمزارزها ثابت بودن قیمت آنها بوده که معمولا برابر با یک دلار است. شبکه ترا (Terra)  نیز از جمله پروژه هایی بوده که در حال خدمت رسانی به جامعه رمزارز از طریق استیبل کوین های غیر متمرکز است.  ترا شامل یک مجموعه استیبل کوین غیرمتمرکز است که می‌تواند زنجیره تأمین را به منظور تثبیت قیمت خود، گسترش داده یا محدود کند. ترا از نظر ساختار و تکنولوژی از پول فیات برتر است، چون تحت پشتوانه غیرمتمرکز عمل می‌کند و خطر رخ دادن اشتباهات را از بین می‌برد. ارز دیجیتال ترا در ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز مشارکت کرده و تضمین می‌کند که رشد اقتصادی به صورت عادلانه و از طریق یک مکانیزم اجماع دموکراتیک، به جای یک سیستم سیاسی متشکل از نمایندگان منتخب، توزیع می‌شود.

از توکن لونا به جهت ثابت نگه داشتن قیمت رمزارز ترا استفاده می‌شود. یا به عبارت دیگر توکن مخصوص شبکه ترا به لونا مشهور است که معمولا در صرافی های رمزارز توسط معامله گران خرید و فروش می شود. بنابراین وظیفه اصلی توکن لونا ثابت نگه داشتن استیبل کوین ترا (UST) است. در ادامه دو دلیل عمده که می تواند در بلند مدت سبب رشد توکن لونا شود مورد بررسی قرار می گیرد.

  1. برای تثبیت یک استیبل کوین مانند TerraUSD (UST)، ارزش دلاری LUNA با نسبت 1:1 با توکن های UST قابل تبدیل است. اگر قیمت UST برای مثال 0.98 دلار باشد، آربیتراژورها 1 UST را با 1 دلار آمریکا مبادله می کنند و 2 سنت می گیرند. این مکانیسم باعث افزایش تقاضای UST و همچنین کاهش عرضه آن با سوختن UST می شود. سپس استیبل کوین به price peg یا قیمت خود باز می گردد. به هر اندازه که تقاضا برای  استیبل کوین UST بالا برود دقیقا به همان اندازه توکن لونا رشد می کند.
  2. نکته دوم که اهمیت دارد این است که شبکه ترا به افرادی که توکن لونا را در این شبکه استیک می کنند پاداش می دهد به این معنی که هرکس بخواهد در شبکه ترا با رمزارز لونا سرمایه گذاری کند. این شبکه در مقابل به این افراد پاداش خواهد داد. جالب است تمام پاداش از طریق کارمزدهای شبکه ترا انجام می شود بنابراین طرفدارن لونا افراد زیادی را درگیر خرید این رمزارز می کنند تا با کارمزد افراد بیشتر سود بیشتری به هر شخص تعلق گیرد و نهایتا تمام این پروسه سبب افزایش تقاضا برای لونا و قیمت آن می شود.