۰ نفر

افزایش خرید زمین های مجازی در میان سردرگمی بازار

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۶:۱۳
کد خبر: 587606
افزایش خرید زمین های مجازی در میان سردرگمی بازار

در حالی که بیشتر بازار های مالی به علت صحبت‌ های ضد و نقیض مقامات سیاسی و بهداشتی در کشور های مختلف در خصوص سویه جدید ویروس کرونا، اومیکرون، در سردرگمی کامل به‌سر می‌ برند، بازار فروش زمین‌ های مجازی به‌شدت داغ است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، با توجه به آمار های منتشره میزان فروش زمین‌های مجازی بین دیگر انواع توکن‌های غیرمثلی (NFT) بیشتر از بقیه بوده است.  با توجه به داده‌های بازار، درحال حاضر بازار معاملات زمین‌های مجازی به یکی از داغ‌ترین بازارهای سفته‌بازی در جهان تبدیل شده است که توانسته سود‌های نجومی را نصیب صاحبان خود بکند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که در هفته گذشته حجم بازار معاملات NFT‌ها به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است که در این بین، یک چهارم از آن مربوط به بازار معاملات زمین‌های مجازی در پروژه متاورس سندباکس بوده است.  حجم معاملات سندباکس در هفته گذشته حدود ۵/ ۷۰ میلیون دلار بوده است که حاصل معامله ۴۴۳۳ دارایی متفاوت در این بازی است.

گرچه دیسنترالند در جایگاه دوم قرار گرفته، ولی گران‌ترین زمین‌های معامله شده در ۱۰ زمین گران دنیای متاورس مربوط به این بازی بوده است که قیمت‌های بین ۲۲۰ تا ۷۵۸ هزار دلار داشته‌اند. در هفته گذشته حجم معاملات در دنیای دیسنترالند حدود ۶/ ۶ میلیون دلار بوده که حاصل معامله ۳۹۹ دارایی مختلف در این جهان است.  در حال حاضر، گران‌ترین دارایی‌های معامله شده در دنیای NFTها مربوط به دو اثر هنری از مجموعه Super rare است. گران‌ترین اثر به قیمت ۵۵۰ اتر (حدود ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار دلار) در این بازار معامله شده است.

  متاورس، چه و چگونه؟

Metaverse از ترکیب دو واژه Meta به معنای فراتر و Universe به معنای جهان تشکیل شده است و به‌طور کلی می‌توان گفت که معنای این واژه‌ «جهانی فراتر از جهان ما» ‌ است. این واژه برای نخستین بار در رمانی با نام «تصادف برف» در سال ۱۹۹۲ استفاده شده است. 

نخستین نشانه‌ها از جهان متاورس در سال ۲۰۰۳ و در میان بازی‌های رایانه‌ای منتشر شده در آن دوران به چشم خورد. مشکل اساسی این بازی‌ها، وابستگی کامل اقتصاد آنها به یک نهاد کاملا متمرکز بود. این موضوع موجب شد ویتالیک بوترین، خالق شبکه بلاک‌چین اتریوم، به این فکر بیفتد که بهتر است اقتصاد این بازی‌ها به کمک فناوری بلاک‌چین به سمت غیرمتمرکز شدن پیش رفته و با ایجاد یک بازار غیرمتمرکز، اقتصاد به مراتب قدرتمندی بر این بازارها حاکم شود. 

درحال حاضر این گفته تا حد زیادی به واقعیت نزدیک شده و پروژه‌های فعال در حوزه متاورس به‌دنبال آن هستند که با ایجاد یک جهان غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین، بخشی از زندگی شخصی انسان‌ها را به دنیای مجازی منتقل کنند. با کمک تکنولوژی، مفهوم مرز در جهان‌‌ مجازی کمرنگ شده و افراد می‌توانند در هرکجای جهان بدون دخالت برخی عوامل متمرکز کننده، با یکدیگر روابط سیاسی و تجاری داشته باشند.  پس از هک شدن صرافی بیت‌مارت که باعث شد حدود ۲۰۰ میلیون دلار دارایی از این صرافی خارج شود، حال جامعه شیبا (افرادی که به رشد و ارتقای توکن شیبا کمک می‌کنند) و صرافی هیوبی به بیت‌مارت کمک می‌کنند تا نقص‌های فنی خود را برطرف کرده تا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشد. 

مدیرعامل این صرافی نیز در توییتی اظهار کرد که دارایی‌های به سرقت رفته را توسط دارایی‌های خود صرافی جبران خواهد کرد تا معامله‌گران این صرافی متضرر نشوند.  با توجه به اینکه درحال حاضر وارد کردن و خارج کردن سرمایه از این صرافی ممکن نیست، مسوولان این صرافی امیدوارند که تا هفتم دسامبر این مشکل مرتفع شده و شرایط به حالت طبیعی بازگردد.