۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی وضعیت اخیر رمزارز مشهور/ شرایط بدتری در انتظار بیت‌کوین است؟

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۲
کد خبر: 587421
بررسی وضعیت اخیر رمزارز مشهور/ شرایط بدتری در انتظار بیت‌کوین است؟

بعد از سقوط بیت‌کوین به سطح 42 هزار دلار به دلیل شوک منفی جلسات فدرال رزرو، برگشت سریعی را در بیت‌کوین تا سطح 49 هزار دلار شاهد بودیم. اما در 24 ساعت گذشته و تا زمان تنظیم این خبر نشانه های ضعف روند در بیت‌کوین دیده می‌شود.

اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛  به دنبال انتشار اخبار گونه جدید ویروس کرونا، ممنوعیت مجدد چپن و اعلام نرخ های کاهش بیکاری در آمریکا، بیت‌کوین علی رغم روند صعودی در سه ماه گذشته با شوک شدیدی مواجه شد. نشانه های این سقوط با توجه به تحرکات منفی نهنگ های بیت‌کوین از چند روز پیش قابل تشخیص بود( نمودار 1).

نمودار1:  موجودی بیت‌کوین در صرافی های ارز دیجیتال

WhatsApp Image 2021-12-06 at 1.26.59 PM

 منبع: cryptoquant

خط بنفش رنگ در نمودار بالا شاخص موجودی ارز دیجیتال در صرافی ها است که هرچقدر این شاخص کم باشد یا روند نزولی داشته باشد نشان دهنده این است که احتمالا رمزارزها وارد چرخه معاملات شده اند و بازار در حال صعود است. همان طور که در نمودار معلوم است این شاخص  در روزهای گذشته روند نزولی داشته که کاملا با داده های درون شبکه در مورد خرید سنگین نهنگ ها هم خوانی دارد. اما روز قبل از سقوط این شاخص به شدت صعودی شد(دایره آبی رنگ) و تنها در یک روز 45000 هزار بیت‌کوین به صرافی ها منتقل شد. بعد از این اتفاق بازار شروع به ریزش شدید کرد و تا 42 هزار واحد پایین آمد.

سوال اصلی این است آیا این ریزش ادامه دارد و آینده بازار رمزارز و بخصوص بیت‌کوین به کدام جهت خواهد بود؟

 دیشب آخرین کندل هفتگی بیت‌کوین قرمز بسته شد ولی این کندل به دلیل سایه بلند آن که نشانه عدم تمایل به فروش معامله‌گران است نشانه مثبتی بوده و این امید را به معامله‌گران داده که بیت‌کوین به سمت اهداف بالا می رود. در ادامه با تحلیل هفتگی و روزانه نمودار بیت‌کوین سعی می‌شود چشم انداز آینده این رمزارز کلیدی شفاف تر شود.

نمودار2: چارت هفتگی قیمت بیت‌کوین به تتر

WhatsApp Image 2021-12-06 at 1.28.41 PM

طبق نمودار بالا قیمت بیت‌کوین در نمای هفتگی نشان داده شده است. یعنی  تشکیل هر کندل  هفت روز زمان لازم داشته است. اگر به نمودار بالا دقت شود هر بار که بیت‌کوین در نمای هفتگی به کف تکنیکالی خود می رسید با حجم بسیار سنگینی روبرو می شد که نشان از خریدهای قابل توجه در کف قیمت بود(فلش های زرد رنگ حجم معاملا را در دو کف مهم اخیر بیت‌کوین نشان می دهد). اما این بار این اتفاق نیافتاد. یعنی با وجود اینکه بیت‌کوین تنها در یک روز 16000 دلار ریخت و حتی کندل هفتگی با یک سایه بلند تشکیل شده ولی کمبود حجم معاملات هشدار جدی برای این رمزارز است و حداقل می توان گفت نشانه خوبی برای آینده این رمز ارز نیست.  در نمودار زیر نیز قیمت بیت‌کوین  در نمای روزانه آورده شده است و در قالب تکنیک پرایس اکشن روند این رمزارز تحلیل شده است. (نمودار3)

نمودار 3: نمودار روزانه قیمت بیت‌کوین به تتر

WhatsApp Image 2021-12-06 at 1.29.45 PM

طبق نمودار بالا شاید معتبرترین کف حمایتی برای بیت‌کوین همان ناحیه 40-42 هزار دلار باشد که با سایه بلند دو روز گذشته این ناحیه تست شد و انتظار تقاضای خوبی برای بیت‌کوین در این نواحی وجود دارد. اما ناگفته نماند تنها زمانی می توان گفت روند صعودی بیت‌کوین ادامه دارد که خود را به بالای میانگین 100 روزه خط سفید رنگ برساند و تثبیت شود. این ناحیه هم تراز با سطح مقاومت 54-55 هزار دلار است. بنابراین عملا می توان گفت در صورت ادامه داشتن شرایط فعلی بیت‌کوین و ایجاد یک کندل قرمز روزانه دیگر، روند صعودی بیت‌کوین و کل بازار رمزارز تغییر کرده و بازار وارد روند رنج یا نزولی شده است.

ذکر این نکته لازم است که به علت عدم بلوغ بازار رمزارز تقریبا تحرکات دیگر رمزارزها به بیت‌کوین بستگی دارد و عملا آینده بازار کریپتو به آینده بازار بیت‌کوین درهم تنیده شده است.