۰ نفر

وضعیت قرمز در بازار رمز ارزها

۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۶:۲۲
کد خبر: 586984
وضعیت قرمز در بازار رمز ارزها

روز شنبه، بیت‌‌ کوین با ریزش بسیار شدیدی مواجه شد که موجب پایین آمدن قیمت آن تا کانال ۴۰ هزار دلار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  اندکی پس از این سقوط قیمت تا حد زیادی خود را بهبود داده و در ساعت ۳ بعداز ظهر روز شنبه، در محدوده ۴۷ هزار دلار معامله شد. این ریزش به طلا مجالی داد تا اندکی رشد را تجربه کند چنان که تا ساعت ۵ عصر روز شنبه، طلا در کانال ۱۷۸۰ دلار درحال معامله بود.

ریزش بیت‌‌کوین دقیقا دقایقی پس از انتشار آمار نرخ بیکاری در آمریکا رخ داد که نشان می‌‌داد فرآیند بهبود دوران پسا کرونا به‌خوبی درحال اجرا است؛ به‌طوری که نرخ بیکاری با ۴/ ۰ درصد افت، از ۶/ ۴ به ۲/ ۴ رسیده است. این خبر گرچه برای مردم خبر مثبتی بود، ولی نشان می‌‌داد این صحبت جرمی پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) مبنی بر اینکه فدرال رزرو می‌تواند زودتر از آنچه برنامه‌‌ریزی شده بود به سیاست‌های تورمی خود پایان دهد کاملا صحیح بوده که این موضوع خبر مثبتی برای بیت‌‌کوین بود.

بیت کوین در روز جمعه از ۵۷ هزار دلار تا ۵۲ هزار دلار سقوط کرد. بسیاری از تحلیلگران حمایت ۵۲ هزار دلار را محدوده بسیار مهمی در جهت روند صعودی بیت‌‌کوین می‌دیدند. پس از مدت کوتاهی بیت‌‌کوین به راحتی سنگر ۵۲ هزار دلار را نیز از دست داد و با ریزش تقریبا ۱۲ هزار دلاری، در برخی صرافی‌‌ها وارد کانال ۴۰ هزار دلار نیز شد. طی همین مدت مشابه، اتر، دومین رمزارز بزرگ بازار بر اساس ارزش بازار، با افت ۱۱۰۰ دلاری مواجه شد و حتی در محدوده ۳۵۰۰ دلار نیز وارد شد.

علت این امر آن است که بسیاری از تحلیلگران، سیاست‌های تورمی جهانی به‌ویژه آمریکا را که حاصل شیوع جهانی ویروس کرونا بود مهم‌ترین عامل رشد بازارها به‌ویژه رمزارزها می‌‌دانستند. حال چنانچه فدرال رزرو سرعت چاپ پول (سیاست‌های تورمی) خود را کاهش دهد، دلار در برابر دیگر ارزها قدرتمندتر خواهد شد که این موضوع در نهایت منجر به کاهش شدید ارزش بازار در رمزارزها می‌شود.

بر اساس داده‌های بازار، طی زمان معاملاتی روز شنبه به وقت تهران، حدود ۵/ ۲ میلیارد دلار از قراردادهای آتی بازار ابزار مشتقه رمزارزها لیکویید شده که ۱۵/ ۲ میلیارد دلار آن طی ۱۲ ساعت رخ داده است. بیشترین میزان لیکویید شدن مربوط به قراردادی با ارزش ۷۴/ ۲۷ میلیون دلار در توکن ADA بود.

اما در این میان برخی از فعالان بازار نیز از این فرصت برای افزایش دارایی‌‌های بیت‌‌کوینی خود استفاده کردند. بوکله، رییس‌‌جمهور السالوادور در حساب توییتری خود اعلام کرد این کشور ۱۵۰ بیت‌‌کوین دیگر با میانگین قیمت ۴۸۷۰۰ دلار خریداری کرده است.

چارلی مانگر، معاون و جانشین وارن بافت در برکشایر هاتاوی در تازه‌‌ترین اظهارات خود اذعان کرد که چین درباره ایجاد محدودیت در بازار رمزارزها کار درستی انجام داده است. این اظهارات موجب شد طرفداران رمزارزها در شبکه‌های اجتماعی به این شخص حمله کرده و وی تحت هجمه‌‌ تمسخر این گروه از کاربران قرار گیرد. او پیش از این نیز از نفرت خود نسبت به رمزارزها صحبت کرده بود.

ریزش بیت‌‌کوین در طرف دیگر موجب رشد طلا شد و این فلز ارزشمند توانست به کانال ۱۷۸۰ دلار باز گردد. این درحالی است که نظرسنجی‌‌ها نشان می‌دهد معامله‌‌گران بازار طلا دچار سردرگمی شده و نمی‌‌دانند جهت روند قیمتی به کدام سو خواهد بود.