۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

پیش بینی آینده یک رمز ارز بر اساس رمز ارز دیگر/ همبستگی یا (Correlation) چیست؟

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۹
کد خبر: 586070
پیش بینی آینده یک رمز ارز بر اساس رمز ارز دیگر/  همبستگی یا  (Correlation) چیست؟

درک اینکه بتوانیم بر اساس حرکت یک رمز ارز، حرکت رمز ارز دیگر را پیش بینی کنیم می تواند برای یک معامله گر بسیار جذاب باشد. در علم اقتصاد سنجی، آمار و دیگر مدل‌های تخمین و همچنین بازارهای مالی مفهومی به نام Correlation وجود دارد که بر اساس آن ارتباط یا عدم ارتباط بین دو متغیر مورد بررسی قرار می گیرد. هدف از نگارش این گزارش بررسی مفهوم همبستگی با ذکر چند مثال در حوزه رمز ارز است.

اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛ به طور کلی به عنوان یک معامله‌گر که در حال یادگیری تحلیل تکنیکال و مباحث فاندامنتالی بازار هستید باید بدانید که عموما در تمامی بازارهای مالی مانند جفت ارزها، شاخص‌ها، ارزهای دیجیتال و …. مفهومی به نام همبستگی در بازار یا Correlation وجود دارد که باعث می‌شود صعود یا نزول یک شاخص یا ارز، روی صعود یا نزول یک شاخص یا ارز دیگر تاثیر گذار باشد.

 به طور کلی نسبت همبستگی یا Correlation در بازارهای مالی معمولا با یک عدد بین منفی یک تا مثبت یک و یا به صورت درصدی نمایش داده می‌شود. برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های زیر توجه کنید:

  1. فرض کنید که میزان همبستگی دو ارز دیجیتال را محاسبه کرده‌اند و می‌گویند میزان همبستگی آن‌ها 0.8 است. همانطور که می‌بینید این مقدار یک عدد مثبت است، بنابراین هنگامی که ارز دیجیتال اول در یک روند صعودی قرار بگیرد، احتمال بالایی وجود دارد که ارز دوم نیز در روند صعودی قرار بگیرد، چرا که میزان همبستگی این دو ارز بر اساس آمار ارائه شده مثبت، و مقدار نسبتا زیادی را نشان می‌دهد. مثلا اگر نمودار قیمتی بیت‌کوین و اتریوم را مورد بررسی قرار دهید متوجه می‌شوید که معمولا زمانی که نمودار بیت کوین مثبت است، نمودار اتریوم نیز روندی صعودی دارد و این موضوع نشان دهنده این است که این دو با یکدیگر همبستگی مثبت دارند.

نکته: هنگامی که همبستگی دو ارز مثبت یک یا صد در صد باشد یعنی نمودار قیمتی ارز دوم دقیقا عملکردی مانند نمودار ارز اول دارد.

  1. فرض کنید میزان همبستگی دو ارز عددی نزدیک به صفر باشد. این موضوع بدان معنی است که روندهای حرکتی ارز اول ارتباط زیادی به روند حرکتی ارز دوم ندارد و هر کدام از این دو ارز می‌توانند متفاوت از دیگری رفتار کنند.
  2. با توجه به دو نکته بالا طبیعتا اگر همبستگی دو ارز یا شاخص عددی منفی باشد یعنی نمودار قیمتی این دو ارز یا شاخص دارای عملکردی معکوس دیگری است. حال هر چه این میزان Correlation به عدد منفی یک نزدیک‌تر باشد، عملکرد معکوس این دو نمودار نیز با احتمال بالا‌تری رخ خواهد داد.

باتوجه به مثال بالا دریافتیم که منظور از همبستگی در بازار رمز ارز میزان اثر پذیری یک رمز ارز از رمز ارز دیگر است.

نحوه محاسبه همبستگی در بازار

به طور کلی نحوه دستیابی به میزان همبستگی نمودارها در بازارهای مالی روش‌های مختلفی دارد که ساده‌ترین آن‌ها جست و جو در گوگل و پیدا کردن سایت‌هایی است که نمودار همبستگی بسیاری از ارزها و شاخص‌های بازار را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند. اما اگر به هر دلیل نتوانستید همبستگی نمودار‌های قیمتی مورد نظر خود را پیدا کنید می‌توانید برای محاسبه این موضوع از نرم‌افزار اکسل و فرمول CORREL  استفاده کنید. برای این کار کافیست قیمت دو نمودار مورد نظر خود را در یک بازه زمانی مشخص در دو ردیف از سلول‌های اکسل وارد کرده و به کمک تابع CORREL میزان همبستگی آن‌ها را محاسبه کنید.

 بهترین کار برای پیدا کردن میزان همبستگی رمز ارزها بهتر است با فیلتر شکن به سایت معتبر  Cryptpwatch  سر بزنید و مطالب شکل زیر بر روی ایکون Correlation  کلیک کنید.

WhatsApp Image 2021-12-01 at 3.04.08 PM

با کلیک روی قسمت Correlation صفحه زیر برای شما باز می شود .

WhatsApp Image 2021-12-01 at 3.04.16 PM

 

طبق شکل بالا همان طور که گفته شد همبستگی بین -1 و +1 برای شما نشان داده شده است که منفی 1 یعنی رابطه کاملا برعکس و مثبت یک نشان از ارتباط مستقیم دو رمز ارز دارد. نکته جالب تر این است که شما می توانید این کار را برای هر بازه زمانی از 1 ساعته گرفته تا یک ماهه انجام دهید.

اهمیت آگاهی به همبستگی نمودارهای قیمتی

حال که با مفهوم همبستگی ارزها آشنا شدید شاید برایتان سوال شده باشد که اهمیت آگاهی داشتن نسبت به این پارامتر چیست و این موضوع چه کمکی به معامله‌گران و تریدرهایی که در حال برداشت قدم‌های ابتدای یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال فارکس هستند می‌کند؟

به طور کلی آگاهی داشتن نسبت به همبستگی در بازار به شما کمک می‌کند تا در قدم اول درک بهتری نسبت به تغییرات قیمت در نمودارهای مختلف داشته باشید و در قدم بعدی به شما کمک می‌کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری برای انتخاب چارت‌های مختلف و معامله روی آن‌ها داشته باشید. به عنوان مثال هنگامی که شما روی دو نمودار با ضریب همبستگی بسیار بالا (چه مثبت و چه منفی) معامله می‌کنید در حقیقت چون این دو نمودار رفتاری مشابه هم دارند تقریبا نقاط ورود و خروج شما نیز همزمان خواهد بود و این موضوع می‌تواند بازدهی عملیات معامله‌گری شما را کاهش دهد. از طرفی چون این دو نمودار با یکدیگر همبستگی بالایی دارند شما می‌توانید با تحلیل و بررسی هر یک از این دو نمودار درک بهتری نسبت به عملکرد نمودار دیگر نیز پیدا کنید.