۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شاخص فاندینگ ریت بیت کوین / تاثیر این متغیر بر سقوط و صعود!

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۷
کد خبر: 585688
شاخص فاندینگ ریت بیت کوین /  تاثیر این متغیر بر سقوط و صعود!

اگر شما در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می کنید، حتما باید با مفهوم شاخص فاندینگ ریت (Funding Rate) آشنا باشید چرا که این شاخص در خرید و فروش های شما بسیار تاثیرگذار است. در اصل فاندینگ ریت به معنای مقدار دارایی است که افراد به دلیل اختلاف قیمت ایجاد شده، پرداخت یا دریافت می کنند. در ادامه به درک مفهوم فاندینگ ریت و کاربرد آن در تحلیل ها پرداخته می شود.

اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛ فاندینگ ریت مقدار پولی است که کاربران شبکه متناسب با پوزیشن خود و اختلاف قیمت یک دارایی در بازار فیوچر و نقدی، پرداخت یا دریافت می کنند. فاندینگ ریت به طور کلی می تواند احساسات کلی کاربران شبکه را بیان کند. همچنین در بسیاری از مواقع عدد شاخص فاندینگ ریت می تواند، گاوی یا خرسی بودن بازار را نیز نشان دهد.  برای درک بهتر شاخص فاندینگ ریت بهتر است اول در مورد مسائلی همچون معاملات فیوچرز، دائمی و لوریج نکاتی ارائه شود.

قراردادهای آتی یا فیوچرز به قراردادهای گفته می شود که دارای تاریخ انقضا هستند. در واقع تمامی قراردادهای آتی یا فیوچر سنتی دارای تاریخ انقضا هستند و سر یک ماه یا یک سال به پایان می رسند، پس از آن نیز تسویه انجام می شود و تمامی معاملات باز آن بسته می شود. در مقابل قراردادهای آتی یا سنتی، قراردادهای دائمی وجود دارد. همان طور که از اسم این قراردادها مشخص است، تاریخ انقضا ندارند و بدون محدودیت زمان، کاربران می توانند در آن ها به معامله بپردازند. 

لوریج(Leverage)  یا اهرم در واقع یک قابلیت است که در صرافی های معتبری مثل بایننس، در اختیار کاربران قرار گرفته است. با استفاده از اهرم، شما می توانید بیشتر از پولی که واریز کرده اید، معامله کنید. برای مثال می توانید 100 دلار حساب خود را شارژ کنید اما با لوریج 10، با 1,000 دلار وارد پوزیشن شوید. اگر پوزیشنی که با اهرم وارد آن شده اید، به سود برسد، شما روی کل پول سود می کنید اما اگر ضرر کنید، فقط می توانید اندازه پولی که شارژ کرده اید ضرر کنید. لازم به ذکر است دلیل لیکوئید یا صفر شدن پول بیشتر معامله گران تازه کار در این بازار این است که معمولا پول کمی دارند ولی با اهرم بالا وارد معامله می شوند و با کمترین نوسان بازار اندازه پول اصلی خود ضرر کرده و معامله آنها خودکار بسته می شود.

 همان طور که گفته شد، فاندینگ ریت نقش مهمی در معاملات آتی دارد و بر اساس داده هایی که در طی ساعاتی بر بازار حاکم است، نرخی به عنوان فاندینگ ریت به کاربران نشان داده می شود. اما اینکه این شاخص منفی باشد یا مثبت، به نحوه عملکرد، کاربران شبکه بستگی دارد. برای مثال اگر طی زمانی، خریداران، خریدهای سنگین انجام دهند این نرخ بالا می رود و کارمزد از خریداران دریافت می شود. به چنین شرایطی، بازار گاوی(Bull market) نیز گفته می شود. در مقابل اگر در شرایطی بحرانی فروشندگان استقراضی، فروش سنگین انجام دهند، ممکن است این شاخص حتی منفی نیز شود. به چنین شرایطی نیز بازار خرسی(Bear market) گفته می شود.

 چیزی که خیلی در اینجا اهمیت دارد تفاوت اهرم معامله گران است که می تواند شدت گاوی یا خرسی بودن بازار و در نتیجه جهت شاخص فاندینگ ریت را تغییر دهد. بنابراین زمانی که ارزش دارایی های معاملات فیوچر برای یک دارایی از ارزش این دارایی در قیمت مارکت، بیشتر باشد، شاخص فاندینگ ریت مثبت است. وقتی چنین شرایطی حاکم است، کاربرانی که پوزیشن خرید دارند بر اساس مقدار پوزیشن خود و متناسب با شاخص فاندینگ ریت، می بایستی وجهی را به فروشندگان پرداخت کنند.  در مقابل وقتی شرایط برعکس باشد، شاخص فاندینگ ریت می تواند منفی باشد، در چنین شرایطی، کاربرانی که دارای پوزیشن فروش هستند می بایستی متناسب با مقدار پوزیشن و شاخص فاندینگ ریت، وجهی را به خریداران پرداخت کنند. در واقع این شاخص برای خود صرافی ها سود خاصی ندارد و فقط یک معامله همتا به همتا و مستقیم بین کاربران است.

 تشخیص کف ها  و قله های قیمتی بیت کوین با استفاده از شاخص فاندینگ ریت

  مهم ترین و بهترین کاربرد این شاخص ارائه سیگنال های نسبتا معتبر به معامله گران است. در ادامه با ارائه نمودار زیر این موضوع بیشتر باز می شود.

WhatsApp Image 2021-11-30 at 1.13.45 PM

 

طبق نمودار بالا مجموع معاملات فیوچرز و دائمی دو صرافی بزرگ بایننس و هوبی آورده شده است همان طور که از نمودار معلوم است زمانی که قیمت بیت کوین خیلی افت می کند و در واقع در کف قیمتی خود قرار دارد. این شاخص تقریبا طی چند روز بی حرکت می شود و به کمترین مقدار خود می رسد این بدان معناست که خریداران در اینجا با اهرم کم حاضر هستند وارد معامله شوند و اکثر معامله گران شرایط را مناسب برای خرید می دانند. در واقع زمانی که کف قیمتی را تشخیص می دهید، دقیقا نقاطی را تشخیص داده اید که در آنجا اعتماد کاربران شبکه به قیمت دارایی ها در حال افزایش است و خرید با لوریج پایین در این جایگاه برای کاربران بهتر است. بعضی مواقع در این نقاط شاخص ترس و طمع نیز به سمت ترس حرکت می کند و شرایط را برای ورود به پوزیشن خرید هموارتر می کند.(در چنین شرایطی شاخص فاندینگ ریت، زیر 0.5% است.)

شاخص فاندینگ ریت چگونه تعیین می شود؟

فاندینگ ریت در اصل از دو مولفه مهم تشکیل شده است: نرخ بهره(Interest Rate)  و پریمیوم (Premium)

برای درک بهتر، اعداد را بر اساس سیاست بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتال یعنی بایننس، بیان می کنیم. در هر دوره 8 ساعته در بخش فیوچر بایننس، نرخ بهره ثابت و معادل 0.01 است. از آنجایی که هر روز شامل 3 دوره 8 ساعت است، در نتیجه نرخ بهره روزانه معادل 0.03 است. اختلاف قیمت بین دارایی ها در بازار فیوچر و اسپات نیز پریمیوم را مشخص می کند. با استفاده از این دو مولفه، معمولا شاخص فاندینگ ریت مشخص می شود.