۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کسب درآمد از طریق فضای مجازی / برترین پروژه های حوزه متاورس کدامند؟

۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۳
کد خبر: 584690
کسب درآمد از طریق فضای مجازی / برترین پروژه های حوزه متاورس کدامند؟

پس از تغییر نام شرکت فیس‌بوک به متا، شاهد رشد چشمگیر اکثر رمزارزهای حوزه متاورس در دنیای ارز دیجیتال بودیم. حوزه نوظهوری که این روزها جزو مهم‌ترین اتفاقات جدید حوزه رمزارز به شمار می‌رود.

اقتصاد آنلاین – شیرکو سهرابی؛ به گفته بلومبرگ، انتظار می‌رود حجم بازار متاورس تا سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ میلیارد دلار برسد. در این گزارش ۵پروژه برتر این حوزه معرفی خواهد شد.

متاورس چیست؟

 پیش از آنکه بخواهیم در مورد کارکرد متاورس بدانیم، باید با مفهوم آن آشنا شویم. متاورس در لغت از دو بخش تشکیل شده است؛ متا به معنی ماورا و ورس برگرفته از واژه انگلیسی universe (جهان) است. در نتیجه از نظر مفهوم لغوی متاورس یعنی جهان ماورایی؛ به عبارتی متاورس به هر نوع دنیای دیجیتال یا واقعیت مجازی گفته می‌شود که شما بتوانید در آن شخصیت‌های مختلفی خلق کنید و به انجام کارهای گوناگون از جمله خرید و فروش بپردازید. متاورس نسل بعدی اینترنت و جانشینی برای اینترنت امروزی است. ارتباط بین جهان فیزیکی و جهان مجازی به شکلی که شخص دوست دارد در متاورس ایجاد می‌شود و تبادلات و معاملات افراد نیز در بستر اینترنت از طریق ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. پس از تغییر نام فیس‌بوک، تقریبا توکن‌های متاورس رشد چند درصدی داشتند. به عنوان مثال، در روز سه‌شنبه ۲ نوامبر، متاورس‌ها و توکن‌های بازی مانند decentraland (MANA)، sandbox (SAND)  و enjin coin (ENJ) همگی در ۷ روز گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافتند و به ترتیب رشد ۲۸۵، و ۵۷درصدی را تجربه کردند.

پنج پروژه برتر این حوزه کدامند؟

1. MANA

  پیش از بررسی رمز ارز مانا، لازم است در مورد زمین‌های مجازی یا همان Decentraland  نکاتی ارائه شود. Decentraland  دسنترالند یک جهان مجازی مشابه متاورس و دارای یک اقتصاد مجازی است که در آن کاربران می‌توانند به صورت بی‌شمار تراکنش‌های اقتصادی در این دنیا انجام دهند و همچنین از محتوا و برنامه هایی که می‌سازند درآمد کسب کنند.

 MANA  واحد پولی است که در دسنترالند استفاده می‌شود و یکی از رمز ارزهای برتر متاورس است. دسنترالند، از قطعات دیجیتال غیرقابل تعویض فضای مجازی (یا زمین) تشکیل شده که بازی را تشکیل می دهند. توسعه‌دهندگان Decentraland مقدار ثابتی از زمین ایجاد کردند و کاربران را تشویق کردند تا آنچه را که دارند «توسعه دهند» و در نتیجه بازاری برای رمزارز مورد استفاده برای معامله با آن، یعنی MANA ایجاد کردند.

 MANA  یکی از رمزارزهای برتر متاورس، توکنی در سرزمین دسنترالند است که برای پرداخت در بازی بر بستر اتریوم ایجاد شده است. کاربران می‌توانند از MANA برای خرید هر قطعه زمین خالی و همچنین خرید کالا و خدمات از سایر کاربران استفاده کنند. لازم به ذکر است که کاربران می‌توانند زمین‌های مجازی خود را مورد بفروشند و مجددا به رمزارز مانا تبدیل کنند.

زمین تنها دارایی موجود در جهان دسنترالند نیست. در این پلتفرم همچنین می‌توان با استفاده از MANA  در بازار دسنترالند کالاهای مجازی خریداری کرد. این کالاهای مجازی شامل «پوشیدنی‌ها» مانند لباس‌های مجازی و همچنین نام‌هایی است که در دسنترالند منحصر به ‌فرد هستند. مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، ارزش MANA   به عنوان رمزارزهای برتر متاورس، کاملاً بی‌ثبات است و قیمت آن به طور قابل توجهی در طول زمان تغییر می‌کند. پیش‌‌بینی و مقابله با تغییرات سریع و شدید قیمت‌‌ها یکی از اصول سرمایه‌گذاری در کریپتو است. تغییر نام فیس‌بوک به متا می‌تواند به میزان قابل توجهی در آینده به رشد این رمز ارز کمک کند.

2.ENJ

ویتک ردومسکی (Witek Radomski)  و  مکسیم بلاگف (Maxim Blagov ) شرکت Enjin را تأسیس کرده و یک جامعه بازی با ارز دیجیتال مخصوص به آن (به عنوان وسیله مبادله) ایجاد کردند.

Enjin coin(ENJ) یکی از رمزارزهای برتر متاورس و یک توکن ERC-20 بوده که بر روی بلاکچین  اتریوم ساخته شده است.  این توکن به عنوان رمزارزی برای خرید آیتم‌های درون بازی طراحی شده است. همچنین این رمزارز باعث افزایش ارزش دارایی‌های درون بازی می‌شود.

مهم‌ترین مزیت های ENJ

  • همه آیتم‌های داخل بازی را می‌توان دوباره به ENJ تبدیل کرد.
  • سکه ENJ به عنوان یک رمزارز واسط برای تجارت آیتم‌های درون بازی استفاده می‌شود. به این معنا که به بازیکنان و توسعه‌‌دهندگان بازی اجازه می‌دهد تا اقلام خود را که ایجاد کرده‌اند در یک بازار بدون هزینه‌های واسطه معامله کنند.
  • فرآیند تبدیل ارزهای دیجیتال به آیتم‌های درون بازی.

3.SAND

سندباکس (Sandbox  ) نیز یک متاورس و اکوسیستم بازی مبتنی بر اتریوم است که در آن می‌توان دارایی‌ها و بازی‌ها را ایجاد کرد، به اشتراک گذاشت و با استفاده از توکن سند که در ادامه به آن اشاره می‌شود، کسب درآمد کرد. سندباکس یک دنیای مجازی غیرمتمرکز و جامعه‌محور است که در آن سازندگان می‌توانند دارایی‌های درون این دنیا را طراحی کرده، به اشتراک بگذارند و بفروشند. متاورس سندباکس یکی از چندین دنیای مجازی مبتنی بر بلاکچین است که تلاش می‌کند پویایی بازار بازی را تغییر دهد و به سازندگان برای ارزشی که از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر تولید می‌کند، پاداش دهد. سندباکس برای برهم زدن بازار سنتی بازی‌ها طراحی شده است. در بازی‌های سنتی، پلتفرم‌ها، محتوای تولید شده توسط کاربر را در اختیار دارند و آن را کنترل می‌کنند که به موجب آن حقوق سازندگان و گیمرها محدود می‌شود اما در Sandbox، کاربران مالکیت مطلق بر آثار درونی خود دارند.

توکن sand یک توکن ERC-20 و یکی ازرمز ارزهای برتر متاورس است که تمام تراکنش‌ها و تعاملات اکوسیستم را تامین می‌کند. به عنوان مثال، برای انجام بازی‌ها، خرید تجهیزات یا سفارشی کردن آواتار خود هزینه توکن‌های SAND دارد. در آینده، SAND  به عنوان یک توکن حاکمیتی نیز عمل خواهد کرد و به دارندگان آن اجازه می‌دهد تا در هنگام تاسیس Sandbox DAO  (سازمان مستقل غیرمتمرکز) در مورد تغییرات اکوسیستم اطلاعاتی داشته باشند. SAND  همچنین می‌تواند برای خرید دارایی‌ها و زمین‌ها، قطعات دیجیتالی املاک و مستغلات که توسط توکن‌های ERC-721 که NFT هستند، استفاده شود.

4.BLOCK

بلاکتوپیا (Bloktopia  ) یک تجربه واقعیت مجازی بی‌‌سابقه را برای جامعه کریپتو فراهم می‌کند و کاربران را در یک محیط فراگیر و جذاب گرد هم می‌آورد. دارندگان این توکن به عنوان Bloktopians  شناخته می‌شوند. این توکن به عنوان یکی دیگر از رمزارزهای برتر متاورس، به عنوان یک قطب مرکزی عمل خواهد کرد و از تمام سطوح تجربه کریپتو استقبال می‌کند. برای اولین بار، کاربران به اطلاعات رمزنگاری و محتوای همه جانبه در یک مکان دسترسی خواهند داشت. بلاکتوپین‌ها می‌توانند از طریق مالکیت املاک و مستغلات، درآمد تبلیغات، بازی کردن، ساخت شبکه و موارد دیگر درآمد کسب کنند. Bloktopia با استفاده از پیشرفته ‌ترین موتور سه ‌بعدی جهان، از این فناوری برای ایجاد تجسم‌ ها و تجربه کاربری خیره‌ کننده استفاده می ‌کند.

   توکن بومی بلاکتوپیا یکی از رمزارزهای برتر متاورس است که دارندگان آن قادر به خرید و فروش  BLOK  از طریق صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز هستند.  تمام توکن‌ها از خریدهای اولیه املاک و مستغلات تبلیغاتی است و عرضه کلی توکن را کاهش می‌دهد. BLOK همچنین ملزم به خرید اقلام از داخل Bloktopia است. چیزی که BLOK را برای عملکرد اکوسیستم ارزشمند و ضروری می‌کند ارتقا فضای املاک و مستغلات یا خرید اقلام از داخل بازار است.

بر اساس تحقیقات بازار، ارزش بازار جهانی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۶.۷میلیارد دلار بود و انتظار می‌‌رود که تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۸۱۴.۷ میلیارد دلار برسد.

5.AXS

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity )، یکی دیگر از رمزارزهای برتر متاورس و محبوب‌ترین بازی مبتنی بر رمزنگاری و پروژه متاورس با استفاده از بلاکچین است که توکن اصلی آن AXS نام دارد. در مناطقی مانند آسیای جنوب شرقی، به ویژه در فیلیپین و ویتنام، Axie Infinity  به توسعه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر دارایی‌های رمزنگاری شده کمک می‌کند. در واقع مردم در مناطقی که دسترسی به خدمات بانکی سخت و اغلب گران است، Axie Infinity  را به عنوان منبع اصلی درآمد خود بازی می‌کنند. کاربران شخصیت‌های Axie Infinity را به‌عنوان توکن غیرقابل تعویض یا NFT خریداری می‌‌کنند و هنگامی که مجموعه‌ای از سه Axie داشته باشند، می‌توانند با کاربران دیگر بازی کنند.

توکن AXS توکن اصلی Axie Infinity و همانطور که اشاره شد، از رمزارزهای برتر متاورس، به عنوان رمزارز اصلی درون بازی استفاده می‌شود. بنابراین، اگر درآمد بازی بالا باشد، کاربرد توکن AXS  افزایش می‌یابد و ارزش آن را نیز بالا می‌برد