۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مقایسه بازار رمزارز و فارکس/ سرمایه‌گذاری در کدام بازار بهتر است؟

۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۲
کد خبر: 583190
مقایسه بازار رمزارز و فارکس/ سرمایه‌گذاری در کدام بازار بهتر است؟

تب ارزهای دیجیتال اخیرا این سوال را برای معامله‌گران تازه‌کار و قدیمی به وجود آورده که فارکس چیست و آیا معاملات در فارکس بهتر از رمزارزها است؟

اقتصاد آنلاین – شیرکو سهرابی؛ در دو سال اخیر رشد خیره‌کننده رمزارزها بسیاری از مردم جهان و به خصوص مردم ایران را به خود جلب کرده است. بازاری نوظهور و غیرمتمرکز با رشد چشمگیر خود این سوال را برای معامله‌گران ایجاد کرده که آیا معامله و ماندن در این بازار امری منطقی و عقلانی است؟

قبل از مقایسه دو بازار لازم است در ابتدا اشاراتی به بازار فارکس شود:

بازار فارکس(Forex)، برگرفته از عبارت Foreign Exchange Market، به معنای تبادل ارز خارجی است و به عنوان بزرگترین بازار مالی بوده که اغلب افراد برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد دلاری آن را انتخاب می کنند. از جمله مواردی که در این بازارها مورد معامله قرار می گیرد، طلا، ارز، نفت و سهام کشور آمریکا است. از جمله مزایایی که این بازار دارد این است که می‌توانید با هر واحد پولی وارد معامله شوید. ارز شما می تواند به دلار، پوند، یورو، ین و ... باشد.

بازار فارکس یکی از رو به رشدترین بازارهای مالی جهان است و پتانسیل ارتقای اقتصادی بالایی دارد. اکنون ارزش آن حدود 280 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. این میزان حدود 10 برابر بورس آمریکا و حدود 200 برابر بازار رمزارز است.  در حال حاضر حدود 170 جفت ارز قابل معامله در این بازار وجود دارد. در واقع، حدود 43.1 درصد کل معاملات فارکس در کشور انگلیس انجام می‌شود و در رده‌ بعدی پس از این کشور، آمریکا با 16.5 درصد، هنگ‌کنگ و سنگاپور هر دو با 7.6 درصد، ژاپن با 4.5 درصد و سوییس با 3.3 درصد در رده‌های بعدی بزرگ‌ترین بازارهای فارکس جهان قرار دارند و حجم بالایی از معاملات در این بستر اقتصادی را دارا هستند.

از مزایای بازار فارکس می‌توان به چند مورد به اختصار اشاره کرد:

  • امکان معامله در هر ساعتی از شبانه روز در این بازار فراهم است.
  • باتوجه به اهرم مالی و این امکان، معامله‌گران به سودهای مطلوبی در این بازار دست می‌یابند.
  • در بستر اقتصادی ذکر شده، قدرت و پتانسیل نقدشوندگی بسیار بالا است؛ به گونه‌ای که در یک آمار کلی روزانه 6.6 تریلیون دلار معامله در این بازار صورت می‌گیرد.
  • در یک مقایسه و نگاهی سطحی می‌توان دریافت که میزان هزینه تراکنش در این بازار نسبت به بازار سهام بسیار کم یاحتی ناچیز است.

در رابطه با ریسک این بستر اقتصادی لازم به ذکر است که علی‌رغم وجود تمامی مزایا و سوددهی‌ها، فارکس از پرریسک‌ترین بازارها است و به نقل از گزارشی معتبر در سال 2019 حدود 70 درصد از معامله‌گران در این بازار متحمل ضرر شدند.

  در ایران نیز بسیاری از افراد در این بازار بزرگ تبادل ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند. سوال اصلی که شاید ذهن شما را هم مشغول کند این است که آیا فارکس در ایران قانونی است؟ پاسخ این سوال خیر است. در تاریخ 1390/01/16 فارکس در ایران غیرقانونی و جرم اعلام شد.

بازار ارز دیجیتال چیست؟

   در بازار ارز دیجیتال، همانطور که از نام آن مشخص است، به خرید و فروش ارز دیجیتال که نوعی از واحد پول دیجیتال است می‌پردازند. ناگفته نماند که هیچ نهاد و یا گروهی بر روی این بازار نظارت ندارد و این بدان معناست که تمامی ارزهای دیجیتال را می‌توان بدون هیچ واسطه‌ای و به صورت مستقیم بین خریدار و فروشنده معامله کرد. برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال کافی است در صرافی‌های معتبری ثبت‌نام کرده و از طریق این صرافی ها، ارز مورد نظر را خریداری کنید. اما باید قبل از خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود، کیف پول مخصوص ایجاد کنید. این نکته را در نظر داشته باشید برای ایجاد کیف پول باید عواملی را در نظر بگیرید. از جمله این عوامل می‌توان به رمز عبور، کلید خصوصی و امنیت کیف پول اشاره کرد. از جمله ارزهای قابل معامله در این بازار بیت کوین، اتریوم، کاردانو، ریپل و ... است.

 مقایسه بازار رمز ارز و فارکس

طبق مطالب ذکر شده، به طور خلاصه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  1. نقدینگی بالا در فارکس: حجم معاملات روزانه بازار فارکس 6 تریلیون دلار است، در حالی که ارزش کل بازار رمزارزها در اوج خود به 4 تریلیون دلار هم نرسید. این نکته  کمک قابل توجهی به معامله‌گران در بازار فارکس می‌کند.
  2. کارمزد: به دلیل غیرمتمرکز بودن بازار رمزارزها، هزینه تراکنش‌ها نسبت به فارکس پایین‌تر است؛ زیرا در فارکس باید هزینه کارمزد به صرافی‌ها پرداخت شود.
  3. نوسانات قیمت: به علت حمایت و کنترل سیاست‌های همه جانبه بانک‌های مرکزی دنیا، نوسان در بازار فارکس به شدت پایین است، در حالی که در مقابل بازار کریپتو با توییت یک نفر می‌تواند دچار نوسانات عمیقی شود و معامله گران را متضرر کند.
  4. منطقی بودن بازار فارکس: به علت عمق و قدمت بسیار بالای این بازار، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بسیار بهتر از بازار رمزارز که نوظهور است، به نتایج درست ختم می شود.
  5. حمایت از بازار: همان‌طور که گفته شد، برای حفظ امنیت در بازار فارکس، تمامی دارایی‌های سرمایه‌گذاران توسط یک دولت متمرکز حمایت و پشتیبانی می شود. اما در بازار ارز دیجیتال مساله حمایت بر اساس یک شبکه غیرمتمرکز است. پس بازار فارکس توسط دولت حمایت و پشتیبانی شده و تمامی معاملات بازار توسط دولت نظارت می شود. اما در بازار ارز دیجیتال هیچ سازمانی بر بازار نظارت نداشته و تمامی اطلاعات کاربران به صورت محرمانه است.

طبق تمام مطالب گفته شده و مزایا و موانع هر دو بازار، معامله‌گران با مقایسه دو بازار می‌توانند تصمیم بگیرند کدام بازار را انتخاب و شروع به معامله کنند