۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

عوامل دخیل در رالی اخیر بازار رمزارزها چه بود؟ / آینده‌نگری اتریوم به کمک بازار آمد

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۲۰:۴۵
کد خبر: 579331
عوامل دخیل در رالی اخیر بازار رمزارزها چه بود؟ / آینده‌نگری اتریوم به کمک بازار آمد

به نظر می‌رسد برخی اخبار مثبت بازار رمزارزها همچون تصویب صندوق قابل معامله بیت‌کوین و همچنین به روز رسانی جدید اتریوم، باعث رشد چشمگیر این سکه‌ها شده است.

اقتصاد آنلاین - مهسا نجاتی؛ بیت‌کوین روز سه‌شنبه رکورد جدیدی ثبت کرد و به ۶۸هزار و ۵۱۴دلار رسید. همچنین، دومین رمزارز بزرگ جهان، اتریوم، رشد بیش از ۱درصد را تجربه کرد و به قیمت ۴هزار و ۸۱۴دلار معامله شد.

طبق گزارش کوین‌ مارکت کپ، بیت‌کوین در طول ۲۴ساعت گذشته، بیش از ۳درصد جهش داشته و از آخرین رکورد قیمتی خود یعنی ۶۷هزار و ۱۶دلار نیز فراتر رفته است.

دلایل افزایش قیمت‌ها هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما علاقه به بیت‌کوین از زمان راه‌اندازی اولین صندوق قابل معامله این رمزارز (ETF) که معاملات خود را ماه گذشته در بورس نیویورک آغاز کرد، افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران امید دارند که با راه‌اندازی این صندوق، وجوه جدید وارد بازار رمزارزها شود.

در همین حال، با پذیرش روزافزون رمزارزها، رگولاتور استرالیا در هفته گذشته صندوق‌های قابل معامله در بورس برای بیت‌کوین و اتریوم را تصویب کرد.

همچنین پس از انتشار پیش‌بینی جدید جی‌پی‌مورگان مبنی بر صعود بیت‌کوین به کانال ۱۴۶هزار دلاری در بلندمدت، اعتماد به این رمزارز در حال افزایش است.

چرا اتریوم در حال رشد است؟

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌ها تا حدودی ناشی از روند جدید در رمزارزها به نام دیفای (DeFi) است.

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، نوعی از امور مالی مبتنی بر بلاکچین است که به واسطه‌های مالی مرکزی مورد استفاده در بانک‌ها یا آیین‌نامه‌ها، متکی نیست. اتریوم یکی از کاربران اصلی آن به شمار می‌رود.

یکی دیگر از دلایل صعود اتریوم، توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها است که به عنوان رسیدهای دیجیتال مانند آثار هنری دیجیتال عمل می‌کنند.

توکن‌های غیرقابل تعویض با هر چیزی که با استفاده از اتریوم ساخته شده باشد سازگار است و فعالیت آن اخیرا به میزان چشمگیری رشد کرده است.

از آنجا که رمزارزها به دلیل مصرف قابل توجه انرژی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، اتریوم در تلاش است تا با محیط، سازگارتر باشد. اتریوم ماه گذشته، یک به روز رسانی به نام آلتر (Altair) را راه‌اندازی کرد.

اتریوم همچنین قصد دارد سال آینده به طور کامل به مدل اثبات سهام (PoS) تغییر کند که نسبت به الگوریتم اثبات کار (PoW )، با محیط، سازگارتر است.

تحت مدل اثبات سهام، تراکنش‌ها تنها بر اساس تعداد سکه‌هایی که در اختیار دارند اعتبارسنجی می‌شوند، در حالی که تراکنش‌های الگوریتم اثبات کار توسط ماینرهایی که معادلات پیچیده‌تری را حل می‌کنند اعتبارسنجی می‌شود، که از این رو اثرات زیست‌محیطی سنگین‌تری نیز دارد.

اتریوم در حال حاضر از هر دو مورد استفاده می‌کند، اما قرار است با بیکن چین بلاکچین اثبات سهام ادغام شود و آن را از یک مدل اثبات کار به مدل کاملا اثبات سهام در سال ۲۰۲۲ تغییر کند.

به روز رسانی آلتر، به عنوان آزمایشی برای اطمینان از کارکرد بیکن چین (Beacon Chain) در نظر گرفته می‌شود.

رقیب اتریوم نیز روی مدار صعودی قرار گرفته است

در همین حال، سولانا، رقیب اتریوم نیز در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت بوده و در هفته گذشته با بیش از ۲۰درصد افزایش به ۲۴۷.۰۸دلار رسیده است.

این رمزارز همچنین از کاردانو و تتر پیشی گرفته و به چهارمین رمزارز از نظر ارزش بازار تبدیل شده است.