۰ نفر

اضافه شدن ارز دیجیتال ماتیک به والکس

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۸
کد خبر: 577288
اضافه شدن ارز دیجیتال ماتیک به والکس

با روند رو به رشد تعداد کاربران و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بستر اتریوم، این شبکه با مشکلاتی مانند بالا رفتن هزینه‌ تراکنش‌ها، سرعت پایین و عدم مقیاس‌پذیری دست به گریبان است.

ماتیک برخلاف رقبای خود که هدفِ از بین بردن سُلطه‌ اتریوم را در سر دارند، به رفع مشکلات این شبکه کمک می‌کند. توکن بومی این پلتفرم به نام ماتیک، با رشدی خیره کننده طی ماه‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این عملکرد فوق‌العاده باعث شده صرافی‌های مختلفی در سراسر جهان و ایران، مانند والکس، از این ارز دیجیتال پرطرفدار پشتیبانی کنند.

معرفی پروژه پالی‌گان (ماتیک)

شبکه ماتیک در سال ۲۰۱۷ توسط تیمی از توسعه‌دهندگان بلاکچین متشکل از جاینتی کانانی، سندیپ نایلوال و یک مشاور تجاری به نام آنوراگ آرجون ایجاد شد. این پروژه یک راهکار مقیاس‌پذیری لایه دوم برای شبکه اتریوم محسوب می‌شود که به کاربران امکان انجام معاملات مبتنی بر اتریوم را با سرعت بالا توسط پروتکل‌های نوآورانه داده و موجب بهبود تجربه کاربری توسط طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) می‌شود.

هدف فعلی ماتیک، فراهم کردن تراکنش‌هایی ارزان و سریع در شبکه اتریوم است. همچنین از چشم‌انداز بلند مدت این پروژه می‌توان به بدل شدن به قطب یکپارچه‌سازی تمامی محصولات و خدمات غیرمتمرکز اشاره کرد. این رویکرد، برای کلیه برنامه‌های فعال در حوزه فایننس غیرمتمرکز (DeFi) اهمیت زیادی دارد؛ زیرا پردازش تراکنش‌ها در زمان نامناسب می‌تواند منجر به ضررهای چند هزار دلاری برای کاربران این پروتکل‌ها گردد.

تغییر نام شبکه پالی‌گان (ماتیک)

در فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی، شبکه ماتیک رسما به برند تجاری پالی‌گان (Polygon) تغییر نام داد. با این حال نام توکن این شبکه کماکان ماتیک باقی ماند. بنابراین وقتی صحبت از پروژه پالی‌گان می‌شود منظور همان شبکه ماتیک سابق است.

شبکه‌ پالی‌گان دارای چهار لایه‌ی مجزا است:

1. لایه‌ اتریوم (Ethereum layer)

لایه‌ ابتدایی ماتیک به لایه‌ اتریوم معروف است که سایر لایه‌ها برای امنیت با آن اتفاق نظر دارند. استفاده از این لایه اجباری نیست و بلاکچین‌ها می‌توانند برای حفظ استقلال خود از این لایه صرف‌نظر کنند.

2. لایه‌ امنیت (Security layer)

این لایه، امنیت بلاکچین را تامین می‌کند و درصورت صرف‌نظر کردن از لایه‌ اتریوم، می‌تواند جهت حفظ امنیت بلاکچین استفاده ‌شود. البته استفاده از لایه امنیت هم اختیاری بوده و بلاکچین‌ها می‌توانند برای افزایش سرعت خود، از این لایه هم صرف نظر کنند. بنابراین حذف این دو لایه (لایه اتریوم و امنیت) علی‌رغم افزایش سرعت و استقلال بلاکچین‌ها، ریسک‌ مواجهه آنها با حملات سایبری را افزایش می‌دهد.

3. لایه‌ پالی‌گان(Polygon networks layer)

 در این لایه ماتیک میزبان مجموعه‌ای از بلاکچین‌های مستقل است که به جامعه‌ی خود خدمت‌رسانی می‌کنند.

هدف این لایه عبارت‌اند از:

  • جمع آوری تراکنش‌ها
  • رسیدن به اجماع محلی
  • تولید بلوک

4. لایه‌ اجرایی (Execution layer)

 این لایه وظیفه‌ی اجرای تراکنش‌ها را بر عهده دارد که به دو بخش زیر تقسیم می‌شود:

  • لایه‌ اجرایی
  • لایه‌ منطقی

توکن ماتیک

در حال حاضر توکن ماتیک (MATIC) با ارزش بازار بیش از 13 میلیارد دلار در رتبه هجدهم بازار ارز‌های دیجیتال قرار دارد. این توکن بر اساس استاندارد اتریوم ایجاد شده و کاربران با در اختیار داشتن آن قادرند:

  • از ماتیک به عنوان یک روش پرداخت در شبکه استفاده کنند.
  • برای بهبود پلتفرم پالی‌گان رای دهند.
  • با استکینگ ماتیک به امنیت این پلتفرم کمک کنند.

از آنجا که ماتیک در ساختار خود از الگوریتم اثبات سهام استفاده کرده، قابل استخراج نیست. بنابراین شما برای سرمایه‌گذاری در این ارز، باید مستقیما آن را از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کنید.

در حال حاضر بهای ماتیک 1.94 دلار است که در مقایسه با ماه گذشته افزایشی 91 درصدی و در سه ماه اخیر، رشد خیره کننده 9 هزار درصدی را به ثبت رسانده است.

ماتیک را چگونه خریداری کنیم؟

اگر به خرید ماتیک علاقه‌مند شده‌اید اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، نگران نباشید. در حال حاضر صرافی‌های مختلفی در سراسر جهان از ماتیک پشتیبانی می‌کنند. خوشبختانه کاربران ایرانی هم می‌توانند از طریق ثبت نام در بازار ارزهای دیجیتال والکس، اقدام به خرید ماتیک در بستر شبکه BEP-2 کنند. صرافی والکس به عنوان یک پلتفرم معاملاتی پیشرو، قادر است برای کاربران خود امکان معامله ارزهای دیجیتال را در سه پایه بازار مختلف (ریال، تتر، بیت کوین) فراهم کند. این ویژگی باعث پرداخت کارمزد کمتر و بکارگیری استراتژی‌های معاملاتی متنوع‌تری توسط معامله‌‎گران می‌شود. اولین گام برای خرید ماتیک در والکس، ثبت نام در این صرافی است. برای ثبت نام در والکس:

ابتدا با کلیک بر روی لینک رو به رو https://wallex.ir/app/auth/register به بخش عضویت رفته، فرآیند احراز هویت خود را تکمیل (آپلود مدارک) و با شارژ ریالی، تتر یا بیت کوین حساب خود، در یکی از پایه‌بازارهای والکس، ماتیک را خریداری کنید.

در صورتی هم که از کاربران والکس هستید؛ می توانید از صفحه خرید و فروش ماتیک در والکس اطلاعات کامل برای معامله این رمزارز را دریافت کنید.

منبع: Wallex

Coinmarketcap