۰ نفر

اصلاحات لازم برای مرکز ملی فضای مجازی و وضعیت رمزارزها چیست؟

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
کد خبر: 576694
اصلاحات لازم برای مرکز ملی فضای مجازی و وضعیت رمزارزها چیست؟

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی با تاکید بر ورود موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) به موضوع رمزارزها، تصریح کرد: موضوع رمزارزها معطل باقی‌مانده و مبانی روشنی در این زمینه وجود ندارد و هر تصمیمی که در این خصوص گرفته می‌شود باید مبانی مشخص و روشنی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی- دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی به همراه عبدالحسین کلانتری- سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی طی سفر یک روزه به قم ضمن دیدار با آیت‌الله محمود رجبی - ریاست موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در این نشست طرفین ضمن بیان دیدگاه‌های خود، به ضرورت تعامل بین دو نهاد و اهمیت پرداختن به جنبه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی در سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان در فضای مجازی تاکید کردند.

فیروزآبادی، در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: بر اساس تعاریف مطرح‌شده در غرب فضای مجازی به معنای فضای اجتماعی، اقتصادی و تکنولوژی پایه است اما اکنون آن چه به عنوان فضای مجازی ساخته می‌شود تکنولوژی در آن دیده نمی‌شود و مباحث اقتصادی و اجتماعی است. هم اکنون زیرساخت‌های لازم در حوزه تکنولوژی‌های فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در کشور وجود ندارد و نبود این تکنولوژی در کشور از نکات تاسف‌برانگیز است.

وی تصریح کرد: در رصدی که بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ انجام شده، متوجه شدیم دانشگاه‌های تهران در حوزه اقتصادی و اجتماعی به شدت فقیر هستند و هنوز بحث‌های کهنه اقتصاد صنعتی و اقتصاد بازار مطرح است، در حالی که داده‌کاوی ساده در مقالات دانشگاه‌های غرب نشان می‌دهد در حوزه اقتصاد خدماتی و دیجیتالی نظیر تحول و دولت دیجیتال تمرکز زیادی انجام شده است.

فضای مجازی در میان نخبگان مهجور مانده است

رییس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر با برگزاری جلسات مشترک با دانشگاه‌ها اتفاقات و تعاملات بسیار خوبی در حوزه اجتماعی صورت گرفته اما با این حال حوزه اقتصادی مغفول مانده، این در حالیست که ظرفیت‌های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) به اندازه‌ای است که می‌تواند کمک‌کننده باشد. در حال حاضر موضوعات مربوط به فضای مجازی در میان نخبگان مهجور مانده و قاطبه نخبگان در برابر هجمه توسعه فضای مجازی دچار نوعی بهت شده و گرایش به انفعال دارند که می‌طلبد این روند تغییر کند تا بتوانیم در جهان اسلام بازیگر فعالی باشیم.

فیروزآبادی با تاکید بر این مطلب که بررسی‌ها نشان می‌دهد که اندونزی و مالزی در حوزه فضای مجازی و مطالعات اسلامی مانند مالکیت معنوی، رمزارزها و سایر مطالب از منظر اسلامی مطالعات زیادی داشته‌اند، اظهار کرد: این مجموعه باید فضای نخبگانی کشور را تغییر دهد تا در جهان اسلام علمدار حوزه فضای مجازی اسلامی باشیم.

در این دیدار عبدالحسین کلانتری - سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی ضمن اشاره به جایگاه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: این موسسه همواره در طول تاریخ تکوین انقلاب و پایه‌گذاری جمهوری اسلامی، منشا خیر و برکت در حوزه‌های مختلف بوده و مصداق بارز شجره طیبه‌ای است که توانسته در اقصی نقاط کشور با ورود به نهادها و حوزه‌های مختلف موثر عمل کند.

فضای مجازی شامل ابعاد مختلفی دارد

وی با بیان این که فضای مجازی شامل ابعاد مختلفی همچون وجوه فقهی، فلسفی، کلامی، مدیریت و جامعه‌شناسی است، تصریح کرد: یکی از مشکلات فضای مجازی رشد ناهمزمان همه وجوه آن است به طوری که در بیشتر موارد نگاه مهندسی بوده و چندان به تبعات اجتماعی، بنیان‌ها و تبعات نظری، سبک زندگی، تربیتی و وجوه عظیمی که امروزه تمام زندگی ما را در بر گرفته توجه نشده است. نگاه علوم انسانی به فضای مجازی، با راه‌اندازی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزه تقویت شده و انتظار می‌رود که موسسه فراتر از تفاهم‌نامه به کمک ما بیاید تا کارهای ماندگاری در حوزه مدیریت،حکمرانی و اقتصاد انجام شود.

سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی با تاکید بر ورود موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) به موضوع رمزارزها و کمک به مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: موضوع رمزارزها معطل باقی‌مانده و مبانی روشنی در این زمینه وجود ندارد و هر تصمیمی که در این خصوص گرفته می‌شود باید مبانی مشخص و روشنی داشته باشد.

کلانتری تصریح کرد: مرکز ملی فضای مجازی نیازمند این است تا با مساعدت موسسه و بر اساس مبانی نظری، برنامه‌ریزی در خصوص فناوری داشته باشد چرا که در ورود فناوری باز است و شاید نتوان همزمان با ورود فناوری تغییرات را نیز اجرایی کرد، بنابراین فهم عمیق و دقیق فضای مجازی در جریان‌سازی در سطح نخبگانی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تاکید مقام معظم رهبری بر پیشتازی فضای مجازی

آیت‌الله محمود رجبی -ریاست موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)- نیز در این دیدار با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیشتازی فضای مجازی گفت: رهبر معظم انقلاب، تعابیر و رهنمودهایی برای فضای مجازی اعلام کرده‌اند و این در حالیست که برای سایر بخش‌ها تاکیدی نشده است و امیدواریم با ارتباط بیشتر بین حوزه و مرکز ملی فضای مجازی در آینده، شاهد حرکات اثرگذار و نتیجه بخش در عرصه تکنولوژی و فرهنگی باشیم.

وی با تاکید بر این که جهان تشنه فرهنگ غنی اسلام است و ما نیز نسبت به نیازهای نظام مسئول هستیم و باید بتوانیم این نیازها را تامین کنیم، تصریح کرد: امیدواریم این تفاهم‌نامه سرآغاز اقدامات عملیاتی و جدی و اثرگذار در این عرصه باشد، بدون شک اگر در فضای مجازی غالب نباشیم نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود و صدای ما در مجموعه موجود گم می‌شود که برای اصلاح این روند نیازمند عزم راسخ و جدی هستیم.