۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

انسداد تتر معضل جدید معامله‌ گران ایرانی / چگونه از فریز شدن رمزارز جلوگیری کنیم؟

۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۲۵
کد خبر: 576106
انسداد تتر معضل جدید معامله‌ گران ایرانی / چگونه از فریز شدن رمزارز جلوگیری کنیم؟

تتر که یکی از معروف‌ترین استیبل‌کوین‌های متمرکز به شمار می‌رود، اخیرا اعلام کرده که به تحریم‌های نظارتی ایالات متحده پایبند خواهد بود و از این رو باعث نگرانی‌ معامله‌گران ایرانی که در کیف پول خود تتر دارند، شده است.

اقتصاد آنلاین - مهسا نجاتی؛ بحث رمزارزها این روزها بسیار داغ است و در حالی که افراد بسیاری به سرمایه‌گذاران این بازار ملحق می‌شوند، خطراتی از جمله هک شدن و باج‌افزارها نیز آنها را تهدید می‌کند.

از این رو، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اخیرا بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد که صنعت رمزارز و صرافی‌ها، مسئولیت ویژه‌ای درجلوگیری از این باج‌گیری‌ها و کلاهبرداری‌ها بر عهده دارند. همچنین در پرداخت باج به گروه‌های هکری، اعضای جامعه رمزارزها باید مطمئن شوند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مبادلاتی که تحت تحریم‌های آمریکا ممنوع هستند، کمک نمی‌کند.

داستان از آنجایی بیشتر مورد توجه معامله‌گران ایرانی قرار گرفت که در لیست تحریم‌های آمریکا نام ایران هم به چشم می‌خورد و نگرانی‌هایی برای کاربران و فعالان در زمینه رمزارزها در خصوص به خطر افتادن وضعیت کیف پول آنها ایجاد شد. اما با این حال، از آنجا که رمزارزها عمدتا ماهیتی غیرمتمرکز دارند، قابل شناسایی نیستند و ایرانیان به راحتی می‌توانند از صرافی‌های ایرانی برای انجام تراکنش‌های رمزارزی خود استفاده کنند.

اما این روزها اخباری مبنی بر عمل کردن به تحریم‌های آمریکا از سوی بنیاد تتر به گوش می‌رسد و باعث تشدید نگرانی‌ها شده است. در ابتدا، لازم به ذکر است که تتر رمزارزی با قیمت ثابت بوده و به ارزش یک دلار معامله می‌شود. در اصل، بنیاد تتر به ازای هر توکنی که منتشر می‌کند، یک دلار در یک حساب بانکی سرمایه‌گذاری می‌کند که پشتوانه این رمزارز، دلار آمریکا باشد.

از این رو، رمزارز تتر، با اینکه ممکن است نوسانات جزئی تجربه کند، همیشه با ارزش یک دلار شناخته می‌شود. به همین دلیل، عمدتا از تتر برای مبادلات سایر رمزارزها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، فردی که قصد خرید بیت‌کوین را دارد، به جای دلار، تتر پرداخت می‌کند (هر چند معامله با دلار هم امکان‌پذیر است، اما اغلب صرافی‌ها از تتر استفاده می‌کنند).

اما بنیاد تتر اخیرا اعلام کرده که از تحریم‌های آمریکا پیروی می‌کند. بدین معنی که افرادی که در کیف پول خود تتر دارند، اگر به عنوان یک شخص تحریم شده شناسایی شوند، این ریسک وجود دارد که تتر آنها مسدود شود. این عمل به اصطلاح، فریز کردن نامیده می‌شود و فرد تحت تحریم دیگر نمی‌تواند به رمزارز مسدود شده دسترسی داشته باشد.

با مسدود یا فریز شدن تتر، معامله‌گران دیگر قادر به جابجایی این رمزارز از کیف پول خود نخواهند بود و در این صورت، عملا دیگر هیچ کارایی نخواهد داشت. 

لازم به ذکر است که تتر در حال حاضر، چهارمین رمزارز بزرگ جهان به شمار می‌رود و ارزش بازار قابل توجهی دارد. این رمزارز طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد که ایرانیان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. 

اخیرا، نگرانی‌ها از این بابت افزایش پیدا کرده که تتر ممکن است آغاز به مسدود کردن دارایی‌های تتر ایرانیان کند. به عنوان مثال، اگر این بنیاد طبق فرآیندی متوجه شود که کیف پولی، متعلق به یک کاربر ایرانی است (البته فهمیدن این موضوع کار آسانی نیست)، ممکن است تترها را فریز کند.

به همین دلیل، گفته می‌شود که بهتر است ایرانیان از تتر استفاده نکنند. اما با این حال، اگر نکات امنیتی رعایت شود، می‌توان ریسک‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.

راهکار کاهش ریسک معاملات تتر، این است که به جای این رمزارز، از سایر استیبل‌کوین‌ها استفاده شود. استیبل‌کوین، به طور کلی به رمزارزهایی گفته می‌شود که معادل واحد پول ملی هستند. این رمزارزها، رمزارزهای ملی، همچون یوآن چینی را نیز شامل می‌شود. همچنین چند مورد از استیبل‌کوین‌های دلار وجود دارد که معروف‌ترین و بزرگترین آنها تتر بوده که حدود ۶۰درصد از کل بازار استیبل‌کوین‌ها، به تتر تعلق دارد. 

در شرایط فعلی و با وجود خطرات تراکنش با تتر، می‌توان سایر استیبل‌کوین‌ها، همچون دای را جایگزین کرد. دای، یک ارز دیجیتال کمتر شناخته شده بوده، اما در واقع، دارای همان ویژگی‌های تتر است؛ با این تفاوت که شبکه دای، غیرمتمرکز بوده اما تتر رمزارزی متمرکز به شمار می‌رود.

تفاورت رمزارز متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

رمزارز متمرکز، توسط یک نهاد اداره می‌شود. در خصوص تتر نیز، نهادی به نام بنیاد تتر، بر معاملات این رمزارز نظارت دارد. از ان رو، این نهاد می‌تواند تراکنش‌های مشکوک و تحریم شده را شناسایی کرده و مسدود کند.

اما هیچ نهادی نمی‌تواند روی تراکنش‌های رمزارزهای با شبکه غیرمتمرکز، نظارت داشته باشد. شبکه رمزارزهای غیرمتمرکز به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند خود را مدیریت کرده و فرد یا نهاد خاصی نمی‌تواند یک کیف پول را مسدود کند.

به همین دلیل، از آنجا که دای یک رمزارز غیرمتمرکز بوده، بعضا پیشنهاد می‌شود جایگزین تتر شود. ارزش دای نیز یک دلار بوده و کارمزد آن هم مشابه تتر است. 

مورد دیگر این است که نگه داشتن تتر در کیف پول خطرناک است. اما افراد می‌توانند رمزارزهای خود را در صرافی نگهداری کرده و در صورتی که آن صرافی نکات امنیتی را به درستی رعایت کند، خطر مسدود شدن تتر وجود ندارد.

همچنین زمانی که از یک صرافی ایرانی به صرافی خارجی تراکنشی صورت می‌گیرد، دیگر هویت ایرانی بودن قابل کتمان نیست؛ چرا که در این تراکنش مشخص می‌شود که از یک صرافی ایرانی استفاده شده است. صرافی‌های خارجی عملا ایرانی‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و امکان باز کردن حساب در صرافی‌هایی همچون بایننس وجود ندارد. ایرانی‌هایی که در صرافی‌های خارجی ثبت نام می‌کنند، هویت خود را کتمان می‌کنند. به عنوان مثال، آدرسی از ترکیه را برای این ثبت نام استفاده می‌کنند.

اما طبیعتا، یک فرد خارجی از صرافی ایرانی استفاده نمی‌کند. به همین دلیل در این تراکنش‌ها، صرافی‌های خارجی متوجه دروغ معامله‌گر ایرانی می‌شوند و احراز هویت آن را به حالت تعلیق درمی‌آورند و از این رو، امکان مسدود شدن حساب آنها نیز وجود دارد.  زمانی که حساب مسدود شود، تمام رمزارزهای موجود در کیف پول مسدود می‌شود.

به همین دلیل، توصیه می‌شود که به هیچ وجه از صرافی‌های خارجی برای تراکنش‌ها استفاده نشود و معاملات توسط صرافی‌های داخلی صورت گیرد. لازم به ذکر است که ریسک صرافی‌های خارجی تنها محدود به حال حاضر نیست و از ماه‌ها قبل وجود داشته است.

مساله مهم دیگر این است که خطر مسدود شدن، در حال حاضر تنها متعلق به تتر است. اگر به عنوان مثال، بیت‌کوین در کیف پول انتقال داده شود، خطری وجود ندارد؛ زیرا بیت‌کوین یک شبکه غیرمتمرکز بوده و فرد یا نهادی روی آن نظارت ندارد. نه تنها بیت‌کوین، بلکه این ریسک متوجه هیچ کدام از رمزارزهای غیرمتمرکز جهان نخواهد بود.

از رمزارزهای متمرکز می‌توان به تتر، ریپل و بایننس کوین اشاره کرد که در حال حاضر خرید آنها توسط ایرانیان توصیه نمی‌شود.

در مجموع، اکنون که سختگیری‌ در خصوص تراکنش رمزارزها افزایش یافته و ایران نیز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، توصیه می‌شود برای پیشگیری از ریسک در تراکنش‌ها، از رمزارزهای متمرکز به خصوص تتر استفاده نشود.