۰ نفر

داستان تتر؛ اولین استیبل کوین USDT در بازار ارز دیجیتال

۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴
کد خبر: 563630
داستان تتر؛ اولین استیبل کوین USDT در بازار ارز دیجیتال

با توجه به نوسانات بازار رمزارزها، نگهداری ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران امری دشوار است. از نظر منتقدان این حوزه مانند نهادهای ارایه دهنده خدمات پرداخت چین، این بی‌ثباتی موجب زیرسوال رفتن کارکرد رمزارزها به عنوان ارزهای واقعی می‌شود.

این همان جاییست که یک ارز دیجیتال با نرخی ثابت به نام تتر (USDT) وارد صحنه می‌شود. این ارز به گونه‌ای طراحی شده تا کاربران بتوانند از نوسانات‌ غیرقابل پیشبینی دنیای کریپتو، در امان بمانند.

تتر نوعی رمزارز است که با عنوان استیبل‌کوین شناخته می‌شود. استیبل‌کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزش آنها به یک ارز فیات گره خورده است. شرکت عرضه کننده‌ی تتر مدعی است که هر واحد از USDT با دلار آمریکا جفت شده و به ازای هر تتر، یک دلار را در صندوق خود نگهداری می‌کند. به زبان ساده، شرکت Tether Limited (شرکت حامی تتر) در ازای پرداخت هر یک دلار آمریکا از طرف کاربران، یک تتر صادر می‌کند.

بد نیست بدانید که تشکیلات تتر و صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex)، همگی زیرمجموعه شرکت iFinex هستند. در واقع این شرکت در سال 2014، ارز دیجیتال تتر را با نام Realcoin به بازار عرضه کرد و پس از مدتی آن را به Tether تغییر نام داد. در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در هنگ‌کنگ مشغول به فعالیت است. اکثر تیم مدیریتی تتر از جمله مدیرعامل، مدیر ارشد استراتژی و مشاور عمومی آن، با صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس مشترک است.

جنجال تاریخی تتر

2

در آوریل ۲۰۱۹، دفتر دادستان کل نیویورک، شرکت iFinex را متهم به برداشت غیرقانونی۸۵۰ میلیون دلار از ذخایر تتر برای جبران ضررهای صرافی بیت‌فینکس کرد؛ ادعایی که بیت‌فینکس در ابتدا آن رد کرد. کمی بعد، یکی از وکلایiFinex  به صورت رسمی اعتراف کرد که تنها ۷۴ درصد از توکن‌های USDT پشتوانه دلار واقعی دارند. با رسانه‌ای شدن این اتهامات، کاربران این صرافی دارایی‌های خود را که به ارزش حداقل ۹۰ میلیون دلار بود، از کیف پول‌های بیت‌فینکس خارج کردند. در حال حاضر تتر علی‌رغم مشکلات حقوقی و شفافیت نبودن فعالیت‌های خود، کماکان اعتماد بالایی در میان صرافی‌های بزرگ دارد و معامله‌گران این ارز دیجیتال، چندان نگران سرمایه‌های خود نیستند. لازم است به این نکته اشاره کنیم که USDT  که در ابتدای عرضه در رده‌های بسیار پایین بازار ارزهای دیجیتال قرار داشت، با فعالیت با ثبات خود طی چند سال اخیر، اکنون در بین پنج رمزارز برتر قرار دارد.

نقاط عطف تاریخی تتر

  • جولای 2014: راه‌اندازی Realcoin، توکنی که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شد.
  • نوامبر 2014: برند تجاری Realcoin به Tether تغییر نام داد.
  • ژانویه 2015:  لیست شدن تتر در صرافی بیت‌فینکس.
  • فوریه 2015: آغاز رسمی معاملات تتر.
  • دسامبر 2017: عرضه تتر از یک میلیارد توکن فراتر رفت.
  • ژوئن 2018: یک مقاله دانشگاهی نشان داد که تتر می‌تواند «صرف نظر از تقاضای سرمایه‌گذاران» هم عرضه شود.
  • آوریل 2019: دفتر دادستانی کل نیویورک ازiFinex  (شرکت مادر تتر) به دلیل استفاده از ذخایر USDT برای پوشش ضرر 850 میلیون دلاری خود، شکایت کرد.
  • جولای 2020: ارزش بازار تتر به 10 میلیارد دلار رسید.
  • دسامبر 2020: ارزش بازار تتر به 20 میلیارد دلار رسید.
  • فوریه 2021: تتر و بیت‌فینکس با دادستانی کل نیویورک بر سر مبلغ 18.5 میلیون دلار به توافق رسیدند.
  • فوریه 2021 : ارزش بازار تتر به 30 میلیارد دلار رسید.
  • آوریل 2021: ورود تتر به شبکه پولکادات و رسیدن ارزش بازار آن به 43 میلیارد دلار.
  • مه 2021: برای اولین بار از سال 2014، تتر ذخایر خود را به تفکیک فاش کرد.
  • مه 2021: ارزش بازار تتر به 60 میلیارد دلار رسید.

تتر در بلاکچین‌های مختلف

3

 

تتر در بلاکچین‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود. اولین بار تتر در بلاکچین OMNI، یعنی همان بلاکچین بیت کوین شروع به فعالیت کرد. اما این بلاکچین دقیقاً مشکلات انتقال بیت کوین را برای تتر هم داشت. در مراحل بعدی تتر فعالیت خود را در بلاکچین های مختلفی توسعه داد.

بلاکچین ERC20: تتر در بلاکچین اتریوم، یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین تترها در بازار ارز دیجیتال است و در صرافی‌های زیادی پشتیبانی می‌شود. هرچند کارمزدهای بالای شبکه اتریوم این نوع تتر را برای استفاده در مبالغ کم چندان به صرفه نمی‌کند.

بلاکچین TRC20: تتر ترون نیز مانند تتر اتریوم در صرافی‌های متعددی پشتیبانی می‌شود. کارمزد کم تتر ترون به همراه سرعت انتقال بالا، این نوع تتر را بسیار در بین کاربران محبوب کرده است. شما می‌توانید تتر بر بستر اتریوم و ترون را در صرافی ارز دیجیتال والکس به آدرس https://wallex.ir/markets/usdt-tmn معامله کنید.

بلاکچین BEP20: تتر بر بستر اسمارت چین نیز اولین بار در صرافی بایننس معرفی شد. هرچند این نوع تتر در حال حاضر در صرافی‌های دیگر نیز پشتیبانی می‌شود. کارمزد کم و سرعت بالای انتقال از جمله مزایای این نوع تتر است.

ویژگی‌های بارز تتر چیست؟

  1. پایداری: تتر ادعا می‌کند که توسط ارز فیات پشتیبانی می‌شود. این یعنی که هولدرهای آن نوسان بالایی را که در سایر رمزارزها مشاهده می‌شود، تجربه نمی‌کنند. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند بدون قرار گرفتن در معرض نوسانات شدید، به بازار رمزارزها دسترسی داشته باشند.
  2. پذیرش: تتر به طور گستره‌ای مورد پذیرش واقع شده است. هم اکنون این استیبل‌کوین را می‌توان در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش کرد. همچنین برخی صرافی‌ها از پایه بازار تتر برای معاملات خود استفاده می‌کنند.
  3. شهرت جهانی: پشتیبانی بسیاری از نهادهای بین‌المللی از تتر، جایگاه این رمزارز را تثبیت کرده است.

مزایای خرید تتر نسبت به دلار  

امروزه علاوه بر سرمایه‎گذاران حوزه رمزارزها، افراد عادی هم برای رفع برخی محدودیت‌ها و معضلات نگهداری اسکناس، به خرید تتر روی می‎آورند. از جمله مزایای نگهداری تتر در مقایسه با دلار عبارت‎اند از:

  • حمل و نقل آسان و بدون محدودیت
  • قابلیت مقیاس‎پذیری و خرید‌های خُرد
  • کاملاً ایمن در برابر سرقت
  • نداشتن نمونه تقلبی در بازار

صحبت پایانی

اگر مایلید بیشتر درباره تتر و سایر ارزهای دیجیتال بدانید، می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را در مقالات والکس، وبلاگ بازار بزرگ ارزهای دیجیتال در ایران، پیدا کنید.

منابع:

Decrypt

Fool