۰ نفر

السالوادور بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت می شناسد

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبر: 560063
السالوادور بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت می شناسد

السالوادور امروز اولین کشوری خواهد بود که بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت می شناسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، السالوادور امروز اولین کشوری خواهد بود که بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت می شناسد. نایب بوکله، رییس جمهور این کشور عقیده دارد این اقدام می‌تواند میلیون‌ها دلار پول وارد کشورش کند.

علی رغم محبوبیت بوکله، این اقدام وی با انتقادهای فراوانی روبرو شده است چون بسیاری نگران بی‌ثباتی این ارز مجازی و عملکرد آن هستند.

در اینجا به برخی از از جنبه های مثبت و منفی این تصمیم السالوادور می‌پردازیم:

 السالوادوری های خارج از کشور در سال گذشته میلادی حدود 6 میلیارد دلار به کشور فرستاده اند که بیشتر از آمریکا بوده است. این رقم برابر با 23 درصد تولید ناخالص داخلی السالوادور است.

بوکله ماه گذشته گفت بیت کوین می‌تواند مدارک بسیاری داشته باشد چون به السالوادوری ها این امکان را می دهد تا 400 میلیون دلار کارمزد پول انتقال یافته را حفظ کنند.

ولی بسیاری از افرادی که به کشور دلار می فرستند یا دلار ها را در داخل کشور دریافت می‌کنند اطمینان چندانی به بیت کوین نداردند.

تصمیم السالوادور برای به رسمیت شناختن بیت کوین تأثیرات محیط زیستی ارزهای مجازی را تشدید میکند که یکی از نگرانی های بانک جهانی در مورد تأثیرات منفی استفاده از ارزهای مجازی است.

استخراج ارزهای مجازی نیاز به انرژی فراوانی دارد و تولید دی اکسید کربن صنعت بیت کوین تا 60 میلیون تن افزایش یافته است یعنی معادل گاز تولید شده توسط 9 میلیون خودرو.

بوکله در ماه ژوئن اعلام کرد قصد دارد از انرژی تجدیدپذیر آتشفشان‌های کشور برای تولید بیت کوین استفاده کند.

در حالی که طرفداران بیت کویین آن را یک نوآوری مستقل از تصمیمات دولتی می‌دانند ولی این نگرانی وجود دارد که استفاده از بیت کوین خطرات قانونی، مالی و عملکردی برای موسسات مالی داشته باشد.

آژانس اعتبارسنجی فیچ در ماه ژوئن اعلام کرد:« به سود سرمایه مالیات تعلق نمی‌گیرد و مالیات را می توان با بیت کوین پرداخت کرد بنابراین جریان سرمایه خارجی جذب السالوادور خواهد شد. یعنی خطر عبور فعالیت‌های غیر قانونی از سیستم مالی السالوادور وجود دارد».

صندوق بین المللی پول هم ضمن گفتگو با مقامات السالوادور بر سر یک قرارداد مالی یک میلیارد دلاری، نگرانی های قانونی خود را در مورد استفاده از بیت کوین در السالوادور اعلام کرده است.

بوکله یک صندوق 150 میلیون دلاری برای تبدیل بیت کوین به دلار تشکیل داده است ولی بسیاری نگرانند چطور دولت باید از خطرات مربوط به نوسانات شدید این ارز دیجیتال دوری کند. ارزش بیت کوین گاهی صدها دلار طی یک روز تغییر می‌کند.