۰ نفر

اتریوم بیت کوین را شکست می‌ دهد، اما هر دو مغلوب کاردانو خواهند شد!

۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 557816
اتریوم بیت کوین را شکست می‌ دهد، اما هر دو مغلوب کاردانو خواهند شد!

به عقیده بسیاری از تحلیلگران، طبق داده‌ها، اتریوم در آینده نزدیک جایگاه بیت کوین را تصاحب خواهد کرد. حال کاردانو برای هر دو تهدید محسوب می‌شود!

اگرچه به فاصله دو سال از راه‌اندازی بیت کوین، سایر ارزهای دیجیتال نظیر لایت کوین عرضه شدند، اما نخستین رمز ارز دنیا تا مدت‌ها یکه‌تازی می‌کرد و بالای 90 درصد سهم بازار را در اختیار داشت. درست از زمانی که در سال 2015 اتریوم معرفی شد، مارکت دامیننس بیت کوین رو به افول رفت. در حال حاضر بیت کوین و اتریوم به ترتیب 43 درصد و 18 درصد سهم بازار رمز ارز را در مشت خود دارند. رشد بدون توقف Ethereum آن را برای Bitcoin تبدیل به رقیبی جدی کرده است، اما هر دو توسط ارز دیجیتال دیگری تهدید می‌شوند؛ کاردانو اکنون سومین رمز ارز برتر دنیا از نظر سرمایه در گردش است، اما به عقیده بسیاری این تازه شروع حرکت صعودی Cardano محسوب می‌شود.

برخلاف بیت کوین، اتریوم فقط یک ارز دیجیتال نیست. این یک پلتفرم و به عبارت بهتر یک اکوسیستم عظیم برای ساخت قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز است. پس کاربرد به مراتب وسیع‌تری دارد. همین موضوع سبب شده حتی افراد و شرکت‌های بدون تمایل به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای بهره بردن از تکنولوژی Ethereum از آن استفاده کنند. حال فعالیت آن‌ها در اینجا، خواسته یا ناخواسته روی قیمت ارز دیجیتال بومی اتریوم با نماد ETH تاثیر مثبت می‌گذارد. همین نوع نگاه سبب شد در مقایسه با یک سال قبل، شرکت‌های سرمایه گذاری، ETH را به BTC برای خرید ترجیح بدهند. این عاملی مهم برای پیش‌بینی جلو زدن اتریوم از بیت کوین بوده است.

اما خرید کاردانو در این رقابت چه می‌خواهد؟ شبیه اتریوم این نیز یک بستر کاربردی مبتنی بر فناوری بلاک چین است، اما ویژگی‌های بیشتری دارد. نخست برای روشن شدن دلیلی برتری اتریوم به بیت کوین و کاردانو بر هر دو باید بدانید Bitcoin نسل اول، Ethereum نسل دوم و Cardano نسل سوم بلاک چین خطاب می‌شوند، تکنولوژی که بستر همه ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده است و البته کاربردهای بسیار بیشتری ورای حوزه رمز ارزها دارد.

تحلیل مدیرعامل گروه مشاور مالی

نایجل گرین (Nigel Green) در گفتگو با وب سایت forbes سه دلیل برای رشد کاردانو و حتی جلو زدن از بیت کوین و اتریوم بیان کرد. نخست این که بازار رمز ارزها اکنون در مسیر صعود قرار داشته و کاردانو در این روند کمتر از رقبایش رشد کرده و به عبارتی جا مانده است، پس هنوز پتانسیل رشد بیشتر دارد.

نکته دوم مربوط به آپدیت دو هفته دیگر این شبکه است. جالب است بدانید طی یک ماه اخیر، فقط نزدیک شدن به آپگرید اساسی Cardano سبب رشد بیش از 150 درصدی قیمت آن شد. حال تصور کنید بعد از انجام این به‌روزرسانی بزرگ احتمالا چقدر رشد خواهد کرد. اتریوم را پلتفرمی برای ساخت قراردادهای هوشمند خطاب کردیم. Ethereum در واقع با اختلاف از رقبا، بزرگترین بستر به این منظور محسوب می‌شود. کاردانو هنوز فاقد بستر ساخت قرارداد هوشمند است، اما دوازدهم آگوست (بیست و یکم مرداد) این قابلیت به آن اضافه خواهد شد.

سومین نکته بسیار مهم دوستی کاردانو با محیط زیست برخلاف دو رقیب دیگر است. همین موضوع سبب تمایل شرکت‌های بیشتر به استفاده از آن خواهد شد. برخلاف بیت کوین و اتریوم که مبتنی بر الگوریتم PoW (اثبات کار) هستند، در کاردانو از الگوریتم PoS (اثبات سهام) استفاده می‌شود. در PoW به ماینرها نیاز داریم، دستگاه‌هایی با توان پردازشی بسیار بالا که حقیقتا برق را می‌بلعند و به محیط زیست آسیب می‌زنند، اما این مشکل در PoS حل شده است.