۰ نفر

از مزایا تا چالش‌ها

نقش پلتفرم‌ های خدمات رمزارز ایرانی در توسعه اقتصادی ملی

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۸
کد خبر: 553501
نقش پلتفرم‌ های خدمات رمزارز ایرانی در توسعه اقتصادی ملی

پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی چه مزایایی در راستای توسعه و شکوفایی اقتصادی ملی دارند و با چه چالش‌های مواجه هستند؟

پلتفرم‌های معتبر خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی مثل اکسکوینو، نوبیتکس، والکس، اکسیر و چند صرافی دیگر و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایرانی حوزه ارز دیجیتال و فناوری بلاکچین با تاثیرگذاری روی چند فاکتور اصلی، نقش ویژه‌ای در توسعه و شکوفایی اقتصادی ایران دارند؛ اما در این زمینه چالش‌های جدی هم وجود دارد که باید برطرف شوند.

جدای از اینکه این سامانه‌های صرافی آنلاین ارزهای دیجیتال از نظر امنیت سرمایه‌ها و داده‌های کاربران ایرانی مزیت‌های بیشتری نسبت به پلتفرم‌های خارجی دارند، توانسته‌اند نوعی از کارآفرینی ارزش‌آفرین حوزه بلاکچین را در کشور داشته باشند.

در این میان رقابت با کسب و کارهای سنتی در حوزه ارز و مسکوکات، عدوم وجود قوانین تخصصی یا به اصطلاح قوانین قدیمی و کمبود آگاهی عمومی و حاکمیتی در زمینه فناوری بلاکچین به مهمترین چالش‌های اصلی تبدیل شده‌اند که مزیت‌ها و نقش‌آفرینی‌های پلتفرم‌های رمز ارز ایرانی را تهدید می‌کنند.

«چرا اشتغالزایی در حوزه فناوری بلاکچین مهم است؟»

بیکاری، احساس غیرمفید بودن، نداشتن امید به آینده، مسئولیت‌های شخصی و اجتماعی و …می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و روانی‌ باشد. در این میان ایجاد اشتغال و امید به آینده نقشی مهم در ترمیم اینگونه معضلات اجتماعی دارد. در همین راستا پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارز با ایجاد بستری مناسب برای کارآفرینی و اشتغال در جوانان در حوزه‌های تخصصی بلاکچین و ارزهلی دیجیتال ایجاد انگیزه می‌کنند. از سوی دیگر کسب‌وکارهای نوپای این حوزه به واسطه فضای رقابتی خود سبب پویایی اقتصاد و جامعه تخصصی شده و جوان‌ها به جای در خانه ماندن و ناامیدی ترغیب به فعالیت‌های سودمند اقتصادی می‌شوند.

اشتغال‌زایی موتور محرک پیشرفت و توسعه اقتصادی هر جامعه‌ است، اما نسل جوان در ایران این روزها با معضل بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اینجاست که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های حوزه بلاکچین خودنمایی می‌کند. در حقیقت کسب‌وکارهای نوپای خدمات و معاملات رمز ارز به پویایی اقتصاد و به تبع آن اشتغال‌زایی تخصصی کمک فراوانی می‌کنند. کارآفرینی، جوهره این نوع از کسب‌وکار است. آنها با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نیز سبب توزیع بهتر ثروت در جامعه می‌شوند.

مضافا اینکه هدف این نوع استارتاپ‌ها صرفا ایجاد اشتغال در ابعاد کوچک نیست و با هدف ارتقای کیفیت آموزش نیروهای بومی کار در راستای رشد طولانی‌مدت و وسیع به کارآفرینی و ایجاد شغل در ایران می‌پردازند.

»» زیرساخت‌های برای ممانعت از فرار مغزهای متخصص

در ایران به عنوان کشوری در حال توسعه، سرمایه‌های فکری، مغز‌افزارها و نرم‌افزارها عناصر تشکیل‌دهنده توسعه به شمار می‌روند. از سوی دیگر کسب‌وکارهای تخصصی فناورانه به ویژه در زمینه بلاکچین این عناصر را به خوبی تقویت کرده‌اند و ذاتا دربرگیرنده این ویژگی‌ها هستند. کارآفرین فردی است که خلاقانه در پی ایجاد تغییر در محیط است؛ تغییری که می‌تواند نتایج خارق‌العاد‌ه‌ای دربرداشته‌ باشد. به همین خاطر پلتفرم‌های استارتاپی خدمات رمز ارز با ویژگی‌های خود تغییرات ناگزیری را در جامعه و در راستای ایجاد زیرساخت‌های فناورانه کشور در زمینه بلاکچین و هوش مصنوعی رقم می‌زنند. زیرساخت‌هایی که مدت‌ها به تغییرات آنچنانی نکرده‌اند و توسعه را لمس نمی‌کردند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور در چند سال اخیر، خروج بیش از اندازه نخبگان از کشور و فرار مغزها بوده است. مشکلی که آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را در پی داشته است. به اعتراف بررسی‌های کارشناسی دقیق، کس و کارهلی استارتاپی توانسته‌اند خیلی خوب از حل بخشی از این چالش برآیند. حتی آمارهایی هم از بازگشت نخبگان تحصیل‌‌کرده یا دارای سابقه کاری و فنی در خارج کشور به ایران به بهانه راه‌اندازی استارتاپ یا همکاری در این نوع کسب‌وکارها وجود دارد. کسب‌وکار سالم و پر از هیجان استارتاپیزبه ویژه در زمینه‌ی تخصصی اکنون مهم‌ترین انگیزه برای ماندن نخبگان در کشور شده است.

»» شفافیت در برابر کسب و کارهای سنتی

شاید شما هم گاهی حس کرده باشید که شفافیت و صداقت در جامعه کسب‌وکاری سنتی کمتر مورد توجه است. همین خود یک چالش بزرگ برای کشور به حساب می‌آید. پلتفرم‌های آنلاین خدمات رمزارز به دلیل ویژگی‌هایی که دارند ذاتا به نسبت سایر کسب‌وکارهای سنتی در زمینه‌های مشابه ارز و مسکوکات تحت نظارت وسیع‌تری از جانب مردم و دولت قرار دارند و به همین دلیل فعالیت آنها شفاف‌تر است و این شفافیت سبب می‌شود تا خدماتشان همواره سطح مشخصی از استانداردهای کیفی را داشته باشند و برخورد با مشتریان و نهادهای قانونی نیز کاملا شفاف باشد.

کسب‌و‌کار‌های فناورانه و استارتاپی در حوزه خدمات رمز ارز به سرعت در حال فراگیر شدن در سطح کشور هستند و روز‌به‌روز هم برندهای یا خدمات جدیدی هم در این حوزه متولد می‌شود. در این میان یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های خدمات این مجموعه‌های نوپا، احترامی‌ست که برای مصرف‌کنندگان و مشتریان قائل هستند و این خود عاملی مهم در جذب مردم است. وضعیت مطلوب سرویس‌دهی و احترام به حقوق مشتری از دیگر نکات برجسته این کسب‌وکارهاست. این تغییر رفتار ماحصل فعالیت استارتاپی است؛ تغییراتی که تا چند وقت پیش شاید دور از انتظار به‌نظر می‌رسید ولی در حال حاضر به یک ویژگی جدایی‌ناپذیر تبدیل شده است.