۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پنج عامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی در هفته جاری

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۴۴
کد خبر: 549922
پنج عامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی در هفته جاری

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که عواملی مانند آمار اقتصادی آمریکا، سختگیری‌های چین و نشست بانک انگلیس در هفته جاری، ممکن است بر بازارهای جهانی و عملکرد سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده، پنج موضوع بزرگ وجود دارد که احتمالا در هفته جاری بر تفکر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران غالب خواهد بود.

1/ دور از شگفتی؟ 

آیا رشد مجدد اقتصاد ایالات متحده شتاب خود را در سال جاری از دست می‌دهد؟ مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی که از سوی بزرگترین اقتصاد جهان ارائه می‌شود، سرنخ‌هایی را نشان می‌دهد. 

حقوق و دستمزد بخش غیرکشاورزی در تاریخ 6آگوست، تصویری از وضعیت استخدام را در ماه جولای ارائه خواهد کرد. اقتصاددانانی که توسط رویترز نظرسنجی شده‌اند، انتظار دارند که این اقتصاد پس از پیش‌بینی بیشتر از حد انتظار 850هزار شغل در ماه ژوئن، در ماه جولای 926هزار شغل اضافه کرده است. پیش از حقوق و دستمزدها، گزارش تولید ISM و بررسی‌های شاخص مدیران خرید (PMI) منتشر می‌شود.

قدرت اعداد و ارقام اقتصاد ایالات متحده، حداقل تا حدودی باعث رشد بازار سهام شده است. اما داده‌های بالاتر از پیش‌بینی، ممکن است به جای قاعده به استثنا تبدیل شود. 

شاخص شگفتی اقتصادی ایالات متحده که از سوی سیتی منتشر شده، میزان پایین‌تر یا بالاتر بودن پیش‌بینی اقتصاددانان را اندازه‌گیری می‌کند. این عدد در حال حاضر 3.2 است که فاصله زیادی با رکورد آن یعنی 271 در جولای سال 2020 دارد.

2/ سختگیری چین

سرکوب نهادهای نظارتی باعث شده سرمایه‌گذاران از بازارهای سهام چین دوری کنند. با تنگ شدن عرصه بر شرکت‌های فناوری بزرگ، اقدامات سختگیرانه ممکن است نشانه پایان رشد قابل توجه شرکت‌های اینترنتی باشد.

با این حال، برخی از مقامات با قول‌های خود سعی در تسکین بازار داشته‌اند و قول داده‌اند که در آینده بازار را ثابت نگاه دارند. 

آنچه سرمایه‌گذاران در حال حاضر می‌خواهند به آن پی ببرند این است که کند شدن رشد اقتصادی چین تا چه اندازه جدی است. اگر بررسی‌های شاخص مدیران خرید در هفته آینده به تعدیل رشد تولید و ثابت شدن خدمات اشاره کند، این موضوع می‌تواند آزمایش بعدی برای بازارها باشد.

3/  رشد استرلینگ

بانک انگلیس با وجود برخی مخالفت‌ها در هیات مدیره خود در خصوص اندازه برنامه خرید اوراق قرضه در میان افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و بهبود رشد اقتصادی، قرار است که در نشست خود در روز پنجشنبه، به اجرای محرک خود را با سرعت کامل ادامه دهد.

به لطف گسترش سریع واکسیناسیون کووید-19 و تطابق مناسب شرایط اقتصادی با قرنطینه و بازگشایی مجدد، انتظار می‌رود رشد بریتانیا در سال 2021 به 7درصد برسد.

از آنجا که بازگشایی بریتانیا در مسیر خود قرار گرفته، همه چیز بهتر از چند ماه پیش بوده و استرلینگ افزایش یافته است.

در جلسه بانک انگلیس چه نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرد؟ البته دیدگاه آن در خصوص اقتصاد، پس از آنکه دو سیاست‌گذار اخیرا پیشنهاد کردند که طرح خرید اوراق قرضه نزدیک به 900میلیارد پوند (1.2تریلیون دلار) به پایان برسد، ارزیابی اینکه آیا این دیدگاه حمایت بیشتری را جلب می‌کند یا نه، جالب خواهد بود.

4/ تورم پیشرو اروپا

ویژگی‌های منحصر به فردی در هر فصل درآمدی وجود دارد و بر خلاف سه ماهه اخیر، این مورد در خصوص قرنطینه یا کاهش مالیات نیست، بلکه مربوط به تورم و نحوه برخورد شرکت‌ها با آن است.

بخش عمده مصرف‌کننده اروپا در خط مقدم نگرانی‌ها در خصوص اینکه چگونه ممکن است هزینه مواد اولیه، حمل و نقل و نیروی کار به حاشیه برسد. به گفته تحلیلگران بانک آمریکا (BofA)، در طول گزارش سه ماهه دوم شرکت‌های استاکس 600، تورم سالانه بیش از 400درصد افزایش یافته است. مواد اولیه، منابع مالی‌‎ و شرکت‌های مصرف‌کننده برجسته‌ترین بودند.

5/ رشد مجدد اتریوم

پس از افت قیمت بیت‌کوین در ماه می، دومین رمزارز جهان، اتریوم نیز سقوط کرد و تقریبا یک دوم کاهش یافت.

اکنون اتر با یک تغییر برای پروتکل اصلی خود روبرو است و به طور بالقوه عرضه آن را کاهش می‌دهد. هدف این تغییر که با نام  EIP-1559 شناخته می‌شود و قرار است روز پنجشنبه انجام شود، تثبیت هزینه‌هایی که کاربران شبکه اتریوم می‌پردازند است. در کوتاه مدت، این مورد می‌تواند قیمت‌ها را حمایت کند و همچنین ممکن است این توکن در مسیر مالی به آسانی مورد استفاده قرار گیرد.

اما شاید این حرکت قبلا در طول رالی قابل توجه اتریوم در اوایل سال جاری قیمت‌گذاری شده بود؟ طرفداران رمزارز ممکن است تمایل داشته باشند که این فضا را تحت نظر بگیرند.