۰ نفر

صرافی‌ های ارز دیجیتال، استارتاپ‌ های حوزه بلاکچین؛

اشتغالزایی سریع و تخصصی در پلتفرم‌ های خدمات رمزارز ایرانی

۷ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۱۰
کد خبر: 549219
 اشتغالزایی سریع و تخصصی در پلتفرم‌ های خدمات رمزارز ایرانی

پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارزها در ایران در زمینه جذب و حفظ نیروهای متخصص و تحصیلکرده این حوزه بسترسازی مناسبی داشته‌اند.

میانگین هزینه دولت برای ایجاد یک شغل پایدار در صنایع سنتی و غیراستارتاپی در همین یکی دو سال اخیر حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

به طوری که دولت در بخش نفت و گاز برای ایجاد یک شغل پایدار، حداقل ۱۲ میلیارد تومان و در بخش بخش فولاد دست کم یک میلیارد تومان هزینه می‌کند.

از طرفی در صنایع غیراستارتاپی اکنون کمترین هزینه برای ایجاد یک شغل پایدار حدود ۱۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

اما این رقم در کسب و کارهای نوین و فناورانه استارتاپی حتی در حوزه رمزارزها و پلتفرم‌های خدمات ارز دیجیتال برای ایجاد هر شغل پایدار حداکثر به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد. قدرت استارتاپ‌ها دقیقا اینجاست که حتی با حدود ۱۰ میلیون تومان هم توانسته‌اند یک شغل ایجاد کنند.

اشتغالزایی در کسب و کارهای استارتاپی نتیجه استخدام‌های سنتی نیست؛ این کسب و کارها با قدرت کارآفرینی و ارزش‌آفرینی اقتصادی و اجتماعی بالا توانسته‌اند به طور مستقیم و غیرمستقیم برای بخشی از بهترین و نخبه‌ترین نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص ایران ایجاد شغل پایدار داشته باشند.

نکته جالب‌تر اینجاست که سرعت رشد این مدل کسب و کارها و افزایش ارزش اقتصادی آنها بسیار بالاتر از بقیه صنایع نیز است. بیش از پنج دهه طول کشیده است که یک شرکت مثل ایران خودرو به ارزش بازار سرمایه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برسد. اما یک استارتاپ بین ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد تا به این میزان ارزش برسد.

همچنین باید توجه کنیم که از زمان تولد اولین پلتفرم‌های خدمات رمز ارز در ایران حدود ۴ یا ۵ سال می‌گذرد.

کمک به حل چالش اشتغال

بی‌شک چالش «اشتغال»، مهمترین مساله این روزهای جوانان تحصیلکرده یا آموزش‌دیده و متخصص ایرانی است. همچنین افزایش رفاه، سطح کیفی زندگی مردم و بالارفتن امنیت روانی و اجتماعی کشور یکی از مهمترین دستاوردهای اشتغالزایی برای نیروی جوان و متخصص ایرانی به حساب می‌آید.

به همین دلیل هم مهمترین و اصلی‌ترین راهبردها و برنامه‌های حاکمیتی و ملی در راستای اشتغالزایی است.

پلتفرم‌های معتبر خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی مثل اکسکوینو و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایرانی حوزه ارز دیجیتال نقش غیر قابل انکاری در ایجاد محیط‌های درآمدزایی، توسعه کسب و کارهای بومی و اشتغال جوانان فنی و متخصص ایرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم داشته‌اند.

اکسکوینو، نوبیتکس، والکس، اکسیر و چند صرافی دیگر همچنین باعث شده‌اند که نیروی متخصص ایرانی در داخل کشور بماند و مهاجرت نکند.

هرکدا از این صرافی‌های برجسته رمز ارز ایرانی هم اکنون حداقل برای ۵۰ تا ۲۰۰ نفر متخصص و نخبه اشتغالزایی داشته‌اند.

 اکوسیستم در خدمت حاکمیت برای اشتغالزایی

چنانچه اکوسیستم رمزارز مورد حمایت حاکمیت قرار بگیرد و یا حداقل مورد عقوبت و سرکوب سیاست‌گذاران یا مسئولان دولتی نباشد، زمینه برای اشتغالزایی بسیاری از افراد فراهم خواهد شد. بیشتر از آنچه که امروز هست.

حلقه‌های مختلف این اکوسیستم از جمله صرافی‌ها یا پلتفرم ها، شرکت‌های ارائه دهنده فناوری‌های زیرساختی و… همه از جمله مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند با رشد و توسعه درست، زمینه را برای اشتغال جوانان بسیاری مساعد کنند.

کما اینکه اکنون بسیاری از شاغلین این حوزه، ممکن است به دلیل موقعیت متزلزل این صنعت در کشور، از تلاش برای پیشرفت در حوزه رمزارزها ناامید شده و این حوزه را ترک کنند و یا به کشورهای خارجی مهاجرت کنند.

کارشناسان معتقد هستند با بلوغ اکوسیستم رمزارز در داخل کشور، زمینه برای شکل‌گیری صدها کسب و کار در بخش‌های مختلفی از صنعت رمزارز و  باقی ماندن چندین هزار نفر نیروی متخصص در کشور ایجاد شده و اثرات اقتصادی ملموسی بر جامعه خواهد گذاشت.

موفقیت با وجود چالش‌های فراوان

در اکوسیستم فعلی رمزارزهای کشور، چندین صرافی و پلتفرم داخلی راه اندازی شده‌اند که هر یک توانسته‌اند تا حد زیادی نیازهای مشتریان داخلی را در زمینه مبادله ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم و… برآورده کنند. صرافی‌های اکسکوینو، اکسیر، والکس، نوبیتکس و… تنها شماری از چندین صرافی رمزارزی هستند که در کشور فعالند.

این مجموعه‌ها توانسته‌اند در فضای استارتاپی به مرور رشد کنند و تا امروز علی رغم تمامی محدودیت‌ها و مشکلات داخلی، خدمات قابل قبولی به کاربران ارائه دهند و برای چندین نیروی متخصص این حوزه اشتغال‌زایی کنند.

متناسب با نیازی که در سال‌های اخیر در بازار رمزرازها شکل گرفت، کسب و کارهایی پا به این حوزه گذاشته و به اندازه توان خود و علیرغم محدودیت‌های قانونی بسیار، توانسته‌اند ظرفیت‌های زیادی برای بهره‌مندی مخاطبان و سرمایه‌گذاران رمزارز کشور ایجاد کنند.

کارشناسان این حوزه معتقدند چنانچه تعلل سیاستگذاران در پرداختن به این حوزه و پذیرش ظرفیت‌های کسب و کارهای داخلی اکوسیستم رمزارز ادامه پیدا کند، پتانسیل‌های بسیار این صنعت برای افزایش رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی از دست رفته و منافع آن نصیب رقبا و پلتفرم‌های خارجی می‌شود.

فعالان این حوزه تاکید دارند که مورد توجه قرار دادن این ظرفیت‌ها می‌تواند بستری برای نظارت بهتر حاکمیت بر فعالیت‌های این حوزه ایجاد کند و با تشویق هدایت آزادانه و به دور از اجبار سرمایه‌های سرمایه گذاران ریسک‌هایی که متوجه دارایی‌های سرمایه گذاران داخلی است را کاهش دهد.

 *این مطلب رپرتاژ خبری است.