۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌ دهد؛

بلاک‌چین چیست؟ / بستر معاملات بازار رمزارزها

۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۲۴
کد خبر: 548982
بلاک‌چین چیست؟ / بستر معاملات بازار رمزارزها

رمزارزها مانند بیت‌کوین و اتریوم توسط یک فناوری به نام بلاک‌چین تامین می‌شوند. در ابتدایی‌ترین حالت، بلاک‌چین لیستی از معاملات است که هر کسی می‌تواند مشاهده و تایید کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، به عنوان مثال بلاک‌چین بیت‌کوین، شامل هر سابقه ارسال یا دریافت بیت‌کوین توسط شخص است. بلاک‌چین امکان انتقال ارزش به صورت آنلاین و بدون نیاز به واسطه‌ای مانند بانک یا کارت‌های اعتباری را فراهم می‌کند.

تصور کنید یک جایگزین جهانی و باز برای هر خدمات مالی که امروز استفاده می‌کنید، با کمی بیش از یک گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت، قابل دسترس است.

تقریبا همه ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین کش و لایت کوین از طریق شبکه‌های بلاک‌چین امنیت دارند. این بدان معناست که دقت آنها به طور مداوم توسط مقدار زیادی قدرت محاسباتی تایید می‌شود.

لیست معاملات موجود در بلاک‌چین برای اکثر رمزارزهای پایه اساسی است. زیرا این امکان را می‌دهد که پرداخت‌های ایمن بین افرادی که یکدیگر را نمی‌شناسند بدون نیاز به مراجعه به یک رابط تایید شخص ثالث مانند بانک انجام شود.

با توجه به رمزنگاری این شبکه‌ها، پرداخت از طریق بلاک‌چین می‌تواند ایمن‌تر از معاملات استاندارد توسط کارت اعتباری باشد. به عنوان مثال هنگام پرداخت بیت‌کوین، نیازی به ارائه اطلاعات حساس ندارید. این بدان معناست که احتمال به خطر افتادن اطلاعات مالی یا سرقت هویت شما صفر است.

بلاک‌چین‌ها برای کشف تحقیقات پزشکی، بهبود دقت سوابق مراقبت‌های بهداشتی، ساده کردن زنجیره‌های تامین و خیلی چیزهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به ماهیت رمزنگاری این شبکه‌ها، پرداخت از طریق بلاک‌چین می‌تواند از معاملات استاندارد کارت‌های اعتباری امن‌تر باشد.

برخی از مزایای بلاک‌چین‌ها چیست؟

جهانی هستند: به این معنا که ارزهای رمزنگاری شده می‌توانند به سرعت و با قیمت ارزان به سراسر جهان فرستاده شوند.

امنیت حریم خصوصی را افزایش می‌دهند: پرداخت‌های پول دیجیتالی نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی شما ندارند، که از شما در برابر هک شدن و یا سرقت هویت محافظت می‌کند.

باز (متن باز) هستند: از آنجا که هر معامله در شبکه‌های پول دیجیتالی به صورت عمومی در قالب بلاک‌چین منتشر می‌شود، هر کسی می‌تواند آنها را بررسی کند. این امر جایی برای دست‌کاری معاملات، تغییر عرضه پول یا تنظیم قوانین میان بازی باقی نمی‌گذارد. نرم افزاری که هسته اصلی این ارزها را تشکیل می‌دهد آزاد و متن باز است. بنابراین هر کسی می‌تواند کد را بررسی کند.

مزیت اصلی بلاک‌چین‌ها نسبت به سیستم مالی قدیمی چیست؟

به این فکر کنید که چه مقدار از زندگی مالی خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهید. از خرید کردن تا سرمایه‌گذاری - و اینکه چگونه هر یک از این معاملات نیاز به یک بانک یا یک شرکت کارت اعتباری یا پردازنده پرداخت مانند پی پال دارد. بلاک‌چین اجازه این معاملات را بدون هیچ گونه واسطه، هزینه و پیچیدگی اضافی می‌دهد.

آیا بیت‌کوین یک بلاک‌چین است؟

بیت‌کوین شکلی از پول دیجیتال است و تکنولوژی اساسی که این امر را ممکن می‌سازد بلاک‌چین است.

چند نوع بیت‌کوین وجود دارد؟

هزاران نفر، از ارزهایی که بیت‌کوین، لایت کوین، تزوس و تعداد بیشمار دیگری از ارز های دیجیتال دیگر را تامین می‌کنند تا تعداد فزاینده‌ای که هیچ ارتباطی با پول دیجیتال ندارند.

بلاک‌چین چگونه عمل می‌کند؟

زنجیری را که ممکن است برای لنگر کشتی استفاده کنید، تصور کنید. اما در این مورد، هر لینک روی زنجیره یک تکه از اطلاعات است که شامل داده‌‌های معامله است. در بالای این زنجیره می‌بینید که امروز چه اتفاقی افتاده و همینطور که به سمت پایین زنجیره حرکت می‌کنید، به مراتب معاملات قدیمی‌تر را می‌بینید و اگر تمام راه را تا لنگر کشتی در انتهای لنگرگاه دنبال کنید همه تراکنش‌ها را در تاریخچه آن پول دیجیتالی خواهید دید که به بلاک‌چین مزایای امنیتی قدرتمندی می‌دهد: این یک سابقه باز و شفاف از کل تاریخچه ارز دیجیتال است. اگر کسی تلاش کند که تراکنش را دست‌کاری کند، باعث می‌شود که لینک شکسته شود، و کل شبکه خواهد دید که چه اتفاقی افتاده‌ است.

روش دیگری که مردم اغلب بلاک‌چین را با آن توصیف می‌کنند این است که بلاک‌چین یک دفترکل است (‌گاهی اوقات شما عبارات دفترکل توزیعی یا دفترکل تغییرناپذیر را خواهید شنید مثل دفتر کل بانک) ‌که مشابه ترازنامه بانک است.

بلاک‌چین تمام پول در حال جریان را از طریق شبکه و خارج از آن ردیابی می‌کند. اما بر خلاف کتاب‌های بانکی، بلاک‌چین رمزنگاری شده توسط هیچ فرد یا سازمانی از جمله بانک‌ها و دولت‌ها نگهداری نمی‌شود. در واقع بلاک‌چین اصلا متمرکز نیست. در عوض، توسط یک شبکه نظیر به نظیر بزرگ از کامپیوترها که نرم‌افزار متن باز را اجرا می‌کنند، ایمن می‌شود. شبکه به طور مداوم در حال بررسی و تضمین دقت بلاک‌چین است.

ارز دیجیتال جدید از کجا آمده است؟ هر از گاهی حدودا هر ده دقیقه یکبار در حوزه بیت‌کوین یک قطعه جدید از اطلاعات معامله (‌یا یک بلوک جدید) ‌به زنجیره اطلاعات موجود اضافه می‌شود. در عوض کمک به قدرت محاسباتی آن‌ها برای حفظ بلاک‌چین، شبکه به شرکت کنندگان مقدار کمی ارز دیجیتال پاداش می‌دهد.

یک بلاک‌چین رمزنگاری شده در سراسر شبکه ارز دیجیتال توزیع می‌شود. هیچ شرکت، کشور، یا شخص ثالث بر آن نظارت ندارد و هر کسی می‌تواند در آن شرکت کند. شبکه به طور مداوم در حال بررسی و تضمین دقت بلاک‌چین است.

چگونه می‌توان از طریق بلاک‌چین پول ارسال و دریافت کرد؟

شبکه پول دیجیتالی به هر کاربر یک "آدرس" منحصر به فرد اختصاص می‌دهد که از یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی تشکیل شده‌ است. هر کسی می‌تواند از طریق کلید عمومی شما پول بفرستد که شبیه به یک آدرس ایمیل است. زمانی که می‌خواهید پول خود را خرج کنید، از کلید خصوصی خود استفاده می‌کنید که در واقع کلید شخصی و رمز ورود شما برای ثبت دیجیتالی معاملات است. راحت‌ترین راه برای مدیریت پول دیجیتالی از طریق نرم‌افزاری به نام کیف پول است.

چه کسی بلاک‌چین را اختراع کرد؟

یک شخص یا گروهی با استفاده از نام ساتوشی ناکاموتو یک کاغذ سفید آنلاین منتشر کرد که اصول نوع جدیدی از پول دیجیتال به نام بیت‌کوین را در اواخر سال ۲۰۰۸ توضیح می‌داد. هر رمزارزی از آن زمان به بعد، تکامل ایده‌های مطرح‌ شده در این مقاله است.

هدف ناکاموتو ایجاد پول دیجیتال بود که معاملات آنلاین بین دو فرد ناشناس را در هر نقطه از جهان بدون نیاز به شخص ثالث مانند یک شرکت، کارت اعتباری یا یک پردازشگر پرداخت مانند پی پال ممکن سازد.

این به سیستمی نیاز داشت که مشکل هزینه مضاعف را از بین ببرد که در آن فرد ممکن است از همان پول بیشتر استفاده کند. راه‌حل، شبکه‌ای است که به طور مداوم حرکت بیت‌کوین را تایید می‌کند. این شبکه، بلاک‌چین است.

هر تراکنش بیت‌کوین توسط یک شبکه جهانی از کامپیوترها فراتر از کنترل هر شخص، شرکت یا کشور ذخیره و تایید می‌شود. پایگاه ‌داده‌ای که تمامی این اطلاعات را در اختیار دارد، بلاک‌چین نامیده می‌شود. بیت‌کوین‌ها از طریق شبکه بزرگ و غیرمتمرکز (‌که به عنوان شبکه نظیر به نظیر نیز شناخته می‌شود)‌ کامپیوترها "استخراج می‌شوند" که به طور مداوم صحت بلاک‌چین را تایید و تضمین می‌کنند.

ماینرها درعوض کمک به قدرت محاسباتی آن‌ها در بلاک‌چین، مقدار کمی ارز رمزنگاری شده پاداش می‌گیرند. هر تراکنش بیت‌کوین در دفترکل منعکس می‌شود و اطلاعات جدید به صورت دوره‌ای در یک "بلوک" جمع‌آوری می‌شود که به تمام بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود.

از قدرت محاسبات جمعی ماینرها برای اطمینان از صحت دفتر کل رو به رشد استفاده می‌شود. بیت‌کوین نمی‌تواند جدا از بلاک‌چین باشد. هر بیت‌کوین جدید بر روی بلاک‌چین ثبت می‌شود، به طوری که هر تراکنش بعدی با تمام سکه‌های موجود انجام می‌شود. در عوض کمک به قدرت محاسباتی آن‌ها در بلاک‌چین، ماینرها با مقدار کمی ارز رمزنگاری شده پاداش می‌گیرند.

آینده بلاک‌چین‌ها چیست؟

ایده بلاک‌چین به یک پلتفرم تبدیل شده ‌است که طیف گسترده‌ای از کاربردها را می‌توان بر روی آن ساخت و هنوز هم یک تکنولوژی جدید و به سرعت در حال توسعه است، اما بسیاری از کارشناسان پتانسیل بلاک‌چین برای تغییر روش زندگی و کار ما را مشابه پروتکل‌های اینترنت عمومی بالقوه مانند  HTMLدر روزهای اولیه شبکه جهانی وب توصیف کرده‌اند.

بلاک‌چین‌های بیت‌کوین کش و لایت کوین مشابه بلاک‌چین بیت‌کوین اصلی عمل می‌کنند. بلاک‌چین اتریوم تکامل بیشتری از ایده دفترکل توزیع شده ‌است، زیرا بر خلاف بیت‌کوین بلاک‌چین صرفا برای مدیریت پول دیجیتال طراحی نشده است.

گفته می‌شود اتریوم یک ارز رمزنگاری شده است و قطعا می‌تواند برای ارسال ارزش به شخص دیگری مورد استفاده قرار گیرد به بلاک‌چین اتریوم بیشتر شبیه به یک پلتفرم محاسباتی قدرتمند و بسیار انعطاف‌پذیر فکر کنید که به کدگذاران اجازه می‌دهد تا به راحتی تمامی انواع برنامه‌های کاربردی که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند را بسازند.

برای مثال، یک موسسه خیریه را تصور کنید که می‌خواهد هر روز برای یک سال به هزاران نفر پول بفرستد. با "اتریوم"، این فقط چند خط رمز دارد یا شاید شما یک سازنده بازی ویدیویی هستید که می‌خواهد چیزهایی مانند شمشیر و زره بسازد که می‌تواند خارج از خود بازی مبادله شود؟ اتریوم برای انجام این کار نیز طراحی شده ‌است.