۰ نفر

ارز دیجیتال چیست؟

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۳
کد خبر: 546819
ارز دیجیتال چیست؟

امروزه اصطلاح ارز دیجیتال و رمزارز یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) را زیاد می‌شنوید، اما شاید اصلاً ندانید که ارز دیجیتال چیست. این مقاله را برای شما تهیه کرده‌ایم.

در این مقاله، علاوه ‌بر اینکه شما را با ارز دیجیتال آشنا خواهیم کرد، در مورد اینکه رمزارزها چگونه کار می‌کنند و معتبرترین و مشهورترین ارزهای دیجیتال کدام‌ها هستند نیز صحبت خواهیم کرد. همچنین روش پیدا کردن بهترین صرافی ارز دیجیتال را نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس با توکن‌باز همراه باشید تا اطلاعات مورد نیاز را به‌دست آورید.

1

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

به ارزهایی که به‌صورت الکترونیکی تولید، ذخیره و منتقل می‌شوند، ارز دیجیتال گفته می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، این ارزها به ارزش ایجاد شده بر بستر دیجیتال اشاره دارند. تمامی مراحل تولید، ذخیره و انتقال این ارز نیز در بستر دیجیتال انجام می‌شود.

در حقیقت، ارز دیجیتال یک نوع سیستم پولی الکترونیکی است. در این سیستم، برای تأیید تراکنش‌ها و تولید پول، احتیاجی به وجود بانک‌ها یا اشخاص ثالث نیست و به‌جای آن، از سیستم رمزنگاری‌شده استفاده می‌شود. این تراکنش‌های رمزنگاری‌شده، در یک دفترکل توزیع‌شده با عنوان بلاک‌چین ثبت می‌شوند. بدین‌ صورت، امکان پرداخت نظیر به نظیر مستقیم و بدون واسطه وجود دارد.

از همین رو، علاوه بر اینکه تمامی تراکنش‌ها با استفاده از سیستم رمزنگاری‌شده، در امنیت کامل، انجام می‌شود، به‌ دلیل ماهیت غیر متمرکز آن، هیچ نهاد یا سازمانی هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر آن ندارد. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را بدون دخالت هیچ واسطه‌ای و به‌صورت مستقیم، به شخص دیگری انتقال دهید. بدین‌ صورت، برای اینکه بتوانید ارزهای دیجیتال را مبادله کنید، نیازی به افتتاح حساب در بانک یا استفاده از خدماتی که بانک‌ها و سازمان‌های واسطه ارائه می‌دهند، ندارید.

رمزارزها نیز مانند پول‌های فیزیکی، به روش‌های مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. برخی از آنها مانند بیت کوین به روش ماینینگ استخراج می‌شوند و برخی دیگر از آنها، از ابتدا به‌صورت استخراج‌شده در شبکه قرار می‌گیرند.

ارز دیجیتال چگونه عمل می‌کند؟

ارزهای دیجیتال مختلفی وجود دارند و هر کدام از این رمزارزها، برای اجرای تراکنش‌های خود، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، بیت کوین از روش اثبات عمل استفاده می‌کند که طی آن ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان، تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. این روش‌ها در بلاک‌چین به‌عنوان یک سازوکار توافق جمعی شناخته می‌شوند که فرایند به اتفاق ‌نظر رسیدن مشارکت‌کنندگان حاضر در شبکه، درباره‌ تأیید کردن یا نکردن تراکنش‌ها در شبکه را تعیین می‌کنند.

تمامی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، بر اساس روش انتخاب‌شده، به‌صورت نظیر به نظیر (P2P) انجام می‌شود، بنابراین نیاز به واسطه از بین می‌رود.

اما اگر برایتان این سؤال پیش آمده که چه چیزی بر ارزهای دیجیتالی نظارت دارد و امنیت آنها را تأمین می‌کند، باید بگوییم که مسئولیت نظارت بر شبکه‌های ارز دیجیتال و تأمین امنیت آنها، توسط نودها انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، در بیت کوین، این ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان بیت کوین هستند که مسئولیت آن را بر عهده دارند، و در رمزارزهایی مانند ترون و ایاس، در مورد انتخاب نودها رأی‌گیری می‌شود.

انواع ارز دیجیتال

به ‌غیر از بیت کوین، ارزهای دیجیتال به دو دسته‌ی آلت کوین‌ها و توکن‌ها تقسیم می‌شوند. از این دو دسته، آلت کوین‌ها بلاک‌چین مخصوص به خودشان را دارند. قسمتی از آلت کوین‌ها از کدهای اولیه‌ی‌ بیت کوین ساخته شده‌اند. آلت کوین‌ها با ایجاد کمی اصلاحات در متغیرهایی مثل الگوریتم استخراج، زمان ایجاد بلاک‌ها، سکه‌ها و موارد دیگر، از بیت کوین به‌وجود آمده‌اند. و البته تعدادی از آلت کوین‌ها، مانند ریپل و اتریوم، شبکه‌ی خود را بدون استفاده از کدهای بیت کوین ساخته‌اند.

توکن‌ها نیز بر بستر پلتفرمی همچون ایاس یا اتریوم ساخته می‌شوند. این‌ها بلاک‌چین مستقلی ندارند و برای تراکنش‌های خود از بلاک‌چین اصلی استفاده می‌کنند. توکن‌ها به دو دسته‌ی توکن‌های کاربردی و توکن‌های اوراق بهادار تقسیم‌بندی می‌شوند. ضمن اینکه، به توکن‌ها نمی‌توان به چشم یک ارز نگاه کرد و کاربردهای مخصوص به خودشان را دارند.

2

انواع ارز دیجیتال

معروف‌ترین ارزهای دیجیتال

تاکنون که حدود 10 سال از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال می‌گذرد، بیش از 2000 ارز دیجیتالی به بازار عرضه شده است که اغلب آنها از دور خارج شده‌اند. اما در اینجا تصمیم داریم ارزهای دیجیتال معتبری که همچنان به فعالیت خود ادامه داده و جزو بهترین‌ها هستند را به شما معرفی کنیم.

بیت کوین

می‌توان گفت که بیت کوین قدیمی‌ترین و معروف‌ترین ارز دیجیتال است. این ارز، 10 سال پیش توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. در حال ‌حاضر، این ارز جایگاه نخست را در بین ارزهای دیجیتالی دارد.

اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم، توسط ویتالیک بوترین عرضه شد. ظهور اتریوم از ابتدا با ایده‌های نوآورانه‌ای همراه بود. نام ارز این پلتفرم، اتر است. برای ساخت توکن، از اتریوم استفاده می‌شود.

ریپل

ریپل یک پلتفرم متن‌باز است و از آن برای تراکنش‌های سریع و ارزان استفاده می‌شود. نام کوین ریپل، اکس‌آرپی است و روی توسعه‌ی سیستم پرداختی خود و همکاری با بانک‌ها تمرکز دارد. این ارز دیجیتال، از پول‌های رایج در شبکه‌ی خود پشتیبانی می‌کند.

لایت کوین

لایت کوین با انجام تغییراتی بر روی کدهای بیت کوین و به منظور پرداخت‌های سریع‌تر، ساخته شده است. لایت کوین توسط چارلی لی عرضه شده است. این ارز دیجیتالی که جزو قدیمی‌ترین آلت کوین‌ها محسوب می‌شود، به نام نقره‌ی دیجیتالی نیز شناخته می‌شود.

بیت کوین کش

بیت کوین کش که در سال 2017 عرضه شد، با اعمال تغییراتی بر روی کدهای بیت کوین و تغییر در اندازه‌ی بلاک‌ها ایجاد شده است.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌های ارز دیجیتال که در یک بستر آنلاین فعالیت می‌کنند، محل خرید و فروش و مبادله‌ی انواع ارزهای دیجیتال هستند. این صرافی‌ها، بستری مناسب برای تبدیل یک ارز به ارز دیگر، یا تبدیل یک ارز دیجیتالی به پول ملی است. این صرافی‌ها برای کسانی که در پلتفرم آنها ثبت ‌نام کرده و احراز هویت شوند، به ارائه‌ی خدمات می‌پردازند.

پس از ثبت ‌نام در یک صرافی ارزهای دیجیتال، یک کیف پول دیجیتالی برای شما ساخته می‌شود که می‌توانید دارایی‌های دیجیتالی خود را در آن ذخیره و نگهداری کنید. همچنین می‌توانید با پول ملی خود، یک ارز دیجیتال خریداری کرده، ارزهای دیجیتال خود را به‌ یکدیگر تبدیل کرده و یا ارزهای دیجیتال خود را به‌ فروش برسانید و آن را به پول ملی خود تبدیل کنید.

در یک صرافی معتبر، قیمت لحظه‌ای انواع رمزارزها نیز ارائه می‌شود. بنابراین، شما می‌توانید لحظه‌ی مناسب خرید و فروش ارزهای خود را محاسبه کنید تا خسارات مالی به شما تحمیل نشود.

3

بهترین صرافی ارز دیجیتال

بهترین صرافی ارز دیجیتال

در این میان، شما چگونه می‌توانید بهترین صرافی ارزدیجیتال را شناسایی کنید تا در مراحل خرید و فروش ارز، دچار مشکلات عدیده و خسارات مالی نشوید. سایت توکن‌باز، به‌عنوان مرجع مقایسه‌ای بین صرافی‌های ارز دیجیتال، آنها را با هم مقایسه کرده و در انتخاب بهترین صرافی شما را همراهی می‌کند. در این مقایسه، شما متوجه خواهید شد که کدام صرافی ارزهای بیشتری را پشتیبانی می‌کند؟ کدام صرافی قیمت خرید و فروش بهتری دارد؟ زمان احراز هویت کدام صرافی سریع‌تر است؟ کدام صرافی کارمزد کمتری دریافت می‌کند؟ بهترین قیمت صرافی کدام است؟ و... ضمن اینکه با مطالعه‌ی تجربیات کاربران در همکاری با صرافی‌های مختلف، می‌توانید دورنمایی از کیفیت ارائه خدمات هر صرافی، به‌دست آورید.

جمع‌بندی

در این مقاله، شما را با ارز دیجیتال آشنا کردیم. درباره‌ی اینکه رمزارزها چگونه عمل می‌کنند و تفاوت آن با پول معمولی چیست، صحبت کرده و ارزهای دیجیتال معروف را نیز به شما معرفی کردیم. همچنین نقش مهم صرافی ارز دیجیتال و روش انتخاب بهترین صرافی را برای شما توضیح دادیم. امیدواریم که مطالعه‌ی این مقاله، اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار داده باشد. اما فراموش نکنید که همیشه می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کرده تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

رپورتاژ آگهی