۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

ایران در میان ۷کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز

۱۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 541634
ایران در میان ۷کشور جهان با بیشترین میزان استخراج رمزارز

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر گفت:به دلیل تعرفه های تخفیفی، ایران جزو ۷ کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد خدادادی بهلولی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران ۷ کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمزارز در آن ها صورت می گیرد.

به گفته خدادادی عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمزارزها در ایران، وجود تعرفه های مخفف حامل های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت های جهانی است.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با اشاره به اینکه تاکنون ۳۶۴۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با ۱۹۶ هزار ۲۳۳ دستگاه ماینر شناسایی و جمع آوری شده است، خاطرنشان کرد: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمزارز،  بیش از ۵۷۰ مگاوات بود.

وی اضافه کرد: برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می شد.

خدادادی با بیان این که ماینر، دستگاه تولیدکننده رمزارز است در خصوص دلیل مصرف زیاد برق توسط این دستگاه ها گفت: رمزارز نوعی دارایی دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می شود و برای استخراج رمزارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده ای توسط رایانه به صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

وی یاداور شد: استخراج یک بیتکوین به بیش از ۳۰۰مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.

خدادادی همچنین با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی گفت: مصرف برق یک ماینر۲ تا ۳ کیلوواتی به میزان ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریز است.

خدادادی در عین حال افزود: ماینری با این مشخصات همچنین به اندازه ۵ کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می کند.

وی با اشاره به این که شناسایی مراکز غیرمجاز نیازمند همکاری مردم است، خاطرنشان کرد: مردم می توانند اطلاعات خود را در باره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز را در سامانه سمات به آدرسhttps://www.tavanir.org.ir/samaat ثبت کنند تا رسیدگی شود.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با بیان این که گزارش دهندگان، پاداش هایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد،  تاکید کرد: اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز را در این سامانه ثبت می کنند، کاملا محرمانه باقی خواهد ماند.