۰ نفر

چرا صرافی‌های سنتی به سادگی نمی‌توانند در زمینه بلاک‌چین فعالیت کنند؟

نقش دانش و تخصص در کسب و کارهای حوزه رمز ارز

۱۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰
کد خبر: 541622
نقش دانش و تخصص در کسب و کارهای حوزه رمز ارز

کارشناسان معتقدند علاوه بر الزام تخصص در اداره کسب و کارهای نوین رمز ارز، نهادها و اتحادیه‌های صنفی صرافی‌های ارز دیجیتال باید بر دانش و فناوری بلاک‌چین مسلط باشند تا بتوانند به درستی این حوزه را مدیریت کنند.

فعالیت، مطالعه و معاملات رمزارزها این روزها در بین کاربران ایرانی بسیار فراگیر و جذاب شده است. رمزارز به دسته‌ای از پول‌ و ارزهای دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که در آن‌ها از رمزنگاری یا کریپتوگرافی برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود؛ به طوری که رمزگشایی آن‌ها بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است. این نوع ارزها عموما توسط مرکز خاصی کنترل نمی‌شوند، سریع و مقرون به صرفه‌اند و محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته‌اند؛ و از همه مهم‌تر با دغدغه حفظ حریم خصوصی ایجاد شده‌اند.

تاسیس اداره کسب و کار در این حوزه نیز نیاز به کسب دانش و ایحاد زیرساخت‌های فناوری تخصصی دارد؛ به همین دلیل پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمزارز الزاما فعالیت تخصصی انجام می‌دهند که با هرگونه کسب و کارهای سنتی در حوزه خرید و فروش ارزهای واقعی کاملا متفاوت است. تفاوت‌های آشکاری بین صرافی‌های سنتی با پلتفرم‌های رمز ارز از نظر زیرساخت و ماهیت وجود دارد:

تفاوت در مالکیت

بنیان‌گذاران پلتفرم‌های رمز ارز مالک دارایی‌های دیجیتال کاربران نیست؛ آن‌ها فقط بسترهای لازم را برای معامله کاربران ایجاد می‌‌کنند تا در فضایی امن و حرفه‌ای بتوانند با کیف پول‌های الکترونیک خود معامله کنند و از آن به سود برسند.

در این پلتفرم‌ها کاربران مالک دارایی‌های خود هستند و برای آن تصمیم می‌گیرند؛ یعنی صاحبان این پلتفرم‌ها نمی‌توانند با سرمایه شما معامله کنند و هرگز به‌دنبال سود حداکثری از این نوع معاملات نیستند. از طرفی کارمزدی که کاربران این پلتفرم‌ها برای استفاده از بسترهای‌ دیجیتال می‌پردازند بسیار کمتر از مورد مشابه در صرافی‌های سنتی است و حتی بخشی از آن کارمزد شبکه است نه رقمی که به‌طور مستقیم به مالکان صرافی می‌پردازید.

 تفاوت در اعتماد

بازارهای جهانی در معاملات دیجیتال شامل فضای گسترده‌ای هستند که به موقعیت فیزیکی محدود نیست و کسانی‌که به این شبکه بزرگ متصل شوند با جهان همراه شده‌اند. صرافی‌های سنتی کمی با این بازار بزرگ، به‌روز و غیرمتمرکز فاصله دارند و وابستگی مکانی آن‌‌ها محدودیت‌های فراوانی را ایجاد می‌کند؛ بازارهای بزرگ تعطیل نمی‌شوند اما یک صرافی فیزیکی ممکن است یک روز در مکانی باشد و روز دیگر تعطیل شود. تمام کار صرافی‌های غیر دیجیتال بر اساس اعتماد به موقعیت مکانی است که می‌تواند در هر زمان دیگر وجود نداشته باشد. در پلتفرم‌های ارز دیجیتال اینطور نیست.

موضوع مهم در خصوص اعتماد به صرافی یا پلتفرم ارز دیجیتال این است که همه چیز در شبکه اطلاعاتی بلاک‌چین کاملا شفاف و قابل پیگیری است. تمام اعضای حاضر در شبکه می‌توانند به اطلاعات معامله‌ها دسترسی داشته باشند و در امنیت بالا کار خود را پیش ببرند. این اطلاعات برای همیشه در شبکه باقی مانده و هرگز کسی نمی‌تواند‌ آن‌ها را حذف یا دستکاری کند. از طرفی رخنه امنیتی در سیستم صرافی‌های سنتی احتمال بیشتری دارد تا شبکه بلاک چین.

تفاوت قیمت گذاری

پلتفرم‌های خدمات رمز ارز به کاربران خود این امکان را می‌دهند که قیمت‌ها را خودشان مشخص کنند و همه چیز براساس عرضه و تقاضا بین افراد مشخص می‌شود. شما شرایطی متعادل و منصفانه تجربه می‌کنید و می‌توانید با این شرایط یک ارز را با قیمت بهتری از آنچه خریداری کرده‌اید، بفروشید. صرافی‌های سنتی چنین شرایطی ندارند و قیمت‌ها توسط خودشان با توجه به بازارهای سنتی جهان مشخص می‌شود و شما حق انتخاب ندارید.

تفاوت در معامله‌گری

یک پلتفرم خدمات‌ ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا معامله‌گری کنید و بتوانید در هر ترید نقاط حساس بازار را پیدا کنید، سودگیری کنید و سرمایه خود را افزایش دهید. صرافی سنتی چنین امکانی را به شما نمی‌دهد و تنها می‌توانید ارز فیات خود را به فیات دیگری تبدیل کنید یا نقل و انتقال انجام دهید. همین یکی از مزیت‌های بزرگ ارزهای دیجیتال و صرافی‌های آن‌هاست؛ به شما امکان خلق ثروت و کسب درآمد می‌دهند.

 تنوع سهم‌ها

شما با حضور در بازار جهانی ارزهای دیجیتال شانس این را دارید تا هر مقدار که می‌خواهید از ارزهای مورد نظر خودتان را داشته باشید و تنوع این کوین‌ها در اکسچنج‌های رمز ارز بسیار زیاد است. صرافی سنتی چنین شانس بزرگی را به شما نمی‌دهد و تنها می‌توانید از بازار مشخصی سهم داشته باشید و انتخاب‌هایتان محدود است.

 تفاوت در پشتیبانی

صرافی‌های رمزنگاری موظفند از عملکرد صحیح سایت و رفع مشکلات احتمالی بین معامله‌گران مختلف اطمینان کامل داشته باشند و عملکردی بی‌نقص داشته باشند. بنابراین در چنین سیستم‌هایی، سرویس پشتیبانی حرفه‌ای ارائه می‌شود که به شما کمک می‌کند تا مشکلات را به‌صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته بدون تعطیلی حل کنید. پشتیبانی صرافی دیجیتال در شرایط مختلف از جمله مراحل ایجاد حساب کاربری و تایید، واریز و برداشت وجه و هرگونه مشکل یا ابهام که در خصوص استفاده از سیستم سایت و اپلیکیشن آن‌ها دارید، در کنار شما هستند.

متاسفانه اکثر صرافی‌های فیزیکی و سنتی در ارائه پشتیبانی ضعیف عمل‌ می‌کنند و مشتریان ممکن است نتوانند همیشه و بدون تعطیلی به آن‌ها دسترسی داشته باشند. تمام چیزی که مشتریان از صرافی دارند شماره تماس و نشانی است که ممکن است در تعطیلات یا موارد اورژانسی که مشتریان به آن‌ها نیاز دارند در کنارشان نباشند.

 تفاوت در سرعت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد توجه معامله‌گران سرعت است. وظیفه اصلی پلتفرم ارز دیجیتال ایجاد شرایط مناسب تجاری برای همه فعالان بازار است. سیستم معاملاتی این صرافی‌ها به شما امکان می‌دهد، مبادله یک ارز رمزنگاری شده با ارز دیگر در عرض چند دهم ثانیه انجام شود. همچنین شما محدودیتی برای انتقال مبالغ بزرگ ندارید.

استفاده از صرافی سنتی فیزیکی معمولاً زمان پردازش معاملات را برای شما بیشتر می‌کند. باید منتظر بمانید تا درخواست شما بررسی شود و تأیید شود که این یعنی فیلترهای بیشتر و هزینه زمانی بیشتر.

در کنار همه این موارد شما موضوع تراکنش‌های کمتر، کاربری آسان‌تر و مدیریت سریع و آسان سرمایه با کمک وب‌سایت، کیف پول‌های الکترونیک و اپلیکیشن صرافی‌های ارز دیجیتال را نیز در نظر داشته باشید.

 نیاز به فعالیت تخصصی با توجه به تمامی تفاوت‌ها

همانطور که از تفاوت‌های ذکر شده پیداست، صرافی‌های سنتی که با ارزها و مسکوکات غیردیجیتال مثل دلار و طلا سر و کار دارند، نمی‌توانند وارد دنیای تخصصی و فناوری‌محور پلتفرم‌های مرتبط به رمزارزها شوند. همانطور که یک آژانس تاکسی تلفنی (هرچند معتبر و خوب) احتمالا نمی‌تواند وارد دنیای تخصصی تاکسی‌های آنلاین شود.

کارشناسان اعتقاد دارند در قانون‌گذاری و مباحث رگولاتوری نیز نباید پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمزارزها را هم صنف با صرافی‌های سنتی در نظر بگیریم و نهادها و اتحادیه‌های صنفی آنها باید از جنس خودشان باشند تا بتوانند به درستی این حوزه را مدیریت کنند.

بعضی از این کارشناسان پیشنهاد می‌کند اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تحت کمیته‌های تخصصی برای اموری مثل مجوز برای پلتفرم‌های خدمات و معاملات ارزهای دیجیتال وارد عمل شود.