۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پروتکل چیست؟ / نگاهی به پروتکل در بستر بلاک چین

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹
کد خبر: 538916
پروتکل چیست؟ / نگاهی به پروتکل در بستر بلاک چین

پروتکل‌ها مجموعه اصلی قوانینی هستند که اجازه می‌دهند داده‌ها بین کامپیوترها به اشتراک گذاشته شوند. برای ارزهای دیجیتال، آن‌ها ساختار بلاک چین پایگاه‌داده توزیع‌شده را ایجاد می‌کنند که به پول دیجیتال اجازه می‌دهد تا به طور ایمن در اینترنت مبادله شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، بیت‌کوین به شکل یک کاغذ سفید نوشته شده توسط یک فرد ناشناس یا گروهی با نام ساتوشی ناکاموتو وارد جهان شد. این کاغذ، که در سال ۲۰۰۸ به یک بورد پیام رمزنگاری ارسال شد، مجموعه‌ای از قوانین محاسباتی را مطرح کرد که نوع جدیدی از پایگاه‌داده توزیع‌شده به نام بلاک چین ایجاد کرد. 

بلاک چین مانند یک دفترکل کار می‌کند، هر تراکنش بیت‌کوین را ردیابی می‌کند و به طور مداوم توسط قدرت محاسباتی کل شبکه، تراکنش‌ها را بررسی و تضمین می‌کند. استخراج کنندگان "ماینرها"، که کامپیوترهای آنها در حفظ و نگهداری زنجیره، پردازش‌های سنگینی را انجام می‌دهند، در مقابل پاداشی به دست می‌آورند که همان بیت‌کوین است. 

به طور کلی، این قوانین مریوط به پروتکل بیت‌کوین به معنای واقعی کلمه، بیت‌کوین را شکل می‌دهند.

البته، پروتکل‌ها منحصر به ارزهای دیجیتال نیستند. آن‌ها برای نحوه کار اینترنت و کنترل انتقال داده‌ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر، اصلی اساسی هستند. برای مثال، ایمیل براساس چندین مجموعه از پروتکل‌ها کار می‌کند. 

پروتکل بیت‌کوین ثابت کرد که پول دیجیتال می‌تواند به طور ایمن در اینترنت مبادله شود. به دنبال آن، هزاران شکل جدید پول دیجیتال، هر کدام با پروتکل‌های خود، به دنبال آن ایجاد شده‌اند. و به علاوه در طول دهه بعدی، پیشرفت‌های اساسی در رمزنگاری، و محاسبات غیر متمرکز به فراهم کردن امکانات جدید برای پروتکل‌های بلاک چین ادامه داده ‌است. 

چرا پروتکل‌ها مهم هستند؟ 

• پروتکل‌ها اجازه می‌دهند که ارزهای رمزنگاری شده از طریق بلاک چین، غیر متمرکز شوند که به این معنی است که آن‌ها در سراسر شبکه کامپیوترهای بدون کانون مرکزی و یا بدون اعتبار گسترش می‌یابند. پیشرفت کلیدی پروتکل بیت‌کوین این بود که پول دیجیتال را ایجاد کرد که می‌تواند بدون حضور اشخاص در معامله مبادله یا خرج شود و بدون نگرانی در مورد این که پول قبلا خرج شده‌است. (‌این مساله به عنوان مشکل هزینه کردن دوگانه شناخته می‌شود، و برای هر کسی که یک بلیت کنسرت از یک غریبه خریداری کرده باشد، آشنا است که متوجه شود قبلا توسط شخص دیگری استفاده شده است.)

• از زمانی که پروتکل بیت‌کوین متولد شد، قوانین بعدی برای در بر گرفتن طیف وسیعی از توابع تکامل یافتند. هزاران ارز رمزنگاری شده وجود دارد که هر کدام پروتکل مختص به خود را دارند.

• به عنوان مثال، پروتکل Ethereum حول "قراردادهای هوشمند" طراحی شده‌است که در آن یک معامله یا توافقنامه به طور خودکار در زمان رعایت معیارهای خاص اجرا می‌شود. 

• مجموعه گسترده‌ای از پروتکل‌ها که بر روی بلاک چین Ethereum اجرا می‌شوند ظهور کرده‌اند که به طیف وسیعی از محصولات مالی غیر متمرکز اجازه می‌دهد همه چیز را از قرض دادن و پس‌انداز تا بیمه به صورت خودکار انجام دهد.

• Ethereum تنها پروتکل "قرارداد هوشمند" در دنیای کریپتو نیست. پروتکل‌های جدیدتر بلاک چین مانند Polkadot برای رقابت در این فضا ظهور کرده‌اند.