۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اتریوم بهتر است یا بیت‌ کوین؟ / توصیه‌ هایی برای سرمایه‌ گذاری در بازار رمزارزها

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۹
کد خبر: 530281
اتریوم بهتر است یا بیت‌ کوین؟ / توصیه‌ هایی برای سرمایه‌ گذاری در بازار رمزارزها

بر اساس تحلیل‌های ارائه شده، به طور کلی مشاهده می‌شود که اتریوم مزایای بیشتری نسبت به بیت‌کوین داشته و احتمالا آینده روشنی برای آن تصور می‌شود؛ اما در مجموع، به توصیه کارشناسان، افراد نباید سرمایه‌ای که به آن متکی هستند را وارد این بازار کنند و باید همه احتمالات را در نظر بگیرند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ ارز دیجیتالی اتریوم که امروزه توجه بسیاری را به خود جلب کرده، در سال جاری حدود ۳۳۰درصد رشد تجربه کرده است. در تاریخ ۱ژانویه، ارزش اتریوم حدود ۷۳۵دلار بود و بر اساس داده‌های ارائه شده از سوی CoinMarketCap، قیمت آن در زمان نوشتن این مقاله، تقریبا ۲هزار و ۱۳۰دلار است.

ارزش این ارز دیجیتال در تاریخ ۱۲می، به بالاترین حد خود، یعنی بیش از ۴هزار و ۳۰۰دلار رسید اما در روزهای اخیر سقوط کرده است. در واقع، در هفته اخیر شاهد افت قیمت اکثر رمزارزها بوده‌ایم. این وضعیت، ناشی از اعلام ایلان ماسک، مبنی بر توقف پذیرش بیت‌کوین به عنوان وجه پرداختی توسط تسلا، به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی بود.

اتریوم نیز از این آسیب در امان نبوده، اما با این حال هنوز هم رشد ماهانه ۳۰درصدی تجربه کرده است.

اتریوم چیست و چرا در حال رشد است؟

اتریوم، دومین رمزارز جهان از نظر ارزش بازار است. برخلاف بزرگترین رمزارز یعنی بیت‌کوین، اتریوم یک ارز دیجیتال قابل برنامه‌ریزی و همچنین سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر از بیت‌کوین است.

در ادامه به برخی از دلایل ادامه رشد قیمت اتریوم می‌پردازیم:

قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند: این قراردادهای خود اجرا، دلیلی است که اتریوم را برای سرمایه‌گذارانی مانند مارک کیوبن محبوب ساخته است. این یک قرارداد رمزگذاری شده است که در صورت تحقق شرایط خاص، می‌تواند خود به خود اجرا شود. به عنوان مثال، بیمه‌نامه‌ای را در نظر بگیرید که بدون نیاز به هیچگونه درخواست، پرداخت شود. این مورد تنها یکی از استفاده‌های بالقوه این کد است. قراردادهای هوشمند همچنین توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) را هدایت می‌کنند. فروش توکن‌های غیرقابل تعویض – مجموعه‌های دیجیتال – از آنجا که به هنرمندان دیجیتال و سایر خلق‌کنندگان امکان کسب سود از آثار خود را می‌دهد، در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. قراردادهای هوشمند توکن‌های غیرقابل تعویض شامل اطلاعات حق چاپ و حق امتیاز می‌شود.

یک پلتفرم دیفای است: اتریوم یک بلاکچین قابل برنامه‌ریزی است؛ بنابراین ارزها و برنامه‌های دیگر می‌توانند در شبکه آن ساخته شوند. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یکی دیگر از برنامه‌های بلاکچین است که در سال جاری با موفقیت روبرو شده است. این بدان معنی بوده که شما دیگر به یک حساب بانکی برای وام گرفتن، دادن یا کسب سود از پول خود نیاز ندارید. بر اساس اطلاعات State of the DApps، سرپرست برنامه‌های غیرمتمرکز، در حال حاضر حدود ۸۰درصد از برنامه‌های موجود، در شبکه اتریوم قرار دارند.

Eth ۲ در راه است: Eth ۲ یک پروژه ارتقا یافته برای اتریوم است که در چندین مرحله ارائه می‌شود. این نسخه متعهد می‌شود که اتریوم را ایمن‌تر، صعودپذیرتر و سازگارتر با محیط‌زیست کند. امید این است که یک مدل پایدار استخراج از معادن در سال جاری اتفاق بیافتد.

آیا اتریوم می‌تواند از بیت‌کوین پیشی بگیرد؟

پس از داستان رشد استثنایی بیت‌کوین، همه به دنبال بیت‌کوین بعدی هستند و اتریوم یک گزینه مناسب به شمار می‌رود. اتریوم تنها شش سال دارد، در حالی که بیت‌کوین ۱۲ساله است.

اصلا عادلانه نیست که قیمت بیت‌کوین را در همان مرحله مورد توجه قرار دهیم؛ زیرا بازار از آن زمان تا کنون بسیار تغییر کرده است. علاوه بر این، زمانی که بیت‌کوین صعود می‌کند، بقیه بازار نیز، از جمله اتریوم افزایش می‌یابد. اما در سال ۲۰۱۵ که بیت‌کوین نیز شش ساله بود، حدود ۲۵۰دلار ارزش داشت. قیمت اتریوم در حال حاضر بیش از ۲هزار دلار است.

با این حال، در هفته‌های اخیر، بیت‌کوین در حال سقوط بوده، در حالی که اتریوم افزایش چشمگیری تجربه کرده است. این موضوع به این دلیل است که بازار تشخیص می‌دهد بیت‌کوین و اتریوم کارهای متفاوتی انجام می‌دهند.

نخست، بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بوده که مردم آن را به عنوان طلای دیجیتال در نظر می‌گیرند. این ارز دیجیتال بسیار ایمن بوده، اما قابلیتی بالاتر از این ندارد. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در خصوص انتشار کربن توسط آن وجود دارد – استخراج این سکه در حال حاضر به اندازه کشوری مانند مصر، انرژی مصرف می‌کند. در مقابل، اتریوم هنوز جای رشد دارد. برنامه‌های معاملاتی قراردادهای هوشمند و دیفای به تازگی توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. از طرفی، Eth ۲ به این پلتفرم برای افزایش تقاضا و حرکت به سمت یک مدل استخراج پایدارتر کمک می‌کند.

سوال بزرگتر این است که چه بر سر کل صنعت بازار ارزهای دیجیتال خواهد آمد. این‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی پرنوسان و غیرقابل پیش‌بینی هستند. با اینکه بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند افزایش قیمت اتریوم یا بیت‌کوین همچنان ادامه دارد، افراد دیگری بر این باورند که این یک حباب بوده و می‌تواند به طور کامل سقوط کند.

به همین دلیل توصیه می‌شود تنها پولی که به آن نیاز ندارید را برای بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید. اگر امروز اتریوم را خریداری کردید و بازار افت کرد، باید تا افزایش قیمت مجدد آن را نگاه دارید. اگر پولی که به آن نیاز دارید را سرمایه‌گذاری کنید، ممکن است مجبور باشید آن را با ضرر بفروشید.

اتریوم ممکن است بیت‌کوین بعدی نباشد، اما احتمالا در نوع خود یک انتخاب قوی باشد – همه این‌ها به اهداف سرمایه‌گذاری شخصی و تحمل ریسک‌پذیری بستگی دارد. فقط به خاطر داشته باشید که ممکن است اتفاقات زیادی بیافتد، به خصوص اگر Eth ۲ مطابق با انتظارات پیش نرود و ایالات متحده قوانین سختگیرانه‌ای برای رمزارزها اعمال کند.