۰ نفر

رییس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس؛

ایران می تواند به کانون رمزارزها در منطقه بدل شود / مسدودسازی رمزارزها در دستور کار مجلس نیست

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۱
کد خبر: 529830
ایران می تواند به کانون رمزارزها در منطقه بدل شود / مسدودسازی رمزارزها در دستور کار مجلس نیست

غلامرضا مرحبا با اشاره به برخی اظهارنظرها از سوی افراد ناآگاه در خصوص رمزارزها گفت: معتقدم چنانچه ظرفیت های لازم در حوزه های قانونی، آموزشی، مهارتی و... ایجاد شوند، رمزارزها فرصتی است که از طریق آن می توان بخشی از نیازهای کشور در حوزه تامین مواد اولیه، واردات تجهیزات، سرمایه گذاری های مولد و... را پوشش داد.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ یکی از موضوعات کلیدی که طی هفته گذشته در فضای اقتصادی کشور، حرف و حدیث های فراوانی را ایجاد کرد، موضوع رمزارزها است. در شرایطی که مسئولان بانک مرکزی در حال ارزیابی مساله رمزارزها بودند، نامه ای از سوی رییس مجلس خطاب به همتی در خصوص مسدودسازی درگاه های مالی مرتبط با رمزارزها منتشر شد که باعث به وجود آمدن التهابات فراوانی در فضای عمومی کشور شد. بلافاصله پس از انتشار این نامه در رسانه ها و شبکه های اجتماعی واکنش های تندی نسبت به این نامه نشان داده شد. سرمایه گذاران و تحلیلگران اساسا مورد خطاب قرار دادن رییس کل بانک مرکزی از سوی رییس مجلس را امری غیر قانونی و غیر مرسوم ارزیابی و اعتبار آنرا زیر سئوال بردند. با شدت گرفتن انتقادها، بلافاصله رویکرد مجلس تغییر کرد. در گام نخست پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که نمایندگان اساسا مخالف رمزارزها نیستند، ضمن اینکه قالیباف نیز تلاش کرد تفسیر متفاوتی از نامه خود ارائه کند. در این میان، بانک مرکزی بدون توجه به فضاسازی ها، ترجیح داد تا موضوع را در بستری تخصصی مورد ارزیابی قرار دهد. بر همین اساس، همتی اعلام کرد به دنبال آن است تا موضوع رمزارزها را در قالب یک بسته مشخص اقتصادی ارزیابی و در خصوص آن تصمیم گیری کند.

در همین خصوص رییس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برخی رفتارهای غیر تخصصی در مجلس و خارج از مجلس در خصوص رمزارزها گفت: متاسفانه یکی از مشکلات اقتصاد ایران، ورود افراد غیر متخصص به مباحث تخصصی است. معتقدم برخوردهایی که در کشور در خصوص رمزارزها صورت می گیرد، مبتنی بر منافع ملی کشور نیست. رمزارزها یک ظرفیت بسیار خوب در اقتصاد جهانی هستند و اقتصاد کشورمان هم می تواند از این ظرفیت استفاده کند. انکار یا مسدودسازی این ظرفیت ها از سوی هر شخص، نهاد یا جریانی باشد، نشان دهنده عدم درک واقعیت ها است.

مرحبا با اشاره به ضرورت برخورد تخصصی با این مقوله یادآور شد: رمزارزها مانند هر پدیده نوظهور دیگری برای اقتصاد ایران هم می تواند تهدید و هم فرصت باشد. اگر اقتصاد ایران خود را آماده درک و هضم این پدیده نکند، ساز و کارهای لازم را ایجاد نکند، مهارت آموزی صورت نگیرد و بستر قانونی مناسب برای این پدیده فراهم نشود، رمزارزها بدون تردید یک تهدید برای اقتصاد کشورمان است. اما اگر این ظرفیت های قانونی، آموزشی، مهارتی و...ایجاد شوند، رمزارزها فرصتی است که می تواند بخشی از نیازهای کشور در حوزه تامین مواد اولیه، تجهیزات، سرمایه گذاری و... را پوشش دهد.

او افزود: تجربه ثبات کرده یکی از ابزارهای دشمنان و بدخواهان کشور برای تحت فشار قرار دادن اقتصاد ایران، تحریم های ارزی است، برای مقابله با این محدودیت ها، رمزارزها دریچه ای است که ایران از طریق آن می تواند در مواقعی که دشمنان دسترسی کشور به منابع ارزی اش را محدود می کنند، از آن بهره ببرد. ضمن اینکه از این ظرفیت حتی برای سرمایه گذاری های پایدار نیز می توان استفاده کرد. ایران می تواند مواد اولیه مورد نیاز خود را با رمزارزها خریداری کند.

رییس کمیته ارزی مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که چرا هنوز بستر قانونی لازم در خصوص رمزارزها فراهم نشده، گفت: به نظر می رسد، اقتصاد ایران در شرایط فعلی بیشتر در حال ارزیابی مساله رمزارزها است. در واقع نهادهای مسئول از جمله بانک مرکزی، مجلس و... در حال ارزیابی موضوع هستند تا بهترین بهره برداری را از موضوع رمزارزها داشته باشند. در حال حاضر در مرحله ارزیابی قرار داریم.

مرحبا با اشاره به این واقعیت که زمان در مواجهه با پدیده های نوظهور عنصر مهمی است، گفت: در این میان نباید فرصت را از دست داد. باید هرچه سریعتر آمادگی های لازم کسب شود و برنامه ریزی های عملیاتی برای استفاده از این ظرفیت در دستور کار قرار بگیرد. قبل از اینکه کار سخت تر شود و رقبای منطقه ای و بین المللی بر کانال های ارتباطی و اقتصادی رمزارزها مسلط شوند، ایران باید جای پای خود را در این پدیده اقتصادی محکم کند.

نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: اگر درست برنامه ریزی شود، ایران می تواند به کانون تحولات مرتبط با رمزارزها در منطقه بدل شود. ایران انرژی بسیار ارزانی دارد و از نیروی انسانی کارامد و متخصص برخوردار است. انرژی ارزان فرصتی است تا استخراج و ماینینگ رمزارزها به صرفه شود. ضمن اینکه نیروهای انسانی کارآمد در حوزه برنامه نویسی و آی تی بسیار تعیین کننده است. تنها باید از این ظرفیت ها به موقع بهره برداری شود و زمینه های لازم برای ایجاد ارزش افزوده فراهم شود.

مرحبا در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه تجربه تاریخی نشان می دهد ما استاد فرصت سوزی و ناهماهنگی هستیم. همانطور که در حوزه مسائل ارزی اظهارنظرهای افراد غیر متخصص و غیر مسئول مشکل ساز می شود، در حوزه رمزارزها نیز چنین شرایطی حاکم است. بعضا از داخل مجلس برخی همکاران اظهارنظرهایی را مطرح می کنند که مبتنی بر دانش و تخصص در این حوزه نیست. باید اجازه داده شود، نهادهای مسئول مانند بانک مرکزی و سایر ارگان ها مسائل را بررسی و تصمیمات لازم را در این زمینه اخذ کنند.