۰ نفر

بیت کوین یا دوج کوین؟

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
کد خبر: 528472
بیت کوین یا دوج کوین؟

چندی پیش تغییر دیدگاه ایلان ماسک درباره بیت‌کوین زمینه کاهش شدید قیمت بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی غیرمتمرکز را فراهم کرد. این تغییر ۱۸۰ درجه‌ای در نظر ماسک بر مبنای ملاحظات زیست‌محیطی صورت گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ ایلان ماسک اعلام کرده که شرکت تسلا برای فروش محصولات خود، بیت‌کوین را به‌عنوان ابزار پرداخت قبول نمی‌کند. پس از سخنان اخیر وی پرسش‌های مختلفی مطرح شده است؛ برای مثال آیا تصمیم ماسک تاثیری بر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت یا اینکه آیا تسلا برای فروش محصولات خود ارز دیجیتالی دیگری را به‌عنوان ابزار پرداخت قبول خواهد کرد؟

شرکت تسلا اوایل سال‌جاری میلادی توجه خاصی به بیت‌کوین داشت و ۵/ ۱ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد. این سرمایه‌گذاری پرسود بود. بنا به تخمین بلومبرگ، تسلا در سه‌ماه نخست سال‌جاری میلادی از این سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار سود برد. در آن زمان از ماسک به‌دلیل سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین انتقاد شد. منتقدان می‌گفتند مصرف بالای برق که برای استخراج و تراکنش‌های بیت‌کوین لازم است با اهدافی که شرکت تسلا در زمینه تولید خودروهای برقی و کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد سازگار نیست.

حالا به‌نظر می‌رسد او نیز به همین نتیجه رسیده است. چند روز پیش ماسک در یک توییت اعلام کرد شرکت تسلا به‌دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی از فروش محصولات خود در مقابل دریافت بیت‌کوین اجتناب می‌کند و به‌طور ویژه درباره رشد سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی نظیر زغال‌سنگ برای استخراج و تراکنش‌های بیت‌کوین نگرانی وجود دارد. وی همچنان درباره افق بازار ارزهای دیجیتال نگاهی مثبت دارد. اما معتقد است که رواج این ارزها نباید به زیان محیط‌زیست باشد.

بیت‌کوین با استفاده از مفهومی که اثبات کار نامیده می‌شود، استخراج یا تولید می‌شود. این کار شامل حل معادلات دشوار است و ضمن آن میزان بالایی برق مصرف می‌شود. طبق برخی تخمین‌ها، مصرف سالانه برق برای این ارز ۱۴۸ تراوات ساعت است که در آینده افزایش خواهد یافت. این میزان، برابر مصرف برق لهستان است. نکته نگران‌کننده‌تر این است که بخشی از این برق با سوختن زغال‌سنگ تولید می‌شود.

ماسک گفته است که درحال‌حاضر تسلا نه بیت‌کوین می‌پذیرد و نه به فروش آن اقدام خواهد کرد اما قصد دارد زمانی که استخراج بیت‌کوین با انرژی‌های پاک انجام شد از ذخیره بیت‌کوین خود استفاده کند. کارول الکساندر از دانشگاه ساسکس انگلستان می‌گوید: «حفظ کردن بیت‌کوین هیچ جای پای کربنی ندارد. بنابراین اقدام ماسک در کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده موثر است.» بیت‌کوین تنها ارز دیجیتالی نیست که شرکت‌های ماسک در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گفته می‌شود اسپیس‌ایکس، یکی از شرکت‌های او برای فعالیت‌های خود دوج‌کوین می‌پذیرد. این در حالی است که ماسک در سخنان هشتم ماه جاری خود دوج‌کوین را یک فریب توصیف کرد و سخنان او سبب شد قیمت این ارز ۳۵ درصد سقوط کند. ماسک یک نظرسنجی انجام داد و پرسید که آیا تسلا باید دوج‌کوین را به‌عنوان ابزار پرداخت بپذیرد یا نه.

مصرف برق هر تراکنش دوج‌کوین کمتر از بیت‌کوین است زیرا محاسباتی که برای استخراج دوج‌کوین انجام می‌شود کمتر پیچیده هستند. هر پرداخت با بیت‌کوین ۷۰۷کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند درحالی‌که رقم مربوط به دوج‌کوین ۱۲/ ۰ کیلووات است. به این ترتیب قبول دوج‌کوین از سوی تسلا از اثرات زیست‌محیطی این شرکت می‌کاهد. دیگر ارزهای دیجیتالی نیز وجود دارند که در قبال تراکنش‌ها رویکردهای متفاوت دارند.

انتخاب نهایی تسلا هرچه باشد این یک واقعیت است که توییت‌های ماسک بر بازار ارزهای دیجیتال اثرات بزرگی دارد. موضع‌گیری او علیه بیت‌کوین سبب کاهش ۱۵ درصدی قیمت آن شد. اما قیمت‌ها بار دیگر درراه رشد است.