۰ نفر

ازبکستان درصدد عرضه یک ارز دیجیتالی اختصاصی

۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۳۱
کد خبر: 314449

ازبکستان درصدد عرضه یک ارز دیجیتالی اختصاصی

به نظر می‌رسد که ازبکستان نیز به پیروی از روسیه، قصد دارد یک ارز دیجیتالی رمزنگاری‌شده اختصاصی برای خود توسعه دهد تا مبادلات مالی و تجاری از این طریق صورت بپذیرد.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به افزایش محبوبیت و استقبال بی‌نظیر کاربران و نهادهای دولتی و خصوصی در جهان از ارزهای دیجیتالی رمزنگاری‌شده همچون بیت کوین، کشورهای مختلفی هم‌اکنون درصدد هستند تا با تعیین ضوابط و قوانین سخت‌گیرانه و همچنین عرضه ارزهای دیجیتالی اختصاصی به افزایش امنیت مبادلات این چنینی کمک کرده و در عین حال به جریان روز جهان که استفاده از ارزهای مجازی رمزپایه است، بپیوندند و در این خصوص از سایر کشورها عقب نمانند.

چندی پیش بود که اخبار منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از آن بود که روسیه با موافقت و و دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد دارد به توسعه، معرفی و عرضه یک ارز دیجیتالی رمزپایه اختصاصی تحت عنوان « کریپتو روبل»  بپردازد تا بتواند بدین وسیله تمامی مبادلات تجاری و مالی را با آن انجام داده و بر آن کنترل، نظارت و مدیریت کامل داشته باشد.

ارز دیجیتالی رمزنگاری شده روسیه که احتمالا کریپتو روبل (CryptoRuble) نام دارد، قادر خواهد بود کارهای اداری و نامه‌نگاری‌های بروکراتیک و مبادلات رسمی و فرمالیته را در این کشور تسهیل بخشد.

بر اساس گزارش وب سایت بیت کوین نیوز، حالا به نظر می‌رسد که ازبکستان نیز به پیروی از روسیه، تصمیم گرفته است به توسعه و عرضه یک ارز دیجیتالی رمزنگاری شده اختصاصی بپردازد تا بدین ترتیب به شرکت های فعال در حوزه تجارت و مبادلات مالی این امکان را بدهد که با یک ارز دیجیتالی رمزپایه اختصاصی که توسط دولت این کشور تایید شده است، به تبادلات مالی و تجاری خود بپردازند.

در چند سال اخیر ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیاری همچون بیت کوین، مونرو، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شده و کاربران بسیاری در جهان به دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتالی هستند چرا که این روزها بسیاری از افراد با خرید و استخراج این ارز توانسته‌اند به پول زیادی دست پیدا کنند.

در ابتدا بسیاری از کشورهای جهان در تلاش بودند تا این پول بی‌افسار را کنترل کرده و معاملات با آن‌ را تا حد امکان محدود کنند چرا که آن‌ها بر این باور بودند بیت کوین به تجارت‌های غیرقانونی و غیرمجاز همچون تجارت اسلحه، تجهیزات تروریستی، قاچاق دارو و مواد مخدر دامن زده و به علت آن‌که مقامات قضایی و پلیس نمی‌توانند طرفین معامله را شناسایی و ردگیری کنند، باعث سهولت استفاده از آن می‌شود. اما بعد از گذر زمان و استقبال بی‌نظیر از این فناوری برخی دیگر از کشورها با وضع قوانین دقیق و درست، استفاده از این ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده را مجاز اعلام کردند تا به تسهیل در انجام مبادلات مالی و تجاری خود بپردازند.

براساس گفته‌های تحلیلگران، زمانی‌که بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار در بازارهای جهانی ظهور پیدا کرد، ارزش آن حتی از یک دلار هم کمتر بود اما در ماه‌های گذشته حتی تا مرز ۲۰ هزار دلار هم رسید. درواقع، فناوری بیت‌کوین ‌که یک پول رمزنگاری شده است، این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون نیاز به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام دهند و همچنین هویت طرفین معامله نیز ناشناس باقی می‌ماند.