۰ نفر

حسین راغفر پاسخ داد:

چرا باید نگران افزایش نرخ ارز بود؟

۲ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۲۸
کد خبر: 70396

قیمت ارز در ایران شدیدا تابع عرضه ارز است زمانی که دولت طبق پیش بینی های که انجام می دهد عرضه ارز را کاهش می دهد قیمت دلار نیز با افزایش رو به رو می شود. این در حالی است که خوش بینی های که در خصوص مذاکرات 5+1 وجود داشت زمانی که با تمدید مواجه شد قیمت دلار را دگرگون کرد و شوکی به بازار ارز وارد شد.

اما یکی دیگر ار دلایل نوسانات نرخ ارز در چند وقت اخیر کاهش محسوس قیمت نفت بود که شبهاتی در خصوص تامین بودجه سال 94 به وجود آورد و بسیاری بر این باورندکه دولت سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی دولت ناگزیر خواهد بود که با افزایش قیمت حامل های انرژی و کالاهای دیگر کسری خود را جبران کند. باید انتظار داشته باشیم که در شرایط کسری بودجه یکی از کالاهای که با افزایش رو به رو شود ارز باشد. باید دید که برحسب شرایط سیاسی-اقتصادی کشور و اینکه انتظارات چگونه صورت می گیرد قیمت ها به چه سمتی خواهند رفت. البته نباید این نکته را فراموش کرد که دولت های که بدهکاران و یا با کسری بودجه مواجه هستند خواه ناخواه یکی از موارد تامین بودجه شان افزایش قیمت ارز است تا بتوانند بخشی از منابع را تامین کنند. اما تامین منابع از طریق افزایش نرخ ارز آثار بسیار مخربی خواهد داشت. کاهش ارزش پول ملی برای تامین منابع تبعات کاملا مخربی دارد و در این میان زندگی اقشار فرودست و کم درآمد جامعه را مختل خواهد کرد.

در چند وقت گذشته عرضه ارز در بازار با ثبات نسبی همراه بوده است اگر چه زمانی هم که دلار می توانسته با کاهش رو به ور شود دولت اجازه نداده است. حدود 115 میلیارد دلار از دارای هایی ارزی کشور در دسترس اقتصاد ما نیست و شاید شوخی جالبی باشد که با آزاد کردن 700 میلیون دلاری دارایی های بلوکه شده وضعیت به کلی رو به خوبی پیش رود آن هم برای اقتصاد بزرگی مثل ایران. با این حال انتظارات جامعه از آینده و آثار روانی مذاکرات اینده و به نتیجه رسیدن آن می تواند شرایط را به سمت بهبود پیش ببرد.