۰ نفر

نگاهی به رشت؛ از سبزه میدان تا بازار

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۳۹
کد خبر: 700370
نگاهی به رشت؛ از سبزه میدان تا بازار

رشت شهری برای زندگی است، شهری که از سبزه میدان تا بازار و از بازار تا حاشیه تمام نقاطش زندگی و مهربانی جریان دارد. برای نگاهی به این شهر با ما همراه شوید.

رشت قلب تپنده شهرهای شمالی ایران و یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. رشت در تمام سال‌های گذشته از پربازدیدترین مقاصد گردشگری استان گیلان بوده و یکی از بیشترین حجم گردشگران در میان شهرهای کشور را داشته است. به جز این در چند سال اخیر رشت محل ساخت چند فیلم سینمایی مهم بوده که تأثیری مهم در بازنمایی این شهر در ذهن مردم داشته است.

رشت فشرده‌ترین شهر ایران به لحاظ نسبت جمعیت به وسعت است و از لحاظ نسبت جمعیت در روز و شب نیز رتبه نخست کشور را دارد. به جز این رشت با تاریخ سیاسی، اجتماعی و ادبی ایران گره خورده است و از میرزا کوچک خان جنگلی تا هوشنگ ابتهاج و فهیمه اکبر خواستگاه چهره‌های درخشانی در تاریخ ایران بوده است.

شهر رشت ازجمله شهرهای بزرگ ایران است که در میان دو رودخانه زرجوب در مشرق و گوهر رود در مغرب که هر دو به مرداب انزلی می‌ریزند بنا شده است.

درجه حرارت در گیلان به سبب مجاورت با دریا چندان متغیر نیست و دمای هوا از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر کمتر تغییر می‌نماید همچنین اختلاف درجه حرارت شب و روز چه در تابستان و چه در زمستان زیاد نیست زیرا دریا به مراتب حرارت خود را دیرتر از خشکی از دست می‌دهد .

نگاهی به سبزه میدان رشت

​سبزه میدان سابقا سبزه‌زاری بود که بین دو محله استادسرا و محله کیاب رشت واقع شده بود. این سبزه‌زار تا محله چمارسرا امتداد داشت. ابتدای این سبزه‌زار یک آبگاه قرار گرفته بود و در کنار آن، گورستانی که مجرمان را پس از اعدام در آن به خاک می سپردند. در عهد سلطنت مظفرالدین شاه، محمد ولی خان تنکابنی، ملقب به نصر السلطنه و حاکم رشت، تصمیم به عمران این ناحیه گرفت. در ابتدا امر به باغچه‌بندی و خیابان‌بندی و درختکاری قسمتی از سبزه‌زار مذکور کرد و نام آن را سبزه میدان گذاشت. وی گورستان کناری را متروک اعلام کرد. نصر السلطنه آبگاه مجاور را که سالانه آبگیری نمی‌شد و فقط بر اثر باران، منجلابی برای زندگی قورباغه‌ها شده بود، با زباله‌های شهر پر کرد.

سبزه میدان رشت چطور جایی است؟

همچنین خندق روبازی را با طاق آجری پوشاند که از بازارچه سبزه میدان می‌گذشت و از حاشیه سبزه میدان به سوی محله پیرسرا و رودخانه گوهر رود می‌رفت. اراضی وسیع مجاور را نیز به شرط ایجاد خانه‌ها و دکان‌های مناسب به داوطلبانی واگذار کرد که غالبا خان‌های فومن و شفت، تولم و کسما بودند. در مدتی کوتاه باغ و خیابان‌هایی به‌وجود آمد. در ضلع جنوبی سبزه میدان، مدرسه‌ای ساخته شد که اشرف مظفری نام گرفت. این بنا در سال ۱۳۳۴ به وزارت معارف واگذار شد. بعد از انحلال مدرسه، اداره آموزش‌وپرورش آن را به شهرداری فروخت و شهرداری برای تعریض خیابان جنوبی سبزه میدان، این مدرسه را تخریب کرد. بعدها سبزه‌زار حوالی سبزه میدان، مبدل به خیابان طالقانی فعلی و آبگاه تبدیل به سینما شد.

سبزه میدان رشت، نقطه ای مهم در شهر

در قرن اخیر به تدریج با احداث ساختمان‌های مسکونی مختلف، مدرسه نیز در آن بنا نهاده شد و آنچه امروز می‌بینیم نیز یادگاری از گذشته است و حقیقتاً به عمران و آبادانی رسیدهاست. امروزه در سبزه میدان کتابخانه، فضای سبز، مراکز تجاری و غیره به چشم می‌خورد و به یکی از نقاط مهم شهر بدل گردیده است. در داخل میدان مجسمه‌هایی از مشاهیر گلانی همچون دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی، شیون فومنی شاعر بزرگ گیلانی، پروفسور حسن اکبر زاده و غیره دیده می‌شود که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. در اطراف میدان مغازه‌های بستنی‌فروشی و خوراکی فروشی بسیاری دیده می‌شود که می‌توانید خودتان را به یک بستنی خنک در زیر سایه درختان میدان میهمان کنید.

رشت شهری برای زندگی است، شهری که از سبزه میدان تا بازار و از بازار تا حاشیه تمام نقاطش زندگی و مهربانی جریان دارد. برای نگاهی به این شهر با ما همراه شوید.

پاساژها و فروشگاه‌های شیک اطراف میدان و یا نزدیک به آن نیز فرصت خوبی فراهم می‌کند تا به گشت و گذار و خرید آنچه دوست دارید، بپردازید، انواع پوشاک، کفش و کیف را می‌توانید با قیمتی مناسب در سبزه میدان رشت پیدا کنید. گشت و گذار در پیاده راه علم الهدی نیز حال و هوای خود را دارد، همین‌طور که پیاده‌روی می‌کنید، می‌توانید به میدان معروف شهرداری رشت برسید و عکس‌هایی زیبا در مقابل عمارت شهرداری در قاب دوربینتان ثبت نمایید.

از دیگر جاذبه‌های رشت نزدیک به سبزه میدان می‌توان به موزه رشت اشاره کرد که در خیابان بیستون قرار دارد، بازار سنتی رشت نیز از دیگر دیدنی‌های این شهر است که بازدید از آن می‌تواند برایتان جالب باشد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم رزرو هتل های رشت و پرواز خود به کارشناسان علاءالدین تراول بسپارید. ما برای شما امکان اقامت در هتل‌هایی چون کادوس، شبستان، پامچال و سایر هتل های خوب این شهر را با قیمتی استثنایی فراهم می‌کنیم تا خاطره‌ای خوش از سفر به این شهر داشته باشید.

​نگاهی به بازار جذاب رشت

​پیشنهاد ما در سلام نو این است که حتما سری به بازار سنتی رشت هم بزنید. با رفتن به بازار سنتی رشت متوجه خواهید شد که این بازار از بخش های مختلفی تشکیل شده که تماشا و خرید از هر کدام از این قسمت ها بسیار جذاب می باشد. در این بازار می توانید انواع مواد غذایی تازه را خریداری کرده و یا از طی کردن مسیر لذت ببرید. کاروانسرا های بازار بزرگ رشت از مواردی است که نباید دیدن آن ها را از دست بدهید. ما در این جا به معرفی برخی از کاروانسرا های موجود در بازار رشت می پردازیم تا در هنگام ورود به بازار اطلاعات کافی درباره رشت و کاروانسراهایش داشته باشید.

رشت شهری برای زندگی است، شهری که از سبزه میدان تا بازار و از بازار تا حاشیه تمام نقاطش زندگی و مهربانی جریان دارد. برای نگاهی به این شهر با ما همراه شوید.

کاروانسرای محتشم: قدمت این بنا به سال ۱۳۰۰ برمی گردد و در جنوب شرق کاروانسرای گلشن بازار رشت قرار گرفته است. قدمت این کاروانسرا مروبط به دوران قاجار می باشد. کاروانسرای محتشم در سال ۱۳۸۴ در مجموعه آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

کاروانسرای چینی چیان: این کاروانسرا در بخش شمال غربی بازار در نزدیکی چهار سوق واقع شده و از قسمت غربی بعد از حلبی سازها در کنار سرای سعادت می باشد. کاروانسرای چینی چیان در سال ۱۳۰۸ به واسطه برادران چینی چیان در بازار رشت تاسیس شد.

کاروانسرای ملک: این بخش نیز در زمان قاجاریه در بازار سنتی رشت احداث شد و به عنوان مرکز صادرات برنج به روسیه و ابریشم به شهر کاشان و یزد استفاده می شده.

 طاقی سعادت: اگر به بازار رشت بروید می توانید در اطراف میدان بزرگ، طاقی سعادت را ببینید. این طاقی همانند کاروانسرای ملک در زمان قاجاریه ساخته شده. این طاقی در گذشته به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجاری شناخته میشد.

 طاقی کوچک: اگر به قسمت شمالی بازار بروید می توانید کاروانسرای طاقی بزرگ را ببینید که در کنار مسجد حاج مجتهد واقع شده است. این کاروانسرا از راه یک دالان به کاروانسرای طاقی بزرگ و کاروانسرای ملک متصل شده.

طاقی بزرگ: این کاروانسرا در جنوب طاقی کوچک و در غرب پلاستیک فروش ها در بازار رشت واقع شده است. قدمت این کاروانسرا به سال ۱۳۲۱ برمی گردد.

اگر تا رشت رفتید و دوست داشتید سری به دریا بزنید بد نیست ساحل ماسه ای رامسر را هم مدنظر داشته باشید، این ساحل جذاب می‌تواند گزینه جالبی باشد.