۰ نفر

98 پروژه نیمه‌تمام در پتروشیمی

یک‌سوم ظرفیت پتروشیمی‌ها خالی است

۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۶:۲۹
کد خبر: 64787
یک‌سوم ظرفیت پتروشیمی‌ها خالی است

انتظار می‌رود تا سال 2020 شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران 80 میلیارد دلار از محل فروش فرآورده‌های پتروشیمی به دست آورد. درآمد کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران حدود 25 میلیارد دلار است و با توجه به پتانسیل‌های پتروشیمی ایران دستیابی به این این هدف امکانپذیر است.

مدیران جدید صنعت پتروشیمی ایران برای محقق ساختن این هدف مصمم هستند، چرا که پس از لغو تحریمهای صنعت پتروشیمی ایران براساس توافق هسته ای ژنو امیدها برای این منظور افزایش یافته است. امید می‌رود کاهش تحریمها سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به سرمایه‌گذاری بیشتر در این صنعت تشویق کند. دولت حسن روحانی رییس جمهور ایران قصد دارد یک صندوق توسعه‌سرمایه‌گذاری پتروشیمی برای تسهیل سرمایه‌گذاری و تزریق اعتبار به پروژه‌های پتروشیمی تاسیس کند.

ایران پترولیوم برای آشنایی بیشتر با شرایط صنعت پتروشیمی ایران پس از لغو تحریم‌ها گفتگویی را با عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید:

به عنوان اولین سوال ممکن است درباره سطح تولید و سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی ایران با توجه به لغو تحریمهای اتحادیه اروپا و افزایش تولید گاز در کشور توضیح دهید؟ آیا سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری ‌در ایران ابراز علاقه کرده‌اند؟

طی سالهای اخیر توسعه صنعت پتروشیمی با هیچ مانعی روبرو نبوده است. ارتقای روابط بین‌المللی ایران باعث افزایش سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد. اما به رغم وجود تحریمها در این دوره کوتاه بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پتروشیمی ایران ابراز تمایل کرده‌اند. اگر تحریم‌ها لغو شوند تقاضای سرمایه‌گذاری قطعا افزایش خواهد یافت. سرمایه‌گذاران خواهان قیمت‌گذاری بلند‌مدت گاز به عنوان خورا واحدهای پتروشیمی هستند و ما امیدواریم که یک چارچوب سرمایه‌گذاری بلندمدت برای تسهیل جذب سرمایه‌ در پروژه‌های پتروشیمی ایجاد شود. همانطور که می‌دانید ثبت، ارزیابی و صدور مجوز مواد شیمیایی جزو مقررات اتحادیه اروپا در بازار مواد شیمیایی است. کشورهای صادرکننده مواد شیمیایی به اتحادیه اروپا باید مجوزهای لازم را اخذ کنند. شرکت‌های خصوصی می‌توانند تقاضای مجوز بدهند یا محصولات خود را از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر کنند.

ظرفیت کنونی تولید فرآورده‌های پتروشیمی ایران 60 میلیون تن است اما تنها 40 میلیون تن از این ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد. لازم است که این ظرفیت خالی از طریق برنامه ریزی و تامین خوراک پتروشیمی مورد استفاده قرار بگیرد بی شک ارتقای روابط ایران در سطح بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری بیشتر به آینده روشن‌تر صنعت پتروشیمی منجر خواهد شد. ما امیدواریم که گفتگوهای ژنو موفقیت آمیز باشد.

احداث تاسیسات برای تامین خوراک کارخانه‌های جدید پتروشیمی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، حل مشکلات کارخانه‌های پتروشیمی در تامین خوراک، همکاری با دولت و مجلس در زمینه قیمت گذاری خوراک و اصلاح آن، بازبینی پیشرفت جذب سرمایه‌ و تامین اعتبار پروژه های پتروشیمی جزو فعالیت‌های اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است. بخش پتروشیمی کشور در حال حاضر توسط بخش خصوصی اداره می شود و نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی مدیریت پروژه‌های اصلاح شده و اتخاذ یک سیستم واکنشی است.

فکر می‌کنید توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی برای صنعت پتروشیمی کشور در زمینه دستیابی به فناوری‌های پیشرفته چقدر اهمیت داشته باشد؟ آیا این صنعت به سرمایه‌گذاری و فناوری خارجی احتیاج دارد؟

در شرایط کنونی موفقیت تیم مذاکرات هسته ای ایران در گفتگو با پنج+ یک بسیار مهم است. در صورت حاصل شدن یک توافق دائم پنجره توسعه باز خواهد شد و این فرصت باعث ورود فناوری های پیشرفته و سرمایه خارجی به صنعت پتروشیمی می شود. بنابراین ما می‌توانیم یک جهش بزرگ دیگر را در صنعت پتروشیمی انتظار داشته باشیم. شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران دیگر هیچ پروژه‌ای را اجرا نمی‌کند و این شرکت تنها فرصت‌های سرمایه‌گذاری را معرفی و خدمات فنی، تخصصی و اطلاعاتی به سرمایه‌گذاران ارائه می کند. بنابراین نمی‌توانیم درباره زمان اجرای پروژه‌ها صحبت کنیم اما قانون به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه داده که اگر سرمایه‌گذاری در مناطق محروم پیدا نشود این شرکت برای پروژه‌های این مناطق بودجه تخصیص دهد.

آینده تولید فرآورده‌های پتروشیمی در ایران را چگونه می بینید؟ پروژه‌های پتروشیمی نیمه کاره زیادی منتظر سرمایه‌گذاری و تکنولوژی هستند. فکر می‌کنید چه اتفاقی برای این پروژه‌ها رخ بدهد؟

زمانیکه پروژه‌های شرکت اجرایی شود و کارخانه‌های پتروشیمی به ظرفیت مطلوب برسند تولید کشور به 180 میلیون تن در سال خواهد رسید. ظرفیت حداکثری کارخانه های پتروشیمی در اولویت برنامه شرکت پتروشیمی ایران در سال گذشته بوده است. ظرفیت کارخانه های پتروشیمی در حال حاضر 60 میلیون تن است اما آنها تنها 40 میلیون تن فرآورده تولید می کنند. بنابراین بدون سرمایه‌گذاری خاصی سطح تولید می‌تواند 20 میلیون تن افزایش پیدا کند. طی یک سال گذشته شرکت ملی صنایع پتروشیمی روی تکمیل 15 پروژه از 62 پروژه کنار گذاشته شده که در برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی تعریف شده‌اند متمرکز بوده است. علاوه بر این 62 پروژه، ما 36 پروژه جدید تعریف کرده ایم. درمجموع ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به میزان 60 میلیون تن افزایش خواهد یافت اما ما به کمک دولت برای احداث زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری احتیاج داریم. خوشبختانه زیرساخت برای 62 پروژه آماده است. وجود زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاران تشویق خواهد کرد. ما باید زیرساخت‌های لازم را تامین کنیم و برای این منظور در حال گفتگو با دولت و مجلس هستیم. از 15 پروژه دارای اولویت، کارخانه‌های پتروشیمی کاویان 2، لرستان، مهاباد و تخت جمشید و کارخانه اوره مرودشت امسال به بهره برداری می‌رسند. ما سعی داریم اعتبار لازم برای پروژه‌های فاز دوم عسلویه را از طریق صندوق توسعه ملی ایران یا از طریق سرمایه‌گذاری چینی‌ها تامین کنیم تا فعالیت آن‌ها از سرگیری شود. تامین اعتبار پنج پروژه توسط چینی‌ها نهایی شده و امید می‌رود بانک مرکزی از این پروژه ها حمایت کند تا فعال شوند.

برنامه‌های دولت برای تسریع پروژه‌های پتروشیمی نیمه کاره چیست؟

در حال حاضر برخی سهامداران در 62 پروژه پتروشیمی با مشکلات مالی مواجه‌اند اما صندوق توسعه صنایع پتروشیمی تمام این مشکلات را حل خواهد کرد. انتظار می‌رود این صندوق با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و برخی بانک‌ها در کشور ایجاد شود. بانک‌ها ، سرمایه‌گذاران و مردم می توانند در این صندوق از طریق خرید سهام مشارکت کنند. بنابراین برای تامین اعتبار پروژه‌ها دیگر نیازی به فروش اوراق قرضه نیست. صندوق توسعه صنایع پتروشیمی بهترین راه برای تامین اعتبار این پروژه‌ها است زیرا یک سرمایه‌گذار بزرگ یا یک بانک همیشه پشت آن‌ها خواهد بود. در آخرین گام سهام این پروژه‌ها به افراد در بازار بورس فروخته خواهد شد. مزیت دیگر صندوق توسعه پتروشیمی این است که وقتی سرمایه‌گذاران بخواهند سهام خود را بفروشند نیازی به بازگرداندن اوراق مشارکت نیست و آن‌ها سهام خود را در بازار بورس به فرد دیگری واگذار خواهند کرد.

ممکن است درباره چشم انداز صنعت پتروشیمی تا سال 2025 صحبت کنید.

ما برای رسیدن به رتبه اول در جهان از حیث ارزش تولیدات پتروشیمی تا سال 2025 تلاش خواهیم کرد. ما همچنین قصد داریم 25 درصد تولید سالانه گاز طبیعی کشور(86 میلیارد متر مکعب) را به عنوان خوراک این صنعت اختصاص دهیم. رسیدن به 40 درصد سهم صادرات غیرنفتی کشور، ارتباطات بین 30 هزار واحد پایین دستی و بالادستی، حذف فقر و اشتغالزایی دیگر اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا سال 2025 هستند.