۰ نفر

چگونه کارایی و طول عمر کولر را افزایش دهیم؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۲۳
کد خبر: 634804
چگونه کارایی و طول عمر کولر را افزایش دهیم؟

گاهی بدون آن که متوجه شوید کارایی و طول عمر وسیله سرمایش شما کاهش می­یابد. همه چیز سرجای خود است اما در واقع مشکلی در حال رخ دادن است.

 ممکن است از خود بپرسید که چگونه بفهمید کارایی دستگاه شما کاهش یافته است. نشانه­هایی وجود دارد که متوجه ایراد در کارکرد دستگاه شوید. برخی از نشانه هایی که سیستم شما با این مشکل مواجه است را در اینجا بررسی می­کنیم تا کارایی و طول عمر مفید دستگاه خود را افزایش دهید.

 

افزایش هزینه ها

یکی از بارزترین نشانه های ناکارآمدی دستگاه سرمایشی این است که هزینه­های آب و برق شما در حال افزایش است. هنگامی که یک دستگاه به طور موثر کار نمی­کند، به انرژی بیشتری نیاز دارد. اگر متوجه افزایش قابل توجهی در استفاده و هزینه خود شدید، بهتر است سیستم را بررسی و تمیز کنید. متخصص می­تواند علت اصلی افزایش هزینه­ها را تعیین کند. دلیل دیگری که می­تواند منجر به افزایش هزینه­ها شود آلوده بودن فیلتر است. فیلترهای آلوده موجب سخت کار کردن دستگاه می­شود. درواقع دستگاه قدرت بیشتری استفاده می­کند اما کارایی لازم را ندارد.

صداهای غیر معمول

هر وسیله­ای در خانه شما مجموعه­ای از صداهای خاص خود را دارد. این احتمال وجود دارد که شما به برخی از صداهایی که به دلیل عملکرد منظم دستگاه شما ایجاد می­شود، عادت کرده­اید. اگر متوجه چیز غیرعادی شدید، بهتر است همه چیز را خاموش کنید تا از بدتر شدن مشکل جلوگیری کنید و با یک متخصص تماس بگیرید. اکنون که نشانه‌های ناکارآمدی را می‌دانید، وقت آن است که به آنچه می‌توانید برای بهبود شرایط انجام دهید، بپردازید.

راه های موثر برای افزایش کارایی کولر گازی

2

بهبود کارایی کولر می­تواند به شما در صرفه جویی هزینه­ها و افزایش عمر دستگاه کمک کند.

1. دریچه­های کولر را باز کرده و جاروبرقی بکشید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش کارایی کولر گازی این است که دریچه‌های هوا را مرتب تمیز کنید. کمی زمان بگذارید و دریچه های هوا را بررسی کنید. اگر کولر گازی استفاده می­کنید این کار را به شرکت خدماتی مربوط واگذار کنید تا اختلالی در دستگاه ایجاد نشود. برای دستگاه­های آبی خودتان هم می­توانید دست به کار شوید. کانال کشی کولر را به دقت بررسی کنید و یا برای ساخت و نصب کانال کولر از یک شرکت معتبر کمک بگیرید. کمی زمان بگذارید تا هر گونه زباله را از دریچه­های تامین هوای داخل خانه پاک کنید. اگر می­خواهید جریان هوای ثابتی را در سیستم خود حفظ کنید، این کار کاملا ضروری است. حتی اگر به طور منظم گرد خانه را جاروبرقی بکشید و احتمال ایجاد گرد و خاک و تجمع آن را به حداقل برسانید، باز هم ممکن است دریچه­های هوا مسدود شود.

2. برنامه ریزی منظم برای تعمیر و پیشگیری از مشکلات آتی

یکی از بهترین کارهایی که می­توانید برای کارایی سیستم سرمایشی خود انجام دهید، برنامه ریزی منظم برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه دستگاه است. از یک تعمیرکار متخصص کمک بخواهید. آنها مطمئن خواهند شد که همه چیز به درستی کار می­کند و هیچ مشکل جدی در کارایی وجود ندارد. سرویس و تعمیر کولرگازی و اسپیلت به صورت دائم باید انجام شود. کارایی اسپیلت محدود به تابستان نمی­شود و در زمستان هم این وسیله به عنوان دستگاه گرمایشی کاربرد دارد بنابراین باید تعمیر و سرویس آن به صورت دائم انجام شود.

4. شارژ منظم کولر گازی

عدم شارژ گاز کولر گازی موجب اختلال در کارکرد دستگاه خواهد شد. هوای ایجاد شده از دستگاه مطلوب نخواهد بود و احتمالا شما باد ملایم و گرمی را تجربه خواهید کرد. کپسول گاز دستگاه خود را دائم چک کنید و در صورت نیاز با شرکت خدماتی مربوط تماس حاصل کنید تا شارژ گاز کولر گازی با قیمت مناسب را انجام دهند.

5. قسمت­های در معرض دید را عایق بندی کنید

3

قسمت­هایی از دستگاه سرمایشی شما که در معرض دید و در هوای باز قرار دارد نیاز به عایق بندی صحیح دارد. عایق کردن قسمت­های در معرض دید عمر مفید دستگاه را افزایش می­دهد و از آسیب به دلیل گرمای شدید، نشتی، پارگی و پوسیدگی آن جلوگیری می­کند. برای روی دستگاه از سایه بان کمک بگیرید تا گرمای شدید موجب کاهش کارایی دستگاه سرمایشی نشود.

6. همه درها و پنجره ها را ببندید

اگر درها یا پنجره های خانه را باز بگذارید، هوای مطبوع خانه شما خرج می­شود و به میزان مطلوبی سرد نخواهد بود. بازگذاشتن در و پنجره­ها هنگام استفاده از کولر می­تواند منجر به ناکارآمدی­های جدی شود. اگر می­خواهید پنجره­ها را برای تبادل هوا باز کنید، ابتدا مطمئن شوید که دستگاه سرمایشی خود را خاموش کرده­اید. به یاد داشته باشید، وظیفه شما خنک کردن کل محله نیست. با باز گذاشتن پنجره­ها به مدت طولانی هوا و گرد و خاک زیادی وارد خانه خواهد شد و فیلترهای دستگاه سرمایشی شما احتمالا دچار آلودگی می­شوند. در روزهایی که میزان گرد و خاک هوا زیاد است از بازگذاشتن در و پنجره­ها خودداری کنید.

7. تمام وسایل گرماساز را از دماسنج منزل خود دور نگه دارید

محل قرارگیری دماسنج شما نقش زیادی در راندمان کلی دستگاه سرمایشی شما دارد. اگر دماسنج شما در قسمت گرم خانه شما نصب شده باشد، مانند کنار یک پنجره آفتابگیر، لامپ یا وسیله گرمایشی، ممکن است دمای خانه شما را به درستی اندازه گیری نکند.

با رعایت نکات اصلی و کوچک می­توانید راندمان کارایی دستگاه و طول عمر آن را به حداکثر برسانید و از هزینه­های آتی آن جلوگیری کنید.

نویسنده: سارااقبالی

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است