۰ نفر

تاثیر نرم افزار ERP در رشد کسب و کار

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۲۶
کد خبر: 632180
تاثیر نرم افزار ERP در رشد کسب و کار

برای موفقیت در فضای رقابت و پیچیده کسب و کار امروزی، باید سیستم هایی را در جای خود قرار دهید که به شما این امکان را بدهد به راحتی برخی از کارها را ساده و خودکار کنید.

ERP چیست و چگونه می تواند به رشد بیزینس ها کمک کند؟

برای موفقیت در فضای رقابت و پیچیده کسب و کار امروزی، باید سیستم هایی را در جای خود قرار دهید که به شما این امکان را بدهد به راحتی برخی از کارها را ساده و خودکار کنید. این سیستم باید طوری باشد که شما را در مسیر درستی برای مدیریت کسب و کارتان قرار دهد. این روز ها استفاده از نرم افزارهای erp، می تواند به بهبود عملکرد سیستم شما کمک کند. ERP مخفف Enterprise Resource Planning است؛ این نرم افزار از ابزارهای قدرتمند و استراتژیک مدیریت فرایند کسب و کار تشکیل شده است که می تواند برای مدیریت اطلاعات در یک سازمان مورد استفاده قرار گیرد. با وجود نرم افزار erp، صاحبان و رهبران بیزینس ها می توانند برخی از کارهای تکراری و خسته کننده را خودکار کنند تا در نقش های خود سازنده تر و موفق تر باشند.

چرا به نرم افزارهای erp برای رشد سازمان نیاز داریم؟

امروزه انجام شدن کارها در بسیاری از صنایع و کسب و کارها به صورت متفاوت انجام می گیرد؛ همه آنها با یک چالش مشترک مواجه هستند: برای رقابتی ماندن در محیط کسب و کار امروز، آنها به روشی قابل اعتماد و کارآمد برای ذخیره سازی اطلاعات نیاز دارند. اینجاست که نرم افزار erp وارد عمل میشوند؛ سیستم های erp تمامی جنبه های یک سازمان را در یک سیستم اطلاعاتی جامع ادغام می کند تا افراد در کل سازمان ها به آنها دسترسی داشته باشند.

11

روند تکامل سیستم ERP

اصطلاح ERP یا برنامه ریزی منابع انسانی، در ابتدا توسط تحلیلگر صنعت، گروه گارتنر، در دهه 1990 ابداع شد. در آن زمان این سیستم ها به دنبال راه هایی برای بهبود کارایی و تصمیم گیری برای مدیران خطوط تولید بودند. اصطلاح ERP تکامل یافته MRP است که در گذشته برای برنامه ریزی نیازهای مواد و منابع تولید مورد استفاده قرار می گرفت.

سیستم های erp در ابتدا بر سازماندهی داده ها و ساده سازی فرآیندهای مرتبط با با حوزه های پشتیبان، مانند مدیریت موجودی، خرید، منابع انسانی، حسابداری، فناوری اطلاعات، تولید و زمان بندی سایر حوزه ها متمرکز بودند. بعد ها با استفاده گسترده از اینترنت، سیستم erp گسترش پیدا کرد و حوزه های دیگر کسب و کار، مانند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت ارتباط با تامین کننده (SRM)، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت منابع سرمایه انسانی و … را در برگرفت.

امروزه سیستم های erp در تمام حوزه ها و عملکردهای یک سازمان ادغام می شوند و هدف اصلی آن ها کمک به رهبران و مدیران می باشد. خودکار سازی کسب و کارها و استفاده از ابزارهای مختلف مانند نرم افزار زنجیره تامین، نرم افزار اتوماسیون اداری، باعث شده تا مدیران بتوانند راحت تر فرصت ها را شناسایی کنند و تصمیمات آگاهانه تری بگیرند تا تاثیرات مثبتی بر آینده بگذارند.

مفاهیم اساسی سیستم ERP

صدها مفهوم و اصطلاح مربوط به برنامه ریزی منابع سازمانی وجود دارد، اما قبل از تصمیم گیری در مورد پیاده سازی یک سیستم، بهتر است با مفاهیم و اصطلاحات پرکاربرد آن آشنا شوید. در ادامه با برخی از این اصطلاحات آشنا خواهیم شد.

  • برنامه ریزی منابع سازمانی: ابزارهای مدیریت فرایند کسب و کار که می تواند برای مدیریت اطلاعات در سراسر یک سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • On-Premise ERP: نرم افزار erp که به صورت محلی بر روی سخت افزار و سرور های شما نصب می شود و توسط کارکنان فناوری اطلاعات مدیریت می شود.
  • مدیریت زنجیره تامین: جریان کالاها و خدمات از نقطه مبدا به نقطه مقصد را مدیریت می کند.
  • برنامه ریزی نیازهای ظرفیت: روشی است که در برای تعیین ظرفیت تولید در یک مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مدیریت ارتباط با مشتری: ابزارهایی که کسب و کار ها برای مدیریت تعاملات خود با مشتریان استفاده می کنند.
  • گزینه های استقرار erp: انواع سیستم های erp که می توانید در سازمان خود پیاده سازی نمایید.

نرم افزار erp چیست؟ یک سیستم erp از برنامه ها و ابزارهایی تشکیل شده است که به همه حوزه های کسب و کار شما کمک خواهد کرد تا با یکدیگر ارتباط موثری داشته باشید. نرم افزارهای erp تمامی جنبه های یک سازمان را در یک سیستم اطلاعاتی جامع در ادغام می کنند به طوری که همه داده ها در زمان واقعی در دسترس خواهند بود.

12

سیستم erp چیست؟

یک سیستم erp از برنامه ها و ابزارهایی تشکیل شده است که به همه حوزه های کسب و کار شما کمک میکند تا با یکدیگر ارتباط موثری داشته باشند. سیستم های erp تمام جنبه های یک سازمان را در یک سیستم اطلاعاتی جامع ادغام می کنند. به عنوان مثال، کارکنان در برنامه ریزی برای نیازهای خاص خود به داده های مشابه کارکنان مدیریت مالی دسترسی دارند. از جمله حوزه هایی که نرم افزارهای erp در آنها دخالت دارند عبارتند از:

  • حسابداری مالی
  • منابع انسانی
  • مدیریت تولید
  • هوش تجاری
  • مدیریت انبار
  • مدیریت موجودی
  • مدیریت زنجیره تامین
  • تجارت الکترونیک
  • مدیریت ارتباط با مشتری

مزایای سیستم های erp

چرا امروزه تعداد بیشتری از مشاغل در هر اندازه ای اقدام به پیاده سازی سیستم های erp کرده اند؟ در اینجا برخی از دلایل و مزایای استفاده از نرم افزارهای erp آورده شده است:

  • افزایش بهره وری تیم
  • امکان دسترسی به اطلاعات در هر مکانی
  • در اختیار گذاشتن داده ها برای موفقیت بیشتر سازمان
  • به خودکار سازی و ساده کردن وظایف خسته کننده کمک می کند.
  • به رهبران کسب و کار کمک می کند تا عملکرد خود را نشان دهند.
  • به رهبران و تیم های تجاری دسترسی فوری به زنجیره های تامین را می دهد.
  • رهبران را قادر می سازد تا چالش ها را شناسایی کنند، فرصت ها را کشف کنند و تصمیمات سریع تری بگیرند.

چه زمانی کسب و کار شما به نرم افزار erp نیاز دارد؟

هر کسب و کاری منحصر به فرد است و در زمان های مختلف با چالش های متفاوتی روبرو می شود، بنابراین یکی از سوال هایی که برای شما پیش خواهد آمد این است که زمانی کسب و کار شما به سیستم های erp نیاز دارد؟ در صورتی که کسب و کار شما یکی از موارد زیر را داشته باشد، بیانگر این است که نیازمند پیاده سازی نرم افزارهای erp می باشید. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می باشند:

13

  • اعضای تیم شما زمان زیادی را صرف کارهایی می کنند که امکان خودکار سازی آنها فراهم است.
  • شما به راحتی به داده هایی که برای تصمیم گیری آگاهانه نیاز دارید، دسترسی ندارید.
  • شما با فروشندگان و برنامه های شخص ثالث در سراسر جهان کار می کنید.
  • شما نرم افزارها و ابزارهای متفاوتی دارید که به یکدیگر متصل نیستند.
  • زمان زیادی را صرف جستجو برای اطلاعات، افزایش بهره وری و ادغام ابزارهای جدید می کنند.

انواع روش های استقرار نرم افزار erp

برای استقرار روش های استقرار erp، دو راه حل وجود دارد که کسب و کارهای امروزی از آنها استفاده می کنند: مبتنی بر ابر و در محل.

سیستم های On-Premises ERP، به صورت محلی بر روی سخت افزار و سرورهای شما مستقر خواهند شد و توسط کارکنان فناوری اطلاعات شما مدیریت می شوند. کسب و کارهایی که این گزینه را انتخاب می کنند، خواهان استقلال بیشتر در اجرای خود هستند.

14

روش دوم استفاده از نرم افزار Cloud ERP می باشد که مانند erp سنتی به نظر می رسد. اما تنها تفاوت آنها در نحوه استقرار آن است. با erp ابری، به جای میزبانی سرور ها و سخت افزارهای ذخیره سازی در محل، می توانید به راحتی وارد وب سایت خود شوید و به صورت آنلاین به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. سیستم erp مبتنی بر ابر، امنیت را در سطح سازمانی برای شما فراهم خواهد کرد تا با صرف هزینه کمتر، دسترسی راحت تری به اطلاعات خود داشته باشید.

اندازه گیری عملکرد و بازگشت سرمایه توسط نرم افزار erp

اندازه گیری عملکرد سیستم erp شما بخش مهمی از اعتبارسنجی سرمایه گذاری انجام شده در طول زمان است. هنگامی که یک سیستم erp را در سازمان خود پیاده سازی می کنید، اهداف و KPI های خاصی را تعیین کنید که پس از استقرار سیستم جدید بتوانید میزان بهره وری خود را اندازه گیری کنید. نحوه اندازه گیری عملکرد شما به ماهیت کسب و کارتان بستگی دارد، اما سوالاتی وجود دارد که پاسخ به آنها، بررسی عملکرد سازمان راحت میشود:

  • آیا سیستم باعث بهره وری بیشتر کارکنان می شود؟
  • آیا این سیستم کارمندان من را خوشحال تر می کند؟
  • آیا سیستم جدید بر رضایت مشتری تاثیر خواهد گذاشت؟ آیا می توانم تاثیر قابل اندازه گیری را پیش بینی کنم و هدف خاصی را تعیین کنم؟
  • آیا نرم افزار erp به ما این امکان را می دهد تا نرخ فروش و تبدیل را افزایش دهیم؟
  • این سیستم به ما برتری استراتژیک نسبت به رقبا خواهد داد؟

جمع بندی

پیاده سازی نرم افزار زنجیره تامین و استفاده از نرم افزارهای اتوماسیون اداری، موجب بهبود عملکرد سازمان شما خواهد شد. مطلب مورد نظر توسط تیم تحریریه شماران سیستم آماده و تدوین شده است. مجموعه شماران با گردهمایی گروهی از کارشناسان خبره حسابداری و طراحان سیستم های مالی، با بیش از سه دهه تجربه در زمینه طراحی، تولید، استقرار و پیاده سازی نرم افزارهای یکپارچه در حوزه های مالی، اداری و بازرگانی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.