۰ نفر

بر اساس گزارش بانک مرکزی؛

کاهش رشد نقدینگی در دی ماه / آمار نگران‌کننده از اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی

۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۱۴
کد خبر: 620458
کاهش رشد نقدینگی در دی ماه / آمار نگران‌کننده از اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی

بانک مرکزی در گزارش خود به آمارهای متغیرهای پولی را منتشر کرد که بر این اساس نقدینگی در اولین ماه فصل زمستان با رشد ۳۹.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به بیش از ۴۵۰۱ هزار میلیارد تومان رسید. هرچند کاهش رشد نقدینگی نکته امیدوار کننده ای بود اما افزایش۴۶.۱ درصدی بدهی بانک ها به بانک مرکزی، نشانه خوبی برای اقتصاد ایران نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نقدینگی در پایان دی ماه امسال به بیش از ۴۵۰۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۳۹.۸ درصدی را نشان می‌دهد. رشد نقدینگی در پایان آذر ماه برابر با ۴۱.۴ درصد گزارش شده بود که حاکی از کاهش ۱.۶ واحد درصدی در اولین ماه زمستان است.

به طور کلی میانگین رشد نقدینگی در ده ماه نخست امسال برابر با ۴۰.۲ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴.۲ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

پایه پولی نیز در پایان دی ماه حدود ۵۶۸ هزار میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۳۵.۵ درصد داشته است. بیش‌ترین اثرگذاری در افزایش پایه پولی در دی ماه مربوط به رشد ۲۴.۸ درصدی دارایی های خارجی بانک مرکزی است.

ضریب فزاینده نقدینگی به عنوان معیاری از میزان تسهیلات دهی بانک ها در این ماه برابر با ۷.۹۲۶ بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۳.۲ درصدی را نشان می دهد.

افزایش ۴۶.۱ درصدی بدهی بانک ها از بانک مرکزی نکته نگران کننده آمارهای منتشر شده است، به‌گونه‌ای که بدهی بانک ها به بانک مرکزی در پایان دی ماه به بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.