۰ نفر

چه زمانی جاروبرقی نیاز به سرویس دارد؟

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 617747
چه زمانی جاروبرقی نیاز به سرویس دارد؟

این روزها خرید یک جاروبرقی جدید ممکن است هزینه زیادی را روی دست شما بگذارد. اگر می‌خواهید از پرداخت این هزینه معاف شوید و زود به زود وسایل خانه‌تان خراب و غیرقابل استفاده نشود؛ هیچ راهی به جز انجام تعمیرات دوره‌ای ندارید.

با سرویس دوره‌ای جاروبرقی، آن هم در زمان مناسب، می‌توانید تا سال‌ها از این وسیله برقی بدون بروز هیچ مشکلی استفاده کنید.

چه زمانی باید جاروبرقی را سرویس کرد؟

جاروبرقی‌هایی که در حال حاضر در بازار فروخته می‌شوند؛ اکثر دارای 12 ماه گارانتی شرکتی هستند. این به این معنی است که دستگاه شما حداقل برای سال اول فعالیت خود به سرویس دوره‌ای نیاز ندارد. اما کم‌کم از سال دوم، متوجه تغییراتی در ظاهر، قدرت و صدای موتور آن می‌شوید که نشانه نیاز دستگاه به انجام سرویس دوره‌ای است. از سال دوم به بعد معمولا تمام دستگاه‌ها برای حفظ عملکرد خود نیاز به تعویض قعطات یدکی و تنظیم و تمیز کردن قعطات داخلی مانند موتور دارند.

تعمیر و سرویس منظم جاروبرقی می‌تواند به حفظ عملکرد این دستگاه کمک کند و عمر موتور را افزایش دهد. علاوه بر این، بازدید از دستگاه توسط کارشناس مراکز تعمیرات جاروبرقی الکترولوکس یا برندهای دیگر، شانس خرابی قطعات گران مانند موتور را به حداقل می‌رساند. این سرویس علاوه بر بازرسی معمولی است که باید خودتان مطابق با توصیه‌های سازنده انجام دهید. برای اطلاع از این بازدیدها بهتر است به دفترچه راهنمای جاروبرقی مراجعه کنید.

فاصله زمانی هر سرویس دوره‌ای با بازدید بعدی چقدر باید باشد؟

همانطور که گفتیم، برای حفظ عملکرد دستگاه در شرایط ایده‌آل، از ابتدای سال دومی که دستگاه در حال استفاده است باید این سرویس‌های دوره‌ای را انجام دهید. بهتر است هر 12 ماه یک بار جاروبرقی خود را برای بازرسی کلی به یک مرکز تعمیراتی معتبر ببرید.

5 علامتی که نشان می‌دهد جاروبرقی شما به سرویس نیاز دارد

اگرچه یک فاصله 12 ماهه بین سرویس‌های دوره‌ای توصیه می‌شود؛ اما گاهی قبل از فرا رسیدن تاریخ بعدی بازدید، علائم مشهودی در دستگاه وجود دارد که به شما اولویت بازدیدهای دوره‌ای زودتر از موعد مقرر را یادآور می‌شود. برخی از این علائم عبارتند از:

  1. وقتی جاروبرقی در حال کار کردن، بدون زدن دکمه خاموش و روشن، به صورت مکرر قطع و وصل می‌شود نشانه این است که برق به دستگاه نمی‌رسد. این مشکل گاهی به سادگی و با تعویض یک فیوز یا برطرف کردن قطعی برق در سیم دستگاه قابل حل است. دومین علت وقوع چنین مشکلی نیز فشار آوردن بیش از حد به موتور است.
  2. اگر به صورت منظم پاکت جارو را عوض و کلیه توصیه‌های درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه را رعایت می‌کنید اما قدرت مکش آن مثل روز اول نیست؛ وقت آن رسیده که با یک کارشناس در مرکز تعمیر ماشین لباسشویی آاگ یا سایر مجموعه‌های تخصصی مشورت کنید. این علامت نشانه‌ای از وجود مشکل در موتور یا خرطومی است.
  3. اگر صدای جاروبرقی بلندتر از حد معمول شده یا صدای عجیب و لرزش زیادی دارد؛ حتما قبل از فرارسیدن تاریخ سرویس بعدی، دستگاه را برای بررسی به تعمیرگاه ببرید. خروج هر گونه صدای غیرعادی از دستگاه می‌تواند نشانه‌ای از مشکلاتی مانند خم شدن تیغه‌های فن یا فرسوده شدن یاتاقان باشد. توصیه ما این است که هر بار جارو را روشن می‌کنید؛ چند ثانیه به صدای موتور آن گوش دهید.
  4. خروج بو از جاروبرقی حتی پس از تعویض پاکت و فیلترها، به ویژه بوی سوختن سیم می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکلات مکانیکی یا الکتریکی در دستگاه باشد. در بیشتر موارد این مشکلات برای عیب‌یابی و تعمیر نیاز به باز شدن جارو دارند. بنابراین حتما مرکزی را برای دریافت این سرویس انتخاب کنید که از کیفیت خدمات آنها مطمئن هستید.
  5. داغ شدن بیش از حد جاروبرقی، به خصوص اگر همراه با بوی سوختگی سیم باشد؛ نشانه وجود یک مشکل جدی در دستگاه است. این علامت می‌تواند نشانه گرم شدن بیش از حد موتور باشد که پشت آن نیز دلایل متعددی نهفته است.

جاروبرقی

چطور یک مرکز تعمیراتی خوب پیدا کنیم؟

اگر به دنبال جایی هستید که برای سرویس جاروبرقی خود از خدمات آن استفاده کنید؛ توصیه می‌کنیم که موارد زیر را در نظر داشته باشید:

مجوز فعالیت: جاروبرقی مانند سایر وسایل خانگی، با برق کار می‌کند و از موتور حساسی برخوردار است. بنابراین مهم است که مرکز منتخب شما علاوه بر داشتن مجوز فعالیت، از پرسنل مجرب و آموزش دیده برای ارائه سرویس به مشتریان خود استفاده کند. بیشتر قعطات فنی جاروبرقی، قطعات گرانی هستند که نصب صحیح آنها هم بر روی کارایی دستگاه و هم عمر مفید آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین حتی اگر مرکز مجوزداری را برای دریافت سرویس انتخاب کرده باشید؛ اما تکنسینی که روی دستگاه شما کار می‌کند تجربه و تخصص نداشته باشد؛ بعد از تعمیر هم جارو مثل روز اول نمی‌شود.

گارانتی بعد از تعمیر: قبل از ثبت سفارش خود در نمایندگی تعمیرات لباسشویی بوش یا سایر برندها، در مورد گارانتی بودن قطعه تعویضی مطمئن شوید. یک مرکز خدماتی خوب از کیفیت کاری که انجام می‌دهد اطمینان دارد و ضمانت‌نامه‌ای را برای پوشش خدمات خود به مشتری عرضه می‌کند.

نمایندگی‌های مجاز: جاروبرقی وسیله برقی حساسی است. بنابراین گاهی ممکن است قبل از تمام شدن گارانتی، دچار مشکلاتی شود. در این شرایط حتما باید برای تعمیر و تعویض قطعه، دستگاه را نزد تعمیرگاهی ببرید که مجوز فعالیت به عنوان نمایندگی رسمی را دارد. توصیه ما این است که حتی اگر گارانتی جاروبرقی شما منقضی شده است؛ باز هم بهتر است یک مرکز خدماتی را انتخاب کنید که مورد تایید کارخانه تولیدکننده بوده و کیفیت خدمات آنها توسط این مرجع تایید شده است. در این مراکز معتبر فقط از لوازم یدکی و لوازم جانبی اصل استفاده می‌شود.

تعرفه‌ها: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از ثبت سفارش به آن توجه کنید این است که از تعرفه خدمات مطلع شوید. بارها پیش آمده که برخی از افراد با شکایت از اضافه شدن هزینه‌های ناخواسته روی فاکتورشان، به دنبال مرجعی برای ثبت شکایت خود باشند. علاوه بر هزینه دستمزد، اطلاع از قیمت قطعاتی که قرار است تعویض شود نیز به شما کمک می‌کند که تجربه خوبی کسب کنید. قطعاتی که برای برندهای مختلف در بازار وجود دارد از نظر قیمتی با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین برای استعلام قیمت، برند دستگاه باید در نظر گرفته شود.

برای دریافت خدمات با کیفیت و انجام سرویس جاروبرقی توصیه می‌کنیم که قبل از تماس با دیگر مراکز، از تعرفه و کیفیت خدمات این مجموعه مطلع شوید.

نکاتی مفید برای نگهداری از جاروبرقی

چند نکته مفید وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند موجب افزایش طول عمر دستگاه شما شود. این نکات عبارتند از:

تعویض منظم پاکت جاروبرقی

یکی از بهترین و ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای افزایش طول عمر جاروبرقی خود انجام دهید؛ تعویض منظم و به موقع پاکت است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فقط زمانی پاکت جاروبرقی نیاز به تعویض دارد که کاملا پر شده باشد. این در حالی است که برای اینکه عملکرد دستگاه خود را در بهترین حالت نگه دارید و از موتور بیشتر محافظت کنید؛ بهتر است این پاکت را زمانی تعویض کنید که تقریبا دو سوم حجم آن اشغال شده است. نه زمانی که کاملا پر از گرد و خاک است.

تعمیر

اتصال صحیح پاکت به محل تعیین شده در بدنه

طریقه نصب پاکت در برندهای مختلف متفاوت است. اما آنچه که زیاد به برند دستگاه مرتبط نیست؛ نصب صحیح پاکت در محلی است که توسط شرکت سازنده تعیین شده است. اگر پاکت درست در محل خود نصب نشود؛ آشغال‌ها و گرد و خاک به جای انتقال به کیسه، وارد بدنه داخلی دستگاه شده و کم کم راه خود را به محفظه موتور باز می‌کنند. اگر موتور زیاد در معرض گرد و خاک قرار بگیرد؛ قدرت اولیه خود را از دست داده و ممکن است حتی بسوزد.

تخلیه مخزن گرد و خاک

جاروبرقی‌هایی که به جای پاکت از سیستم محفظه دائمی برای نگه داشتن گرد و خاک استفاده می‌کنند؛ معمولا دارای نشانگری روی بدنه هستند که روشن شدن آن نشانه پر شدن این محفظه است. بسیاری از مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند که فقط در صورت روشن شدن این دکمه باید محفظه را جدا کرده و خالی کنند. این در حالی است که اگر به دنبال مراقبت بیشتر از دستگاه خود هستید و نمی‌خواهید کارتان به مرکز تعمیر جاروبرقی آاگ بکشد؛ باید بعد از هر بار استفاده از این وسیله برقی، مخزن را باز کرده و خالی کنید. ضمنا بهتر است فیلترها را نیز حداقل ماهی یک بار باز کرده و تمیز و غبارروبی کنید. اگر فیلتر جاروبرقی شما قابل جدا شدن نیست؛ با انگشت یا یک جسمی که تیز نباشد؛ در جا آن را تمیز کنید.

تمیز کردن برس دستگاه

اگر چیزی دور رول برس پیچیده باشد؛ ممکن است عملکرد چرخشی برس را با اختلال مواجه کند. بنابراین حتما هر چند وقت یک بار و همزمان با سرویس جاروبرقی به برس آن نیز نگاهی بیاندازید و در صورت وجود آشغال یا مو دور رول چرخشی‌اش، آن را آزاد کرده و اجازه دهید برس عملکرد طبیعی خود را به دست آورد. اگر این انسداد باقی بماند و در زمان جارو کشیدن فشار بیش از حد به دسته وارد شود؛ ممکن رول برس بشکند و نیاز به تعویض پیدا کند. بنابراین بهتر است با بازرسی‌های دوره‌ای خود، مانع از ایجاد چنین مشکلی شوید.