۰ نفر

تجربه وکیل در تغییر نام شناسنامه

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۰۸
کد خبر: 598576
تجربه وکیل در تغییر نام شناسنامه

گاهی یک موضوع به ظاهر کم اهمیت، برای قشری از جامعه، چنان اهمیتی پیدا می کند و به مرور، تبدیل می شود به یک مشکل لاینحل! البته که همیشه هم اینگونه نیست که واقعا لاینحل باشد.

تغییر اسم و تغییر سن دو مورد از این موارد است. تغییر نام، اغلب منجر به نتیجه مطلوب می شود اگر نحوه صحیح اقدام را بدانیم یا اگر از وکیل تغییر نام کمک بگیریم. اما تغییر سن، اغلب با شکست مواجه می شود. همین قدر بدانید که در خصوص تغییر سن، گول ادعاها و وعده های فریبنده را نخورید و وقت و هزینه خود را صرف امور غیر ممکن و شیادان وکیل نما نکنید؛ مگر آن دسته از متقاضیانی که واقعا، دلایل متقنی بر این ادعای خود داشته باشند؛ که در این صورت، تغییر سن هم به احتمال بسیار زیاد، منجر به نتیجه مطلوب خواهد شد.

آرزوی دیرین یا حق بدیهی

اشخاصی هستند که به هر دلیلی، نام خود را دوست ندارند، اسم شناسنامه ای آنها یک اسم بوده و اسمی که خانواده، دوستان و اطرافیان، او را صدا زده اند و وی را به آن اسم می شناخته و می شناسند اسمی دیگر است. برای یک تعداد قابل توجهی از مردم، مخصوصا خانم ها، همین موضوع، یعنی دو اسمه بودن، مسئله ساز شده است. اشخاصی هستند که حتا اسم شناسنامه ای خود را شرم آور، مسخره و برهم زننده آرامش خاطر می‌دانند، و بخاطر همین موضوع، دراذیت و استرس اند. مخصوصا در میان خانم ها این موارد، در پرونده های وکالتی تغییر نام زیاد دیده شده است. در میان معدودی از پرونده های وکالت برای تغییر نام، موکلینی بوده‌اند که تغییرنام جزو آمال و آرزوهای دیرین ایشان بوده است!  قدری عجیب است اما به جهت دشواری های تغییر نام، این اتفاق در طی سالیان افتاده است. اگرچه، این دشواری ها، اکنون دیگر شاید مثل سابق نباشد اما باز هم با توجه به سلیقه ای بودن موضوع، کماکان، شخص نمی تواند انتظار نتیجه قطعی داشته باشد.

اکثرا، دو اسمه بودن و مشکلات ناشی از آن، دلیلی برای تغییر نام بوده اما مواردی نیز به صورت استثنا دیده شده که شخصی به جهت یک محکومیت کیفری در جرایم منافی عفت، بنا به دلایلی، در اندیشه تغییر نام برآمده است (وکیل ارشاد). سوالی که به ذهن می آید این است چرا یک موضوع ساده و پیش پا افتاده باید تا این حد، برای افراد جامعه هزینه روانی و گاهی مالی و اتلاف وقت زیاد داشته باشد؟

دادگستری و امکان تغییر نام

از آنجایی که موضوع تغییر نام، هنوز جزء موضوعاتی است که تکلیف قطعی آن مشخص نگردیده و کماکان، حول محور سلیقه قضات می چرخد و بعضی از دادگاهها درخواست تغییر نام را نمی پذیرند. و نیز از آنجایی که برای تغییر نام، بیشتر از یک مرتبه، امکان اقدام قضایی وجود ندارد، چنانچه دعوی متقاضی تغییر اسم، با حکم رد دعوی یا بطلان دعوی مواجه شود، امکان تغییر نام به اسم دلخواه سابق، وجود نخواهد داشت. بنابراین، شاید بهتر باشد متقاضی تغییر نام، رسیک نکند و برای حصول نتیجه بهتر و شاید سریعتر و مطمئن تر، با یک وکیل دادگستری مطلع و آگاه در حوزه تغییر نام مشاوره کند و پرونده را به وکیل بسپارد؛ اگرچه الزامی به داشتن وکیل نیست.

چه اسم هایی؟

در موسسه حقوقی وکیل سرا، موارد متعددی از پرونده های تغییر نام انجام شده و منجر به صدور حکم به تغییر نام گردیده است. برخی موارد تغییر نام که تا کنون توسط مصطفی محمدی وکیل پایه یک دادگستری انجام شده است؛ از اسامی خانم ها: رقیه، معصومه، سکینه، طاهره، مطهره، ام البنین، مرضیه، خدیجه، زهرا، نجمه، صدیقه، محدثه، همچنین از اسامی آقایان: جعفر، کریم، رحیم، حسین، حجت، قدرت، مسلم، عبدالله، رحمان، کاظم، مجتبی و ...

سوالات زیادی مطرح می گردد مبنی بر اینکه اگر اسم ما از اسمهای ائمه باشد آیا قابل تغییر است؟ اسمهای محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین و ... چطور؟

جواب: در قوانین ایران، منعی در خصوص تغییر نام ملاحظه نمی شود، و اینکه در خصوص بعضی از اسم ها  سختگیری بیشتری وجود دارد بیشتر ناشی از اعتقادات دینی و مذهبی است و نه قانون مدون و قابل اجرا. البته، مواردی نیز به صورت استثنا دیده شده که شخصی به جهت یک محکومیت کیفری در جرایم منافی عفت، در صدد تغییر نام برامده است. در عمل نیز قضات محترمی که دعوی تغییر نام را می پذیرند و حکم بر پذیرش خواسته خواهان صادر می کنند، تفاوتی میان این اسم و آن اسم قائل نمی شوند اگرچه برخی از ایشان، دلایل را مود توجه و بررسی قرار می دهند اما تعدادی هم، صرف درخواست تغییر نام را کافی برای صدور حکم می دانند و اصطلاحا، چندان مته به خشخاش نمی گذارند.

نهایتا سلیقه حاکم است

البته ذکر این نکته ضروری است که تغییر برخی اسم ها درصد احتمال ضعیفی دارد. ممکن است دادگاه بدوی درخواست تغییر نام را بپذیرد اما ثبت احوال از حق اعتراض تجدیدنظرخواهی خود استفاده کند و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال شود. در دادگاه تجدیدنظر، ممکن است حکم مثبت شما، نقض شود و با یک استدلال مغایر، تغییر اسم شما انجام نشود؛ مخصوصا در مورد اسامی همچون محمد، علی، حسین، فاطمه، زهرا. دلیلش هم این است که همانطور که در ابتدای این نوشتار گفته شد، موضوع تغییر نام، یک موضوع کاملا سلیقه ای است و به سلیقه قاضی بستگی دارد. شایسته است که قانون در این خصوص، تغییر کند و تکلیف این موضوع روشن شود و این گونه نباشد که صرفا سلیقه ی قاضی تعیین کننده باشد. نباید یک موضوع کاملا شخصی را در این حد دشوار کرد.

تغییر اسم فقط یک بار امکان پذیر است

درخواست تغییر اسم از طریق دادگاه، فقط یک بار امکان پذیر است و اگر نتیجه منفی باشد، دیگر امکان تغییر اسم به آن اسمی که قبلا درخواست داده بودید امکان ندارد. در اصطلاح حقوقی، گفته می شود که «اعتبار امر مختوم» یا «اعتبار امر مختومه» یافته است. در کل، دادگاه به یک موضوع، که خواهان و خوانده پرونده، یکسان باشد و موضوع یکسان، یک بار بیشتر رسیدگی نمی کند مگر اینکه خوانده به این موضوع، ایرادی اعلام نکند یعنی مثلا ثبت احوال، به دادگاه اعلام نکند که این شخص، قبلا درخواست تغییر نام داده و تقاضایش رد شده؛ در این صورت، دادگاه می تواند مجددا به موضوع رسیدگی کرده و رای مثبت یا منفی صادر کند. یا اینکه می توان نام دوم را تغییر داد؛ مثلا قبلا تغییر اسم از رقیه به رویا بوده و فرضا نتیجه نگرفته، این بار می توان رقیه به رها درخواست داد. اگرچه یک سری ایراداتی هم ممکن است مطرح شود که به جهت پرهیز از اطاله کلام، به همین مقدار اکتفا می شود.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.