۰ نفر

مقام ارشد کره جنوبی برای رایزنی با اعضای برجام راهی وین شد

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰
کد خبر: 596338
مقام ارشد کره جنوبی برای رایزنی با اعضای برجام راهی وین شد

معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای دیدار و رایزنی با اعضای برجام و ایالات متحده، ساعاتی پیش عازم پایتخت وین شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری یونهاپ کره‌ جنوبی امروز (سه‌شنبه) گزارش کرد که «چوی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی وارد فرودگاه بین‌المللی «اینچئون» در غرب سئول شد تا برای دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام و ایالات متحده عازم «وین» پایتخت اتریش شود.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش کرد که چوی جونگ کان امروز (۴ ژانویه ۱۴ دی ماه) برای حل مسئله دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی، عازم «وین» پایتخت اتریش شد.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در سفر کاری خود که از امروز آغاز می‌شود و تا ۹ ژانویه (۱۹ دی ماه) ادامه خواهد داشت، قصد دارد با نمایندگان کشورهای عضو برجام یعنی ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان ، چین و روسیه و همچنین نماینده ایالات متحده دیدار و رایزنی کند.

طبق این گزارش، این مقام ارشد کره جنوبی همچنین قصد دارد در این سفر پنج روزه خود همچنین با معاون وزیر امور خارجه اتریش نیز دیدار کند.

علی‌رغم آن که دولت کره جنوبی عضوی از مذاکرات برجام نیست اما به واسطه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی، انتقال پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را به تعویق انداخته است.

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

مقام‌های ایران در این مدت به صراحت به کره‌ای‌ها گفته بودند که بهانه تراشی آنها برای عدم پرداخت بدهی‌شان به مردم ایران اصلا پذیرفتنی نیست؛ چرا که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت قرار نداشته و فقط تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعمال شده و کره هم به عنوان یک دولت مستقل موظف به اجرای این تحریم‌ها نیست.

از طرف دیگرف اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۹ نیز وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اطلاع داده بود که دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهند شد.

تیر ماه امسال خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش کرد که وزیر دارایی کره ج نوبی و وزیر خزانه‌داری آمریکا در دیداری دوجانبه در شهر ونیز ایتالیا توافق کردند در خصوص دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند.