۰ نفر

مقررات کنوانسیون پاریس در خصوص ثبت علائم تجاری / ثبت رامونا

۸ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۳۳
کد خبر: 594540
مقررات کنوانسیون پاریس در خصوص ثبت علائم تجاری / ثبت رامونا

کنوانسیون پاریس در سال۱۸۸۳ میلادی در پاریس به منظور حمایت از مالکیت صنعتی منعقد شد و تا سال۲۰۰۶ بیش از ۱۷۷کشور عضور آن شدند. ایران در سال۱۳۳۷ هجری شمسی به این کنوانسیون ملحق شد.

این کنوانسیون با هدف جلوگیری از رقابت منصفانه و همچنن بهره مندی از حمایت قانونی صاحبین برند در کشورهای عضو شده در زمبنه های اختراعات، علامت های تجاری و طرح های صنعتی، نشانه های جغرافیایی فعالیت می کند.

مقررات و دستورالعمل های کنوانسیون پاریس در سه دسته ی موضوعات ملی، حق اولویت، و قاونین مشترک تقسیم بندی شده اند.

یکی از واژه هایی که حتما هنگام ثبت برند یا ثبت اختراع با گوشتان خورده است، حق تقدم ثبت است. در این مقاله به طور کامل با معنای این واژه و همچنین ارتباط آن با کنوانسیون پاریس آشنا خواهید شد.

حق تقدم ثبت چیست؟

همانطور که می دانید با ثبت برند یک سری حقوق انحصاری برای فرد ایجاد می شود. به عنوان مثال افرادی که برند خود را به ثبت رسانده اند، از حمایت قانونی و انحصاری استفاده از برندشان برخوردار می شوند. اما این گونه ثبت برند تنها در کشوری که  برند در آن به ثبت رسیده است دارای اعتبار می باشد.

این موضوع اولین بار در کنوانسیون پاریس مطرح شد. برای ایجاد حقوقی برای صاحبان برند در دیگر کشورها حق تقدم ثبت مطرح شد. حق تقدم ثبت به معنای ایجاد حقوق معین برای صاحب برند در دیگر کشورهای عضو برای مدت زمان معین به هنگام رائه اظهار نامه می باشد.

در صورتی که مالکین برند بخواهند، با تقاضای ثبت، از مزایای حق تقدم نیز در دیگر کشورها استفاده کنند، می توانند هنگام ارائه اظهار نامه خود، حق تقدم ثبت را نیز اعلام نمایند.

حق تقدم ثبت را می توان هنگام ثبت اختراع، طرح های صنعتی و علامت های تجاری را درخواست کرد. برای این کار باید حداکثر 15 روز بعد از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت برند، مدارک لازم حق تقدم نیز ارائه شود. در این اظهارنامه باید تمامی خدمات و کالاهای مورد درخواست برای ثبت حق تقدم         مشخص شوند.

این اسناد و مدارک را باید اداره مبدا و کنسولگری ایران در کشور مورد درخواست و اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت خارجه تایید کنند.

مزایای حق تقدم ثبت

حق تقدم ثبت مانند ثبت برند و یا رتبه بندی شرکت دارای مزایایی زیادی است. با داشتن حق تقدم ثبت می توانید از حمایت قانونی دیگر کشورهای عضو کنوانسیون برخوردار شوید.

علامت تجاری که در کشور مبدا به ثبت رسیده باشد، با ارائه درخواست حق تقدم ثبت و به همان شکل در دیگر کشورها نیز پذیرفته می شود. قوانین ثبت علائم تجاری و برندها در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. تا پیش از وجود این کوانسیون افراد برای ثبت برند خود در دیگر کشورها و برخورد از حمایت قانونی آن ها مجبور به ثبت برند خود مطابق با قوانین کشور مورد درخواست بودند.

این موضوع چالش بسیار بزرگی برای تجار ایجاد کرده بود. اما با شکل گیری این کنوانسیون و به عضویت درآمدن دیگر کشورها ثبت برند با استفاده از حق تقدم ثبت بسیار راحت شد.

مزایای حق تقدم ثبت به شرح زیر می باشد:

  • پس از ثبت شرکت و ثبت برند، با انجام حق تقدم ثبت، سهامداران در هنگام افزایش سرمایه، می توانند  100 سهم سهام شرکت را در اختیار بگیرند.
  • حق تقدم ثبت منجر به ایجاد شرایط راحت و بهتری برای سرمایه گذاری و تجارت در دیگر کشورها خواهد شد.
  • برخورداری از حمایت قانونی در دیگر کشورهای که حق تقدم ثبت برای آن ها انجام شده است.

در پایان حق تقدم ثبت فرصتی بسبار عالی و پل ارتباطی بسیار خوب برای تجارت با دیگر کشورها در یک فضای رقابتی سالم ایجاد کرده است. حتما اگر دارای یک برند و یا کسب و کاری به خصوص هستید همین امروز برای خلق فرصت های جدید برای حق تقدم ثبت اقدام کنید.

نحوه انجام حق تقدم ثبت

برای استفاده از مزایای حق تقدم ثبت، متقاضی باید مدارک وم ستندات خود را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر 15 روز کاری پس از تاریخ تسلیم اظهار نامه ارائه دهد.

افرادی که برند خود را طبق قوانین و مقررات داخل کشور به ثبت رسانده باشند می توانند از این حق امتیاز بهره مند شوند. حق تقدم را می توان بر اساس نیاز برای یک کشور و یا چند کشور عضو کنوانسیون انجام داد. در تعداد کشورهای مورد درخواست هیچ محدودیت ذکر نشده است.

توجه داشته باشید که طول دوره حق تقدم برای برای نمونه های اختراعی و اشیا مصرفی 12 ماه است. اما برای طرح های صنعتی و علائم تجای 6ماه خواهد بود. پس از این زمان مجددا باید برای تمید آن اقداماتی صورت بگیرد.

اگر قصد ثبت برند و همچنین استفاده از مزایای حق تقدم دارید با رامونا در تماس باشید تا شما را در این باره و نحوه ی انجام کار کاملا راهنمایی کند.

انجام امور ثبتی گرچه ساده به نظر می رسد، اما نکات ریز زیادی را در خودجای داده است که عدم توجه به آن ها باعث رد شدن پرونده ی درخواستیتان خواهد شد.

برای لطلاع از مدارک لازم برای انجام حق تقد ثبت با کارشناسان ما در رامونا در ارتباط باشید. موسسه رامونا می تواند تمامی امور ثبتی شما را در کوتاه ترین زمان ممکن و کمترین هزینه انجام دهد.

تمامی نکاتی که لازم است شما برای ثبت برند و حق تقدم به آن توجه داشته باشید، در همان ابنتدای کار خدمت شما معرفی خواهد شد تا از دوباره کاری و اتلاف زمان جلوگیری شود.

علائم غیر قابل ثبت در کنوانسیون پاریس

توجه داشته باشید که برخی از علائم را نمی توان در این کنوانسیون به ثبت رساند و دارای منع قانونی می باشد.

  • علامت هایی که تقلیدی باشند،  به عنوان مثال از روی یک علامت معروف کپی شده باشند. یا ترجمه علامتی باشند که از قبل ثبت شده باشند.
  • علامت هایی که باعث گمراهی مصرف کننده شود.
  • علامت هایی که مشمول نام خانوادگی، پرچم کشورها، علائم دولتی و رسمی کشورها باشند.

به عنوان مثال کپی برداری از علامت یک برند مشهور مانند بنز به علت این که تلید از این علامت صورت گرفته است و همچنین باعث گمراهی مصرف کنندگان می شود، موجب رد و ابطال درخواست خواهد شد.

کشورهای عضو این کنوانسیون متعهد شده اند که از قبول برندهایی که باعث گمراهی مصرف کننده می شوند و همچنین برگرفته از برندهای مشوهر و از قبل ثبت شده باشند امتناع کنند.

برای انجام تمامی امور حقوقی و ثبتی در سرتاسر ایران میتوانید به وبسایت ثبت رامونا به آدرس اینترنتی www.sabtramona.ir  مراجعه نمایید.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.