۰ نفر

نگهدارنده های شیمیایی مواد غذایی کدام ها هستند؟

۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۵
کد خبر: 587508
نگهدارنده های شیمیایی مواد غذایی کدام ها هستند؟

نگهدارنده های مواد غذایی با روش های مختلفی می توانند سبب جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی و افزایش طول عمر آن ها شوند. برخی از این مواد از رشد باکتری ها و کپک ها جلوگیری به عمل می آورند و برخی دیگر مانع از فاسد شدن چربی های موجود می گردند.

نگهدارنده های مواد غذایی با روش های مختلفی می توانند سبب جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی و افزایش طول عمر آن ها شوند. برخی از این مواد از رشد باکتری ها و کپک ها جلوگیری به عمل می آورند و برخی دیگر مانع از فاسد شدن چربی های موجود می گردند. در ادامه‌ی این مقاله که توسط بازرگانی شیمیایی تهران تهیه شده است با ما همراه باشید تا با انواع مواد نگهدارنده ی موجود در بازار و نقش آن ها در مواد غذایی مجاز بیشتر آشنا شوید:

لاکتیک اسید

اسید لاکتیک یک نگهدارنده طبیعی است که در چندین غذا از جمله سبزیجات ترشی، ماست و محصولات پخته شده یافت می شود. باکتری ها قند را برای استخراج انرژی تجزیه کرده و اسید لاکتیک را به عنوان محصول جانبی تولید می کنند. اسید لاکتیک به تنظیم سطح pH کمک می کند و از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری به عمل می آورد. در نتیجه عمر مفید محصولات غذایی افزایش پیدا می کند.

سیتریک اسید

اسیدیته ی موجود در سیتریک اسید آن را به یک نگهدارنده عالی برای غذا و نوشیدنی تبدیل کرده است. وجود اسید در یک محیط از رشد باکتری ها جلوگیری می نماید. بسیاری از محصولات با عمر طولانی حاوی این ماده می باشند. برخی از محصولات غذایی مجاز حاوی این نگهدارنده عبارتند از: کنسروها، محصولات گوشتی، کیک ها و...

1

نیتریت سدیم

نیتریت سدیم از نظر نام و کاربرد مشابه نیترات سدیم است. هر دو مواد نگهدارنده ای هستند که در گوشت های فرآوری شده مانند سالامی، هات داگ و بیکن استفاده می شوند. نیتریت سدیم معمولا توسط سایر آنتی اکسیدان ها مانند آسکوربیک اسید استفاده می شود تا میزان تولید نیتروزآمین و سمیت آن به حداقل برسد.

3

سدیم بنزوات

بنزوات سدیم یک ماده نگهدارنده با شماره E211 است که بیشتر در غذاهای اسیدی مانند سس های سالاد ، نوشیدنی های گازدار ، مرباها و آب میوه ها ،ترشی ها و... استفاده می شود.

BHA و BHT

هیدروکسی آنیزول بوتیله 320 (BHA) و بوتیله هیدروکسی تولوئن 321 (BHT) آنتی اکسیدان هایی هستند که به بسیاری از غذاهای فرآوری شده اضافه می شوند. BHA و BHT با جلوگیری از فاسد شدن چربی ها می توانند سبب بهبود طول عمر مواد غذایی شوند. اما آیا استفاده از این مواد ایمن است؟ بله استفاده از این مواد به عنوان یک نگهدارنده در دوزهای کوچک تأیید شده است و معمولا در مارگارین و اسپرید، سس سالاد و پوره سیب زمینی فوری یافت می شود.

کاراگینان

کاراگینان که از جلبک دریایی قرمز به دست می آید، به عنوان یک غلظت کننده، امولسیفایر و نگهدارنده در بسیاری از محصولات غذایی مختلف  استفاده می شود. عموما این ماده در شیرکاکائو ها، شیر نارگیل، پنیر های گیاهی، بستنی و... مورد استفاده قرار می گیرد.

پروپیونات کلسیم:

این ماده عموما برای محصولات نانی ، پنیر، مربا، پودینگ مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با جلوگیری از رشد کپک و میکروارگانیسم ها سبب افزایش طول عمر مواد غذایی می شود.

استات کلسیم

استات کلسیم می تواند از رشد بسیاری از باکتری ها و کپک ها جلوگیری نماید. معمولا به عنوان نگهدارنده در محصولات نانوایی (مانند نان) برای افزایش ماندگاری با جلوگیری از رشد کپک ها استفاده می شود.

بررسی دقیق تر:

نگهدارنده های مواد غذایی طیف وسیعی از مواد شیمیایی را به خود اختصاص می دهند، این مواد می توانند سبب افزایش طول عمر محصولات غذایی و ماندگاری بالاتر آن ها شوند. با حفظ طعم و ماندگاری محصولات غذایی تا حدودی می توان رضایت مشتری را جلب نمود. در نتیجه تولیدکنندگان امروزه برای تولید محصولات غذایی با ماندگاری بالاتر از این نگهدارنده ها استفاده می نمایند.

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از نگهدارنده ها را در مواد غذایی در غلظت مجاز بلامانع دانسته است. در جدول زیر مقدار مجاز برخی از افزودنی های غذایی را می توانید مشاهده نمایید:

نام ماده

مواد غذایی مورد استفاده

مقدار مجاز

پروپیونات کلسیم

کیک، شیرینی، نان

3 گرم در کیلوگرم آرد و یا 4 گرم در کیلوگرم نان

بنزوات سدیم

نوشابه های گازدار

15 0 ppm برحسب اسید بنزوئیک

استات کلسیم

کیک، شیرینی، نان

4 گرم در کیلوگرم آرد و یا 3 گرم در کیلوگرم نان

نیتریت سدیم

سوسیس و کالباس

120ppm

منبع: فهرست افزودنی های مجاز خوراکی بر اساس نام افزودنی اداره کل نظارت بر مواد غذایی،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی دی ماه 1386 – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

نتیجه گیری:

مواد نگهدارنده طیف وسیعی از مواد را به خود اختصاص می دهند. امروزه نام این مواد را می توانید در ترکیب انواع محصولات غذایی مشاهده نمایید. اگر شما در صنایعی فعالیت می کنید که به مواد نگهدارنده مجاز نیاز دارید با بازرگانی شیمیایی تهران فعال در زمینه ی خرید و فروش مواد شیمیایی همراه باشید.

راه های ارتباطی با شیمیایی تهران

www.tehran-chem.com

تلفن تماس: 02191006570

ایمیل:tehranchem1@gmail.com

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.