۰ نفر

چه عواملی در قیمت زعفران موثر است؟

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۵۶
کد خبر: 586116
چه عواملی در قیمت زعفران موثر است؟

زعفران، یکی از گیاهانی است که امروزه خیلی از مردم از آن برای تهیه نوشیدنی ها و غذاهای خود استفاده می کنند.

 این طلای سرخ جزء گیاهان گرانقیمت است که البته وجود عوامل مختلفی نیز می تواند قیمت آن را بالاتر ببرد. ما در اینجا به بررسی دلایل افزایش قیمت زعفران می پردازیم.

بررسی دلایل افزایش قیمت زعفران

ایران یکی از کشورهای صادر کننده زعفران می باشد و به اصطلاح بزرگ ترین کشور تولید کننده انواع زعفران با کیفیت های مختلف در جهان می باشد. با این وجود در چند سال اخیر میزان تولید این گیاه و نحوه قیمت گذاری انواع مختلف این گیاه با نوساناتی همراه شده است.

عدم توجه دولت

عدم توجه دولت بر روند قیمت گذاری انواع زعفران، یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت زعفران در سال های اخیر می باشد. زیرا دولت دست دلالان را برای قیمت گذاری انواع زعفران، باز گذاشته است. این افراد به راحتی قیمت انواع مختلف این گیاه را با توجه به میل خود بالا و پایین می آورند.

این دلالان انواع مختلف زعفران را انبار می کنند و با توجه به وضعیت بازار و در فصول مختلف آنها را وارد بازار می کنند و با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند.

1

آب و هوا

در این میان آب و هوا و خشکسالی های سال های اخیر نیز توانسته است، تاثیر بسیار زیادی بر تولید این طلای سرخ داشته باشند. زیرا خیلی از کشاورزان دیگر علاقه ای به تولید این گیاه ندارند و معتقد هستند که دیگر کاشت و برداشت این گیاه سود چندانی برای آنها ندارد.

قابل ذکر است که خشکسالی و بی آبی استان خراسان که یکی از استان های فعال در کاشت این گیاه است، در روند افزایش قیمت این گیاه تاثیر بسیار زیادی داشته است. کشاورزان معتقد هستند که باید هزینه های زیادی را صرف این کار کنند و دولت نیز در این رابطه از آنها حمایت نمی کند. به همین دلیل کمبود این گیاه در بازار داخلی سبب شده است که قیمت آن در فصل برداشت و یا فصول دیگر بالا برود.

هزینه بالا کاشت و برداشت

از دیگر دلایل افزایش قیمت زعفران، هزینه بالایی است که کشاورزان صرف کاشت و برداشت زعفران می کنند،

حقوق کارگران

از موضوع پرداخت حقوق کارگران نیز نباید به راحتی بگذریم. زیرا زمان برداشت این گیاه بسیار کوتاه است و کارگران زیادی را باید در خدمت گرفت.

کمبود پیازچه زعفران

قابل ذکر است که با توجه به میزان بالای صادرات پیازچه زعفران و کمبود آن در کشور، بسیاری از کشاورزان با مشکل تهیه پیازچه این گیاه روبرو شده اند و به همین دلیل نمی توانند زعفران زیادی را تولید کنند. به همین دلیل دولت باید میزان صادرات پیازچه این گیاه را به کشورهای حوزه خاورمیانه کاهش دهد، تا هم دولت و هم کشاورزان بتوانند سود بیشتری را نصیب خود کنند و همچنین قیمت زعفرانی که توسط کشاورزان تولید می شود نیز پایین تر بیاید.

2

قیمت گیاه زعفران چگونه تعیین می شود؟

دلایل مختلفی برای قیمت گذاری انواع زعفران با کیفیت های مختلف وجود دارد:

نوع

نخستین مسئله ای که سبب می شود، قیمت انواع زعفران ها با یکدیگر فرق کند، نوع آنها می باشد. کشاورزان بعد از برداشت گل های زعفران، آنها را به صورت نگین، سرگل، پوشال، سفید و ... از درون گل های زعفران خارج می کنند. قیمت هر کدام از انواع این زعفران ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

به طوری که در بازار خرید و فروش زعفران، نوع سرگل و نگین این گیاه دارای قیمت بالاتری می باشد و میزان صادرات آنها نیز بسیار بالاتر می باشد. قابل ذکر است که زعفران سرگل و نگین تازه از رنگ، طعم و بوی بیشتری برخوردار است.

فصل خرید زعفران

یکی دیگر از عواملی که می تواند قیمت انواع زعفران را تحت تاثیر قرار دهد، فصل خرید زعفران توسط افراد می باشد. به طور مثال اگر زعفران را در فصل برداشت آن که از اوایل مهرماه تا اوایل آذرماه می باشد، خریداری کنیم، به دلیل تازه بودن زعفران و اصل بودن آن، باید هزینه بالاتری را صرف کنیم.

عمر زعفران

قابل ذکر است که این گیاه نیز مانند دیگر گیاهان و ادویه ها دارای مدت انقضای خاصی می باشد، البته مدت انقضای این گیاه طولانی است.اما به طور حتم زعفرانی که تازه است، طعم، عطر و بوی بیشتری دارد و از مرغوبیت بالاتری برخوردار می باشد و قیمت آن هم بالاتر است.

میزان عرضه و تقاضا

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت زعفران میزان تقاضا و عرضه آن می باشد، به طوری که اگر میزان عرضه و وجود زعفران در بازار بیشتر باشد، قیمت زعفران کاهش می یابد.اما اگر میزان تقاضا و خرید آن بیشتر باشد و زعفران کمتری نیز در بازار وجود داشته باشد، قیمت زعفران نیز گران تر می شود.

با توجه به اینکه قیمت زعفران های موجود در بازار با توجه به کیفیت آنها، میزان خرید، زمان خرید، نوع خرید و نوع بسته بندی با یکدیگر فرق می کنند، افراد باید سعی کنند مقدار زعفران مورد نظر خود را از مراکز معتبر خریداری کنند.افرادی که قصد خرید عمده و جزئی این گیاه را دارند، می توانند برای خرید زعفران برادران حسینی، با مراجعه به سایت زیر ضمن مشاهده انواع زعفران ها با بسته بندی های مختلف با ویژگی های این گیاه آشنا شوند و مقدار زعفران مورد نیاز خود را با کمترین قیمت خریداری کنند:

https://hosseinibrothers.ir

ما در این مطلب سعی کردیم، مهم ترین دلایل افزایش قیمت زعفران در سال های اخیر را بیان کنیم. اما چیزی که اهمیت دارد، نظارت مسئولان و ایجاد یک برنامه ریزی خاص می باشد، دولت می تواند سبب تثبیت قیمت این گیاه ارزشمند باشد تا کشاورزان نیز بیش از حد ضرر نکنند و میزان تولید آن بیشتر شود.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.