۰ نفر

مهم ترین ویژگی های دوربین موبایل مناسب برای عکاسی

۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۵۴
کد خبر: 576373
مهم ترین ویژگی های دوربین موبایل مناسب برای عکاسی

با پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی، هر روز نوآوری‌های جدیدی در دنیای گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود، برای مثال گوشی‌هایی با چند دوربین نسل جدیدی از انواع همراهان همیشگی ما هستند و ویژگی‌های آنها باهمدیگر رقابت می‌کند.

این نوشته تلاش می‌کند با نگاه به دوربین‌ها در گوشی‌های موبایل، مهم‌ترین ویژگی‌های آنها را که برای عکاسی مناسب هستند، مورد بررسی قرار دهد. در این سفر همراهمان باشید.

1- لنز واید (Wide Lenz)

برای شناختن لنز‌ها ابتدا باید در مورد فاصله کانونی آنها بدانیم؛ فاصله کانونی عددی است که هرچه پایین‌تر باشد، تصویر واید‌تر یا تصویر عریض‌تری را نشان داده خواهد شد و این به آن معناست که فضای بیشتری در تصویر خواهیم داشت و کاملا عکس حالت زوم (بزرگ شده) دارد.

حالا هرچه فاصله کانونی بیشتر و بیشتر شود، انگار که ما عکس را به حالت زوم‌تری می­بینیم و کادر کوچکتری از تصویر خواهیم داشت. لنز واید در گوشی‌ها فاصله‌ای حدود 25 یا 26 دارد که حالت اصلی یک لنز است و معمولا با کیفیت‌ترین حالت یک لنز این حالت است که نه حالت زوم آن زیاد است و نه حالت عریض و کشیده آن.

2- لنز اولترا واید (Ultra wide Lenz)

اولترا وایدف تصویر فوق عریضی است که فاصله کانونی آن 13 یا 14 است که با این لنز می­توانید تصویری بسیار عریض ثبت کنید. در واقع با این لنز فضای بیشتری از یک صحنه را در تصویر خود جای خواهید داد. در این حالت، آنچه به نظر می‌رسد آن است که انگار شما عقب رفته‌اید و تصویری ثبت کرده‌اید که فضای بیشتری را در خود جای داده است.

برای فهم بیشتر پیشنهاد می‌کنیم، دستان‌تان را از مچ به هم بچسبانید و کف دستانتان را کاملا باز کنید تا یک زاویه 180 درجه درست شود، عملکرد لنز اولترا واید به این شکل است. در واقع این لنز یک حالت 180 درجه را از صحنه پیش رو به نمایش می­گذارد.

3-نور را فراموش نکنید

اجازه دهید تا یادمان نرفته به این نکته اشاره کنیم که وجود لنزهای مختلف در دوربین عکاسی گوشی همراه شما، برای ثبت یک تصویر خوب گرچه الزامی است، اما کافی نیست. شما باید در راه هنرمندانه عکاسی، با انواع روش‌های نورپردازی آشنا شوید و چه بخواهید یا نه، وسایلی را نیز برای اینکار تهیه کنید.

برای مثال، رینگ لایت‌ها، ابزارهای جدید و محبوب عکاسان، بلاگر و یوتیوبرهایی است که به دنبال ثبت تصاویر و ویدئوهای با کیفیت‌تر هستند. انواع رینگ لایت پایه دار شیائومی یا سامسونگ، از محبوب‌ترین انواعی هستند که می‌توانید برای فضای بزرگی مانند اتاق و سالن تهیه کنید و اگر فقط به فکر تصویربرداری با دوربین‌تان هستید، رینگ‌ لایت‌های مخصوص گوشی ناامیدتان نخواهند کرد.

4-لنز ماکرو (Macro Lenz)

2

لنز ماکرو جزو جدیدترین ترند‌های دوربین گوشی است که برخی گوشی‌های جدید از آن استفاده کرده‌اند. این لنز توانایی نشان دادن عکس صحنه‌ای با جزئیات دقیق از نزدیک را دارد. شما می­توانید با نزدیک شدن به یک سوژه و استفاده از این لنز از دقیق‌ترین جزئیات آن عکس بگیرید. این لنز برای همه کاربرد ندارد، اما می­تواند جزئیاتی را برای عکاسی از حشرات یا عکاسی از گل‌ها در طبیعت یا حتی عکاسی از چشم انسان مفید باشد.

5-از وسایل جانبی استفاده کنید

می‌خواهیم در اینجا به شما تبلت‌ها را پیشنهاد بدهیم و دلیل آن، بزرگ‌تر بودن صفحه آنها برای ویرایش عکس‌هاست. البته اگر بتوانید مدل هایی مانند تبلت های بزرگ تر اپل (بالای 7 اینچ) را خریداری کنید که حافظه بالایی هم داشته باشند، علاوه بر ویرایش عکس‌ها، از دوربین بسیار خوب آنها نیز بهره خواهید برد و به این ترتیب دیگر نیازی به ویرایش عکس‌ها در کامپیوتر و یا صفحه‌های کوچک موبایل نخواهید داشت. در حال حاضر انواع مدل‌های 2020 آنها در بازار موجودند و برای رقابت بهتر با سایر رقبا، سیمکارت خور نیز شده‌اند.

6-دیافراگم و لنز تشخیص عمق میدان

دهانه لنز مجهز به دریچه‌ای است که باز و بسته می­شود تا نور را جذب کند. هرچه این دریچه بازتر شود نور بیشتری می­گیرد و عکس بهتری هم ارائه می­دهد. دیافراگم دوربین گوشی ها از 7/1 شروع می­شود تا 2/2 و هرچه این عدد کمتر باشد، دهانه دیافراگم بازتر است و نور بیشتری را جذب می‌کند. در واقع لنزهایی که عدد دیافراگم­ شان کمتر است در گرفتن عکس بهتر عمل خواهند کرد.

بسیاری از گوشی‌ها توانایی تغییر دستی دیافراگم را ندارند، بنابراین دقت کنید که دیافراگم گوشی که می‌خرید پایین‌تر باشد. دیافراگم علاوه بر جذب نور روی عمق میدان هم تاثیر دارد. در دوربین‌های حرفه ای که دیافراگم ­شان قابلیت تغییر دستی دارد، با تغییر دیافراگم می­توانید به عکس عمق دهید.

7-لنز تله فوتو

3

فاصله کانونی این لنز حدود 50 تا 57 است و حالتی زوم دارد و شما قاب کوچکتری از صحنه را خواهید داشت. در این لنز شما کیفیت کمتری در عکس‌تان دارید و رنگ و روی عکس گرفته می­شود. دلیل وجود این لنز در گوشی‌ها این است که ما بتوانیم زوم اپتیکال انجام دهیم. زوم اپتیکال زومی است که به وسیله سخت افزار دوربین انجام می­شود. تفاوت زوم اپتیکال با زوم دیجیتال این است که شما در زوم دیجیتال عمل زوم را به صورت دستی انجام می­دهید و کیفیت به شدت افت می­کند و در واقع زوم اپتیکال از نظر افت کیفیت نسبت به زوم دیجیتال، کمی بهتر عمل می­کند. اگر مایلید درباره این لنزها بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی کامل با لنز تله فوتو را بخوانید.

8-شارپ

مورد دیگری که باید در هنگام خریدن یک گوشی با دوربین خوب به آن توجه کنید، شارپ یا شارپنس است. شارپنس در واقع وضوح تصویر است. دوربینی که شارپنس خوبی دارد، وضوح و جزئیات تصویر را به خوبی نمایش می­دهد. در واقع عکس هایی که با دقت بالا هستند و شما می­توانید تمامی خطوط پیشانی یک فرد یا تمامی لک های صورت او را به دقت ببینید.

9- دینامیک رنج

دینامیک رنج یکی از مهمترین چیزهایی است که باید به آن توجه کنید. داینامیک رنج یعنی اختلاف بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت یک تصویر. هرچه این اختلاف کمتر باشد دوربین عملکرد بسیار بهتری دارد. دوربینی که اختلاف بین نقاط تاریک و روشن آن کم باشد، دوربین خوبی است. به عنوان مثال اگر بخواهید از یک جنگل عکس بگیرید که آسمان بالای آن بسیار روشن و آفتابی است، نباید آسمان را سوژه قرار دهید، چرا که درخت‌ها بسیار تاریک خواهند شد و اصلا قابل دیدن نخواهد بود و اگر سوژه خودتان را درخت‌ها قرار دهید، آسمان بسیار سفید خواهد شد. دوربینی خوب است که مقداری از آبی آسمان و سبزی درختان را به ما همزمان بدهد.

شما با توجه به میزان نیاز خودتان به هر لنزی یا هر آپشنی می­توانید گوشی مورد نیازتان را بخرید و نیازی نیست حتما گوشیی بخرید که تمام لنز ها را داشته باشد.

نویسنده: سارااقبالی

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تیم تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.