۰ نفر

همه‌چیز درباره هزینه‌ های کارشناسی خودرو

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۲
کد خبر: 567892
همه‌چیز درباره هزینه‌ های کارشناسی خودرو

با توجه به حساسیت‌های همیشگی خرید و فروش خودرو بحث کارشناسی فنی و ظاهری خودرو بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. شاید تاکنون بارها درباره موارد مورد بررسی کارشناسان مطالب خوانده باشید، ولی حالا وقتش است که درباره هزینه‌های کارشناسی و معامله خودرو اطلاعاتی به دست بیاورید.

در پروسه مربوط به معامله خودرو همه‌چیز حول محور قیمت معنا پیدا می‌کند؛ به عبارت دیگر خریدار اغلب تمایل دارد خودروی موردنظرش را با پایین‌ترین نرخ خریداری کند و فروشنده نیز قصد دارد خودروی خود را به بالاترین قیمت به فروش برساند.

اما نکته‌ای که اغلب مشتریان از آن بی‌خبر هستند یا دست‌کم کمتر به آن توجه می‌کنند، تأثیر میزان سلامت فنی و ظاهری خودرو روی قیمت نهایی است. به همین دلیل نیاز است هر دو طرف با هزینه کارشناسی خودرو آشنا شوند.

به همین منظور چه خریدار و چه فروشنده خودرو در این بازار پرتلاطم می‌توانند از سرویس‌های متنوع مربوط به خرید، فروش، معامله امن و مهم‌تر از همه کارشناسی خودروی شرکت ماشینچی بهره‌مند شوند. ضمناً ماشینچی تنها مجموعه‌ای در نوع خودش است که وام فوری خرید خودرو اعطا می‌کند و تمام خدمات خود را زیر پوشش بیمه قرار می‌دهد.

حالا وقت آن است که کمی بیشتر درباره هزینه‌های کارشناسی و معامله خودرو آشنایی پیدا کنید. عموماً شرکت‌های مختلف تعرفه‌های متفاوتی را برای سرویس کارشناسی خودروی خود تعیین می‌کنند. فارغ از اجرت اعزام و خدمات کارشناسی خودرو که همواره به مدل و سال ساخت و حتی داخلی و خارجی بودن بستگی دارد، کارشناسان به خریدار و یا فروشنده نحوه قیمت‌گذاری را با توجه به شرایط فیزیکی و فنی خودرو اعلام می‌کنند.

در نظر داشته باشید نکته مهم در انتخاب شرکت‌های کارشناسی خودرو اصالت و اعتبار خدمات آنها است. موارد متعددی از تأخیر و یا حتی عدم مهارت کافی در تشخیص ایرادات خودروهای مورد معامله گزارش شده است. بسیاری از این افراد در تشخیص رنگ‌شدگی که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین قیمت خودروهای دست دوم است، نیز اطلاعات کافی ندارند. به صورت معمول بعد از تماس با این شرکت‌ها کارشناس مربوطه تا حدود 30 دقیقه بعد در محل حاضر است. کارشناسان این خدمات را برای تعیین بازه قیمت خودرو ارائه می‌کنند.

قیمت‌گذاری اولیه

یک کارشناس خودرو بعد از بررسی اولیه اقدام به ارزش‌گذاری حدودی خودرو می‌کند. این قیمت بر اساس معیارهای متعارف مانند سال ساخت، مدل، لیست آپشن‌ها، قیمت دلاری، میزان کارکرد، وضعیت تایر، وضعیت بیمه و یک چک ظاهری ساده اعلام می‌کند. این قیمت در ادامه با بررسی‌های بیشتر امکان نوسان دارد.

قیمت‌گذاری بر حسب آپشن‌ها

در هنگام خرید خودرو، یکسری از ویژگی‌ها را خودتان باید چک کنید و از صحت عملکردشان مطمئن شوید. این لیست می‌تواند تأثیر مهمی در قیمت نهایی خودرو بگذارد.

2

سیستم روشنایی

چراغ‌ها مهم‌ترین ویژگی‌ای است که باید آن‌ها را چک کنید. آن‌ها را روشن کنید، جلو و عقب را چک کنید، فلاشرها، راهنماهای طرفین و مه‌شکن‌ها را هم بررسی کنید. چراغ‌های داخل کابین را هم چک کنید ولی در صورت خراب بودنشان، حساسیتی نداشته باشید اما به فروشنده بگویید که متوجه خراب‌ شدن آن‌ها شده‌اید.

دکمه‌های کنترلی

آپشن‌های برقی خودرو را چک کنید. از نور صفحه کیلومتر شروع کنید تا کم‌نور نشده باشد. بالابر شیشه‌ها، قفل مرکزی، دکمه‌های تنظیم برقی آینه‌ها، دسته برف پاک‌کن‌ها و دکمه تنظیم چراغ‌ها را هم در چک لیست‌تان قرار دهید. باز و بسته ‌شدن سانروف را هم فراموش نکنید.

سیستم تهویه

حالا نوبت چک‌ کردن گرمایش و سرمایش است. کولر و حتی بخاری را روشن کنید. دریچه‌های تهویه را بررسی کنید و اگر در ردیف عقب هم دریچه‌ای وجود دارد، از سالم بودن آن مطمئن شوید. همچنین گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها و گرم‌کن فرمان در خودروهایی که چنین آپشنی دارند را چک کنید. پس از سالم بودن آنها نیز مطمئن شوید.

سیستم مالتی‌مدیا

اگر خودرو دارای سیستم مالتی ‌مدیا است، حتماً باید آن را هم بررسی کنید. دقت داشته باشید که سیستم صوتی، مانیتور جلو و مانیتورهای عقب، دوربین عقب و دوربین 360 درجه، نویگیشن و مسیریابی، بلوتوث و هدآپ همگی از اجزای سیستم چندرسانه‌ای خودرو هستند و در صورت نصب روی خودرو، بهتر است آن‌ها را هم چک کنید.

در زمان کارشناسی آپشن‌های خودروی گران‌قیمت، معمولاً با دکمه‌های متعددی در سمت چپ داشبورد یا روی کنسول مرکزی مواجه می‌شوید. در محصولاتی مانند تویوتا و لکسوس، کیا و هیوندای، بنز و ب‌ام‌و و حتی انواع پورشه، این کلیدها را حتماً دیده‌اید. هرچقدر که قیمت خودرو بالاتر باشد، اهمیت این کلیدها هم بیشتر می‌شود و اصطلاحاتی مانند تک‌کلید یا سه کلید یا هفت کلید و ... نیز صرفاً برای اهمیت دادن به همین موضوع، استفاده می‌شود.

نکته آخر اینکه برای اطلاع از آپشن‌های خودرو، مراجعه به نمایندگی‌ها، یکی از بهترین روش‌هاست. چراکه هم می‌توانید از استاندارد بودن آپشن‌ها مطلع شوید و هم اینکه به سابقه مراجعات خودرو به نمایندگی، دسترسی پیدا می‌کنید.

3

مرحله پایانی

بعد از پایان بازدید خودرو توسط کارشناس، باید یک برگه کارشناسی از او بگیرید. در این برگه، نتیجه بازدید خودرو و همچنین سالم یا معیوب بودن تمام اجزای بررسی شده، باید درج شده باشد. اصالت و اعتبار برگه کارشناسی، فقط به دو آیتم بستگی دارد؛ نخست مهر شرکت موردنظر (اعزام‌کننده کارشناس) و دیگری نیز امضای شخص کارشناس. پس حتماً مراقب این دو نکته در برگه فوق باشید. گزارش کارشناسی خودروها معمولاً اعتبارشان یک روز یا حداکثر چند روز است؛ بنابراین در صورت مشخص شدن اشتباه در گزارش کارشناسی، فقط در مهلت تعیین شده، فرصت شکایت یا جبران خسارت را دارید.