۰ نفر

"پالم" بوی سیاسی می‌دهد؟!

۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۰:۰۲
کد خبر: 56191

مدیرعامل تعاونی کارخانجات شیر پاستوریزه استان اصفهان گفت: معاونت غذا و دارو به صورت طبیعی مجوز استفاده از روغن پالم را برای هشت نوع از اقلام محصولات لبنی صادر کرده است به طوری که حتی نام این چربی نباتی بر روی بسته این محصولات نیز درج می‌شود.

هومان امیری اظهار کرد: آنچه این روزها در رسانه‌های داخلی کشور سر و صدا به پا کرده مربوط به تخلف تعداد انگشت شماری از کارخانجات تهرانی نسبت به استفاده از روغن پالم در دیگر محصولاتی است که نام آنها در فهرست 8 گانه اعلام شده توسط معاونت غذا و دارو وجود ندارد.وی خاطرنشان کرد: تعاونی کارخانجات شیر پاستوریزه استان اصفهان اعلام می‌کند که هیچ یک از 30 کارخانه تحت حمایت این نهاد صنفی تاکنون در هیچ یک از اقلام خود به جز موارد ذکر شده در قانون از روغن پالم استفاده نکرده و حاضر است تمام محصولات خود را برای آزمایش‌های دقیق علمی در اختیار نمایندگان فنی سازمان استاندارد و یا مراجع ذیصلاح سلامت استان اصفهان قرار دهد.

مدیرعامل تعاونی کارخانجات شیر پاستوریزه استان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد رسانه‌ای کردن مسئله استفاده از روغن پالم در برخی کارخانجات مطرح پایتخت نه تنها با هدف روشنگری اذهان عمومی صورت نگرفته باشد بلکه منشا آن نیز از یک دعوای تجاری میان دولت فعلی و دولت قبل بر سر واردات روغن پالم نشات گرفته باشد و در نهایت توپ شوم بازی‌های جناح‌های سیاسی به زمین تولیدکنندگان لبنیات کشور افتاده است.امیری ادامه داد: دولت قبل در راستای سیاست‌های وارداتی خود، 500 هزار تن روغن پالم را به کشور وارد کرد و دولت فعلی برای رساندن میزان این واردات به مرز 30 درصد میزان وارد شده، در تلاش است با رسانه‌ای کردن استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی، حرف خود را به کرسی بنشاند.

وی افزود: رسانه‌ای شدن مسئله استفاده غیرمجاز چند کارخانه تهرانی از روغن پالم علاوه بر اینکه حیثیت تمام تولیدکنندگان محصولات لبنی کشور را زیر سؤال برده و باعث ایجاد نوعی ناامنی روانی در مردم نسبت به استفاده از محصولات لبنی نیز شده است به طوری که در یک هفته گذشته بخش فروش محصولات لبنی کارخانجات با دو میلیارد تومان ضرر مالی مواجه شده است.

مدیرعامل تعاونی کارخانجات شیر پاستوریزه استان اصفهان با انتقاد از رسانه‌های کشور در مورد انعکاس غیر صادقانه این خبر اظهار کرد: نحوه انعکاس خبر استفاده از روغن پالم در رسانه‌های کشور مانند افرادی بود که از هول حلیم در دیگ افتاده‌اند! و نتیجه ماجرا این شد که علاوه بر کارخانه‌های غیر متخلف تهرانی سایر واحدهای بزرگ صنعتی تولیدات محصولات لبنی در سایر شهرستان‌ها نیز متضرر شدند.امیری تصریح کرد: اگر قرار باشد روغن پالم وارداتی میان تولیدکنندگان داخلی محصولات لبنی توزیع شود باید این اقدام از طریق تعاونی‌های کارخانجات استانی صورت بگیرد اما از شش سال پیش و از زمان تصدی من در مدیریت این تعاونی، حتی رنگ روغن پالم برای فروش غیرمجاز به کارخانه‌ها را ندیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر کارخانجات لبنی اصفهان شیر پاکتی تولید می‌کنند و سؤال اساسی اینجا است که چگونه ممکن است روغن پالم به محصول زود فناپذیری که بیش از سه روز قابلیت نگه داری ندارد اضافه شود؟ چرا در این اتهام تر و خشک باید با هم بسوزند؟ به طوری که امروز مردم دیگر حتی رغبت خریدن شیر کم چرب و یا شیر دارای 2.5 درصد چربی را هم ندارند.

مدیرعامل تعاونی کارخانجات شیر پاستوریزه استان اصفهان گفت: تمام تعاونی‌های استانی عزم جدی خود را به کار گرفته‌اند تا در صورت مشخص شدن منبع درج خبر بلافاصله از او شکایت کنند چرا که امروز در صحنه صنعتی کشور کارخانه دار صادقی که هیچ تخلفی انجام نداده به جرم انجام نداده مجازات می‌شود.

امیری در واکنش به این مطلب که کارشناسان فنی کارخانه‌ها به علت عدم امنیت شغلی، تخلفات کارخانه‌ها را اعلام نمی‌کنند، افزود: من به شدت این مسئله را تکذیب می‌کنم، اگر کارشناسان صنایع غذایی ادعای دلسوزی برای مردم را دارند چرا از تلفن عمومی تخلفات کارخانه‌ها را گزارش نکرده‌اند؟

وی ادامه داد: کارشناسان فنی کارخانجات لبنی هزار انگیزه برای ابراز این عقیده دارند، آن‌ها یا به دنبال دریافت حقوق دو برابر از صاحبان کارخانه دارند یا با اهداف شخصی و غیرمنطقی به دنبال تخریب تولیدکنندگان هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،مدیرعامل تعاونی کارخانجات شیر پاستوریزه استان اصفهان اظهار کرد: اهالی فن به خوبی این مطلب را درک می‌کنند که اگر نام کارخانه‌های متخلف اعلام شود آن‌ها بیش از جرمی که مرتکب شده‌اند جریمه خواهند شد چرا که در عمل اعتبار خود را برای همیشه از دست خواهند داد. با این وجود تمام تعاونی‌های کارخانجات لبنی حاضر هستند نام این کارخانه‌های متخلف اعلام شود چرا که ادامه این وضع امنیت شغلی تمام کارآفرینان بخش تولید را به خطر خواهد انداخت.