۰ نفر

چطور در کمتر از یک ماه استخدام شویم؟ رازهایی که کارفرماها به شما نمی‌گویند!

۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۵۲
کد خبر: 557569
چطور در کمتر از یک ماه استخدام شویم؟ رازهایی که کارفرماها به شما نمی‌گویند!

حتماً شما هم برای پیدا کردن شغل ایده‌آل خود ساعت‌های زیادی را در سایت‌های استخدامی سپری کرده‌اید. شاید هم در نهایت توانسته باشید به شغل رویایی خود دست پیدا کنید. اما برای همه افراد، قصه استخدام تا این اندازه شیرین نیست؛ افرادی هم هستند که با وجود توانمندی‌های بی‌شمار خود، ماه‌ها به دنبال آگهی‌های استخدام جدید گشته‌اند، رزومه فرستاده‌اند، حتی به جلسه مصاحبه رفته‌اند و در نهایت رد شده‌اند!

خیلی‌ها تصور می‌کنند علت رد شدن در مصاحبه‌ها، نداشتن سابقه کار است؛ اما واقعیت این است که در فرایند استخدام (چه استخدام دولتی و چه شرکت‌های خصوصی) مسائل دیگری وجود دارد که از دید کارفرماها مهم‌تر از سابقه کار است و اکثر کارجوها از آن‌ها مطلع نیستند. اگر شما هم دائماً به این فکر می‌کنید که «چرا کار پیدا نمیکنم!»، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا رازهای یک استخدام موفق را به شما بگوییم. با رعایت این نکات، می‌توانید در زمان کوتاهی به شغل ایده‌آل خود برسید.

رزومه شما ویترین مهارت‌های شماست!

کارجوها

قبل از شروع به ارسال انبوه رزومه برای کارفرماها، برای نگارش و اصلاح رزومه کاری خود وقت زیادی صرف کنید. رزومه را می‌توان به ویترین یک مغازه لباس‌فروشی تشبیه کرد. هیچکس علاقه‌ای ندارد از مغازه‌ای که ویترینی خاک‌گرفته دارد خرید کند؛ چه بسا ویترین مغازه‌ای آنقدر جذاب باشد که حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشیم، ناخودآگاه وارد آن شویم!

رزومه اولین جایی است که کارفرما با کارجو برخورد می‌کند. کارفرمایی که هیچ اطلاعی از پیشینه کارجو، سوابق کاری، علایق، تحصیلات، مهارت‌های نرم و توانمندی‌های تخصصی کارجو ندارد، به کمک رزومه می‌تواند درباره دعوت به مصاحبه یا رد رزومه او تصمیم بگیرد. توجه کنید که اغلب کارفرماها بعد از انتشار آگهی در سایت‌های کاریابی مثل سایت استخدامی جاب ویژن، هر روز با صدها رزومه دریافتی مواجه می‌شوند و ناچار هستند تعداد زیادی از رزومه‌ها را حذف کنند.

داشتن یک رزومه مرتب و زیبا اولین گام برای جلب توجه کارفرما است. علاوه بر جذابیت قالب رزومه، رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در نگارش یک رزومه قوی کمک کند:

 رزومه را برای هر موقعیت شغلی شخصی‌سازی کنید

به نیازمندی‌های درج شده در هر آگهی توجه کنید و پیش از ارسال رزومه، توانمندی‌های ذکر شده در آن را متناسب با آگهی تغییر دهید. البته این به معنای نوشتن موارد غیر واقعی نیست؛‌ کافی است روی شرایطی که برای هر کارفرما مهم‌تر هستند و شما حائز آن‌ها هستید، بیشتر تاکید کنید.

روی مهارت‌هایتان تاکید کنید

به صورت خلاصه مهارت‌های نرم‌افزاری و میزان تسلط خود را ذکر کنید. اگر در شغل قبلی خود از نرم‌افزاری استفاده کرده‌اید یا دوره آموزشی را گذرانده‌اید، حتماً آن را بنویسید. اگر به نرم‌افزاری مسلط هستید که به شغل مدنظر شما کاملاً بی‌ارتباط است، بهتر است آن را از رزومه حذف کنید.

دستاوردهایتان را ذکر کنید

در شغل قبلی چه وظایفی را بر عهده داشتید و به چه اهدافی رسیدید؟ ‌ذکر این موارد در رزومه به ایجاد ذهنیت شفاف‌تر از شما برای کارفرما کمک می‌کند. اگر فعالیت داوطلبانه داشته‌اید یا در کنفرانس خاصی شرکت کرده‌اید، به آن‌ها نیز اشاره کنید.

متن آگهی را به دقت بخوانید!

برخی از کارجوها دقت لازم را در مطالعه آگهی استخدام ندارند. این مسئله می‌تواند هم برای کارجو و هم برای کارفرما، مشکل ایجاد کند. مثلاً تصور کنید که کارفرما آگهی استخدام تهران را منتشر کرده و کارجوی ساکن مشهد که با دقت متن آگهی را نخوانده، رزومه خود را ارسال می‌کند! همچنین به اینکه کارفرما برای کار پاره وقت یا تمام وقت نیاز به نیرو دارد دقت کنید.

رزومه را چند بار بخوانید

غلط املایی، خط قرمز خیلی از کارفرماهای دنیا است! عامل مهمی که می‌تواند باعث رد رزومه شما در همان نگاه اول باشد. بنابراین بهتر است پیش از ارسال رزومه چند بار آن را بررسی کنید.

در نهایت، نکته‌ای که بدیهی است و خیلی از کارجوها به آن توجه نمی‌کنند، نوشتن اطلاعات تماس کامل (شماره موبایل و ایمیل) است.

اگر با ساخت رزومه آشنا نیستید می‌توانید از رزومه‌سازهای آنلاین مثل سرویس رزومه ساز جاب ویژن استفاده کنید. این سرویس با دریافت اطلاعات مختلف تحصیلی، سوابق کاری، اطلاعات تماس و غیره، در نهایت یک رزومه حرفه‌ای با قالب استاندارد را در اختیار شما می‌گذارد.

شبکه‌سازی کنید و در معرض دید قرار بگیرید

نقش شبکه‌های افراد، دوستان و همکاران را در پیدا کردن شغل نمی‌توان نادیده گرفت! به خصوص این روزها که شبکه‌های مجازی مختلفی در اختیار ما قرار دارند ساخت ارتباط کاری و استخدام شدن بسیار ساده شده است.

یکی از راه‌های شبکه‌سازی شغلی، فعالیت در لینکدین است. پروفایل لینکدین خود را تکمیل کرده و آن را همواره به روز نگه دارید. استفاده از تصویر پروفایل و هدلاین مناسب، تکمیل بخش «معرفی خود» و استفاده از برچسب «Open to Work» می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش شانس دیده شدن پروفایل شما داشته باشد.

هرچه بیشتر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، بیشتر دیده می‌شوید. افراد فعال و اثرگذار در حوزه تخصصی خود را شناسایی کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشید. همچنین روی نقاط قوت و مهارت‌هایتان تاکید کنید. کارفرماهای زیادی برای استخدام نیرو از لینکدین استفاده می‌کنند؛ بنابراین از این فرصت فوق‌العاده نهایت استفاده را ببرید.

بدون سابقه کار چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟

کارجوها

مشکلی که خیلی از کارجوها به خصوص افراد تازه فارغ‌التحصیل یا دانشجویان با آن مواجه هستند، نداشتن سابقه کار است. در ادامه دو راهکار به شما ارائه می‌کنیم که مشکل نداشتن سابقه کار را رفع می‌کنند.

داوطلبانه کار کنید

اگر در آگهی های استخدامی جست و جو کنید، با موقعیت‌های کارآموزی زیادی مواجه می‌شوید. استخدام کارآموز، فرصت فوق‌العاده‌ای برای افراد تازه‌کار و بدون سابقه کار است. خیلی از دوره‌های کارآموزی، در صورت توافق طرفین در نهایت منجر به استخدام می‌شوند. حتی اگر کارآموزی منجر به استخدام نشود، آموخته‌های این دوره به شما در تکمیل رزومه و دنبال کردن مسیر شغلی حرفه‌ای کمک زیادی خواهد کرد.

نمونه کار ارائه کنید

یک راه دیگر برای نشان دادن توانایی‌های عملی خود به کارفرما، ارائه نمونه کار است. هرچند در همه رشته‌ها ارائه نمونه‌کار امکان‌پذیر نیست، اما حتماً با کمی خلاقیت می‌توانید این کار را انجام دهید. برای مثال اگر طراح سایت هستید، می توانید یک سایت شخصی برای خود راه‌اندازی کنید و لینک آن را به همراه فعالیت‌هایی که برای راه‌اندازی سایت انجام داده‌اید در رزومه ذکر کنید.

جلسه مصاحبه؛ در یک قدمی شغل رویایی!

اگر تمام مراحل قبل را اجرا کرده و تا این مرحله آمده‌اید به شما تبریک می‌گوییم! شما در یک قدمی شغل رویایی خود قرار دارید. اما چگونه در مصاحبه کاری موفق شویم؟ در این مرحله هم نکاتی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند توجه کارفرما را به شما جلب کند.

تحقیق کنید

قبل از اینکه به جلسه مصاحبه بروید، درباره سازمان، کارکنان، فرهنگ سازمانی و موقعیت شغلی درخواستی تحقیق کنید. این کار می‌تواند به کاهش استرس شما در جلسه هم کمک کند. علاوه بر این، آمادگی بیشتری برای پرسیدن سوالات خود در جلسه مصاحبه استخدامی خواهید داشت.

سوالات را از قبل مرور کنید

قبل از حضور در جلسه، سوالات متداول مصاحبه‌های شغلی را بررسی کرده و خود را برای پاسخ به آن‌ها آماده کنید. سوالاتی مثل: «چرا مایل به همکاری با ما هستید؟» و «هدف شما برای پنج سال آینده چیست؟» در اکثر جلسات مصاحبه استخدام پرسیده می‌شوند. با یک جست و جوی ساده در گوگل، می‌توانید لیست این سوالات متداول را مشاهده کنید.

لباس مناسب بپوشید

وضعیت ظاهری در مصاحبه می‌تواند تاثیر زیادی روی تصمیم کارفرما بگذارد. البته قضاوت بر مبنای ظاهر افراد درست نیست؛ اما پوشیدن لباس‌های غیر رسمی و اسپرت در جلسه مصاحبه می‌تواند تاثیر منفی روی تصمیم کارفرما بگذارد. در پوشیدن لباس برای مصاحبه کاری دقت کنید که پوشش رسمی و مطابق با فرهنگ سازمانی را انتخاب کنید. داشتن ظاهر آراسته و مرتب یکی از مهم‌ترین اصول یک مصاحبه کاری موفق (حتی مصاحبه کاری از طریق اسکایپ) است.

به زبان بدنتان توجه کنید

زبان بدن می‌تواند ناگفته‌های زیادی را از شما و شخصیت درونی‌تان افشا کند. حرف زدن با صدای بسیار آهسته و حالت تدافعی بدن می‌تواند شما را فردی بدون اعتماد به نفس جلوه دهد. بنابراین در جلسه مصاحبه لبخند زده و با اعتماد به نفس، دوستانه و محکم صحبت کنید. شاید در جلسه مصاحبه به علت استرس رعایت این موارد دشوار باشد؛ به همین دلیل بهتر است از قبل جلوی آینه جلسه مصاحبه را تمرین کنید.

برای یک پرش بلند به سمت شغل ایده‌آلتان آماده‌اید؟

در این مقاله سعی کردیم به مهم‌ترین نکاتی که می‌توانند به شما در استخدام (حتی بدون سابقه کار) کمک کنند اشاره کنیم. با داشتن یک رزومه حرفه‌ای، ساخت ارتباطات، ارائه نمونه کار و رعایت نکات حضور در جلسه مصاحبه، همه می‌توانند به جایگاه شغلی که لایق آن هستند دست پیدا کنند.

حالا اگر آماده یک پرش بلند برای موفقیت در استخدام هستید، به شما پیشنهاد می کنیم سری به سایت استخدام جاب ویژن بزنید. در جاب ویژن می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید:‌ هم یک رزومه حرفه‌ای برای خود طراحی کنید و هم با جست و جو در هزاران آگهی استخدامی که به طور روزانه در این سایت منتشر می‌شوند، موقعیت شغلی که با رزومه شما بیشترین تطابق را دارد پیدا کنید.